دوره کارورزی دوره ای است که طی آن کارورز نسبت به تبادل دانش، کسب تجربه و ارتقاء مهارت در واحد پذیرنده طبق استانداردهای آموزشی سازمان آموزشی فنی و حرفه ای کشور اقدام می کند.

به گزارش صنعت تبریز مختار احمدی معاون اشتغال و کارآفرینی گفت: دوره کارورزی دوره ای است که طی آن کارورز نسبت به تبادل دانش، کسب تجربه و ارتقاء مهارت در واحد پذیرنده طبق استانداردهای آموزشی سازمان آموزشی فنی و حرفه ای کشور اقدام می کند.

وی افزود: واحد پذیرنده آن بنگاههای فعال در بخش های خصوصی یا تعاونی است که نسبت به پذیرش کارورز جهت آموزش مهارتی اقدام می کند.

احمدی ابراز داشت: هدف از اجرای این طرح افزایش قابلیت جذب و اشتعال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار و ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار است.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی ا ضمن تشریح شرایط ثبت نام بیان داشت: کلیه دانش آموختگان دانشگاهی جویای کار  متقاضی کارورزی تحت پوشش این طرح هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان در حال تحصیل از شمول طرح خارج هستند اظهار داشت: اتباع خارجی، موظفین به گذراندن طرح کارورزی در رشته های گروه علوم پزشکیو متعهدین به اشتعال در دستگاههای اجرایی، سازمان ها و نهادهای انقلاب اسلامی از دامنه طرح خارج هستند.

احمدی حداقل سن برای ثبت نام در طرح را ۲۳ سال و حداکثر سن را ۳۲ سال بیان کرد و یاداور شد: به حداکثر سن دانشجویان ذکور جویای کاری که خدمت نظام وظیفه را گذرانده اند ۲ سال اضافه خواهد شد.

احمد تصریح کرد: مدت دوره کارورزی حداقل ۴ ماه و حداکثر ۶ ماه برای هر کارورز متناسب با استانداردهای آموزش مهارت تعیین شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: واحدهای پذیرنده می تواند بر اساس توافق با کارورز مبلغی را به عنوان کمک هزینه آموزش به کارورز پرداخت کند.

احمدی تاکید کرد: این طرح صرفا یک دوره آموزش عملی و کاربردی است و هیچگونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده کارورز جهت جذب و استخدام موقت یا دائمی برابر قانون کار و تامین اجتماعی ایجاد نمی کند.

به گفته این مسئول واحدهای مذیرنده در صورت به کارگیری و جدب کارورزان مقطع کارشناسی و بالاتر، از مزایای مشوق(معافیت) حق بیمه سهم کارفرمل به مدت ۲ سال بهره مند خواهد شد.

نعمت الله حقیقی در این جلسه گفت: الان یکی از معضلات اساسی برای ایجاد کار بحث تامین اجتماعی اداره کار است. اگر می خواهید کار ایجاد کنید در دولتی که معضل اساسی آن اشتعال مردم است باید قوانین کار را به گونه ای اصلاح کنیم که زیان اور نباشد.

حقیقی ابراز داشت: در حال حاضر واحدی در کرمانشاه وجود دارد که به طرز وحشتناکی ورشکست شده است و بدلیل ثبت زیان اور و هزینه های گزافی که به وجود اورده قابل احیا نیست.

وی یادآور شد: اگرچه این طرح آن چیزی که ما می خواستیم نیست ولی دولت این طرح را برنامه ریزی کرده و ما با تمام وجود از آ استقبال می کنیم که بتوانیم معضل بیکاری را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: این طرح در راستای مهارت اموزی می تواند پیوند میان دانشجو و صنایع را بوجود اورد.

حقیقی خاطر نشان کرد: اصل مشکل ما کارآفرینی و فرهنگ کار است ان شاالله که از این بستر در فرهنگ سازی کار استفاده بهینه شود.

وی ابراز امیدواری کرد که بخشی از افرادی که در واحدهای تولیدی مشغول کار هستند بتوانند به کار خود ادامه دهند و واحدها از دو سال بخشودگی تامین اجتماعی بتوانند استفاده کنند.

خسرو شهبازی اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی فارغ التحصیلان بسیاری دارد و از سال ۸۷ به بعد عملا هیچ دانشجویی به کارگیری نشده است لذا پیشنهاد می کنم شرایط سنی در بخش کارورزی را حذف کنید.

وی همچنین تاکید کرد: زمان گذراندن طرح کارورزی طبق دستورالعمل ۴ تا ۶ ماه برای کشاورزی هیچ وقت جواب نمی دهد بخاطر اینکه حداقل در بحث کشاورزی برای کاشت تا برداشت یک زمان ۱۱ تا ۱۲ لازم است لذا این مدت باید در این بخش اصلاح شود.

وی تصریح کرد: وزارت کار و رفاه اجتماعی در طرح کارورزی باید واحدهای باعداری و زراعت را هم مد نظر داشته باشد.

کرمانشاه- معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: طرح کارورزی هیچگونه تعهدی برای واحد پذیرنده کارورز جهت جذب و استخدام ایجاد نمی کند.