تغییر شغل صنعتگران فرش

در سال‌های گذشته اکثر صنعتگران فرش، شغل خود را تغییر داده‌اند و اگر دولت تصمیم جدی در خصوص احیای این صنعت نگیرد با معضلات جبران ناپذیر مواجه خواهیم شد.

به گزارش صنعت تبریز به نقل از ایسنا ، احمد اسدزاده استاد دانشگاه تبریز و مشاور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی در کارگاه آموزشی تجار و صادرکنندگان فرش استان در دانشگاه هنر اسلامی تبریز با بیان اینکه وضعیت فرش ایران بحرانی است، گفت: امروز زنگ خطر صنعت فرش به صدا درآمده است و بازارهای خود در تمامی ابعاد از مواد اولیه گرفته تا محصول نهایی را در سطح جهان از دست داده‌ایم. در واقع کل زنجیره تامین صنعت فرش دچار مشکلات اساسی شده است.

وی با بیان اینکه در تمامی زمینه‌های صنعت فرش باید بازنگری اساسی انجام شود، افزود: در سال‌های گذشته اکثر صنعتگران فرش، شغل خود را تغییر داده‌اند و اگر دولت تصمیم جدی در خصوص احیای این صنعت نگیرد با معضلات جبران ناپذیر مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: دنیا به سمت روش‌های نوین تولید و فروش در صنعت فرش حرکت کرده است اما ما کماکان در روش‌های ۴۰ سال پیش درجا می‌زنیم.

اسدزاده با بیان اینکه سیاستگذاری‌های دولت تاثیر زیادی در توسعه صنعت فرش خواهد داشت، اظهار کرد: اگر در گذشته دولت سرمایه‌گذاری خوبی در صنعت فرش برای افزایش اشتغال و صادرات انجام می‌داد اکنون از وضعیت بسیار خوبی در این صنعت مواجه بودیم اما دریغ از اندکی دور اندیشی!.

استاد دانشگاه تبریز افزود: در طول ۴۰ سال گذشته دولت سرمایه‌گذاری‌های کلان در صنعت خودرو انجام داده است اما هیچ گونه استفاده و بهره‌ای از آن نبرده ایم و هیچ پیشرفتی در این صنعت شاهد نیستیم، در حالی که اگر تنها یک دهم این اعتبار را در صنعت فرش سرمایه‌گذاری می‌کرد پیشرفت‌های زیادی در تمامی زمینه‌ها شاهد بوده و تبدیل به برند جهانی می‌شدیم.

وی با بیان اینکه ما به بیماری مزمنی با نام نفتی شدن در اقتصاد دچار شده‌ایم، گفت: ما دچار شومی منابع شده‌ایم و این نفتی بودن مانع از توجه ما به سایر بخش‌های درآمدزا شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ورود به بحث تجارت الکترونیک در جهان تاکید کرد: امروزه در جهان با شکاف دیجیتالی روبرو هستیم، یعنی برخی از کشورها همزمان با بولد شدن تجارت الکترونیک در جهان خود را با این سیل عظیم همراه کرده و سود برده‌اند و برخی از کشورها چون ایران نیز از این جریان عقب مانده و علاوه بر اینکه این شکاف را درک نکرده‌اند بلکه در طول سال‌های اخیر با انواع فیلترینگ و انحصارهایی که هزینه‌های گزاف موبایل و اینترنت را به مردم تحمیل کرده است، مانع‌تراشی کرده‌اند.

اسدزاده بر لزوم ایجاد تحول در تمامی زمینه‌های تجارت و صنایع کشور تاکید کرده و اظهار کرد: عمده تجارت الکترونیک به صورت شرکت به شرکت در جهان انجام می‌شود و امروزه این روش در صنعت فرش به خوبی رواج یافته است که ما نیز در کشورباید با جمع کردن تمامی ارگان‌ها و صنایع کشور و سرمایه‌گذاری در این عرصه زمینه‌های ترویج تجارت الکترونیک را فراهم نماییم.