اختراعاتی را قبول می‌كنم كه از طرف مسئولان منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تأیید شده باشد. اختراعاتی كه می‌توانند در صورت تجاری‌سازی برای جوانان دیگر هم شغل‌آفرینی كنند در اولویت قرار دارند.

آذربایجان شرقی در یكی ۲ سال گذشته روند رو به رشدی را در زمینه ثبت اختراعات داشته و بیشتر این اختراعات نیز بنا به اعلام مسئولان منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، دارای كاربردهای مؤثر در صنایع مختلف است. در این میان نبود حمایت كافی از سوی مسئولان استانی به واسطه كمبود اعتبارات مالی و نیز وجود افراد سودجویی كه با سرقت ایده‌ها، باعث موجب ضایع شدن حق مخترعان می‌شوند، موجب شده تا گزینه سومی به نام خیّران حامی مخترعان در استان مطرح شود و برخی از مخترعان به دنبال حمایت خیرانی هستند كه بدون چشمداشت مالی از مخترعان و كارآفرینان حمایت می‌كنند. یكی از این خیّران پزشکی به نام «زهره رضاوند» است كه توانسته به‌عنوان یك چهره خیر با مخترعان جوان ارتباط برقراركند. وی در گفت‌وگو با صنعتیمیز  به نحوه حمایت از مخترعان جوان پرداخته است.

  • چه شد كه به فكر حمایت از مخترعان افتادید؟

بنا به وصیت پدرم مبلغی از سهم‌الارث پدری با عنوان ثلث متوفا صرف امور خیریه می‌شود. بنا به تشخیص وراث، حمایت از مخترعان در قالب پرداخت وام قرض‌الحسنه بلند مدت برای تجاری‌سازی اختراعات و كارآفرینی بهترین كار ممكن در شرایط فعلی در نظر گرفته شد. به نظرمن خیران باید در شرایط کنونی دست مخترعان جوان را بگیرند.

  • با وجود برخی افراد شیاد و سودجو، مخترعان چگونه می‌توانند به شما اعتماد كنند؟

من از نظر مالی مشكلی ندارم تا طمعی به این ایده‌ها داشته باشم و علاوه بر این به لحاظ مشغله‌كاری فرصت پرداختن به مسائل تجاری را ندارم. بیشتر وقت من صرف طبابت و حضور در بیمارستان می‌شود. برای اطمینان بیشتر مخترعان با آنان قراردادی منعقد كرده و مبلغی برای تجاری‌سازی در اختیار آنان به‌صورت قرض‌الحسنه قرار می‌دهم  و هیچ‌گونه دخالتی در روند تجاری‌سازی و تولید انبوه اختراع نمی‌کنم.

  • ممكن است اختراعات معرفی شده قابلیت صنعتی شدن و تجاری شدن را نداشته باشند، چگونه از بازگشت سرمایه و اصل مبلغ بدهی اطمینان حاصل می‌كنید؟

اختراعاتی را قبول می‌كنم كه از طرف مسئولان منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تأیید شده باشد. اختراعاتی كه می‌توانند در صورت تجاری‌سازی برای جوانان دیگر هم شغل‌آفرینی كنند در اولویت قرار دارند.