بارش باران دلیلی بر رفع کمبود منابع منابع آبی آذربایجان شرقی نیست

شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی نسبت به تهیه تعدادی از ابزارهای کاهنده مصرف از واحدهای تولیدی دارای استاندارد اقدام کرده کرده که به صورت اقساط و درج در قبوض به مردم تحویل میشود

بارش های اخیر باران و نیزبارش برف در آذربایجان شرقی و تبریز موجب شده تا مردم نسبت به آینده آبی استان امیدوارتر باشند اما آیا با بارشهای اخیر خطر کم آبی دراستان مرتفع شده است؟

برای پاسخ به این سوال میهمان علیرضا ایمانلو مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی میشویم تا از کم و کیف وضعیت آبی استان و پوشش شبکه های آب رسانی اطلاع حاصل کنیم.

 

وضعیت جمعیت تحت پوشش شبکه آب رسانی و وضعیت مخازن آبی استان به چه نحوی بوده و آب شرب شهروندان از چه راه های تامین می شود؟

 

در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در ۶۲ شهر استان تحت پوشش آب شهری بوده و بیش از یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۶۹۵ فقره تعداد انشعابات آب استان است و ۸ هزار و ۸۶۷ کیلومتر طول شبکه اصلی توزیع آب بوده و ۹۱۳ هزار متر مکعب حجم مخازن در مدار است.

تامین بخشی از آب‌ها نیز از طریق چاه‌ها صورت می‌گیرد که تا پایان سال گذشته  تعداد چاه‌های شرب آب با ۱۰ حلقه افزایش به ۳۸۶ حلقه چاه رسیده است.

 

به نظر شما چالش‌های آبی آذربایجان‌شرقی علی رغم بارشهای اخیر چیست؟

ببینید متوسط نیاز فعلی آب شرب کلانشهر تبریز ۴ هزار و ۶۲۹ لیتر در ثانیه است و ما برآورد کرده ایم که نیاز آبی پس از ۵ سال به ۵ هزار و ۷۳ لیتر در ثانیه  رسیده و این نیاز آبی پس از ۱۰ سال به ۵ هزار و ۵۱۷ لیتر در ثانیه برسد و به عبارت دیگر در سال ۱۴۱۵ یعنی ۲۰ سال آتی نیاز آب به ۶ هزار و ۵۳۲ لیتر در ثانیه و نزدیک به ۲ برابر تولید می‌رسد و در این میان تامین این میزان از آب با توجه به ثابت بودن منابع کار بسیار دشواری خواهد بود.

 

شما در حال حاضر طرح های آبرسانی خوبی مانند آبرسانی از ارس را دارید فکر نمی کنید رسیدن آب ارس به تبریز مشکل ها را مرتفع می کند؟

با عنایت به زمان بر بودن طرح آبرسانی از رودخانه ارس به طور یقین اگر تمهیدات برای تأمین آب شرب کلانشهر تبریز به عمل نیاید در دو سه ماه آینده که فصول گرم سال فرا می رسد مشکل  آب جدی در تبریز اتفاق می‌افتد که البته مشکل آبرسانی غرب به شرق و تامین آب شهرک‌های آذران، خاوران، مصلی و شهر جدید شهریار نیز از دیگر چالش‌های پیشرو است.

 

اخیرا نقش ابزارهای کاهنده آب به میان آمده است آیا شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در این زمینه برنامه ای خواهد داشت؟

 

به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی اقدام به تهیه و توزیع اقلام و لوازم کاهنده مصرف آب می‌کندچرا که  رشد جمعیت و توسعه اقتصادی ـ اجتماعی موجب افزایش تقاضای آب شهری شده و محدودیت منابع آبی برای تامین نیازهای آب شرب با مصارف موجود امکان‌پذیر نیست از این رو مدیریت مصرف توسط مشترکان ضرورت دارد و با توجه به اینکه بطور معمول، ‌مصرف آب خانگی بیشترین بخش مصرف آب شهری را تشکیل می‌دهد از جمله موثرترین اقدامات جهت صرفه‌جویی در مصرف آب خانگی،‌ استفاده از شیرآلات و تجهیزاتی است که بدین منظور طراحی شده‌اند و واحدهای مصرف کننده می‌توانند از طریق به کارگیری و استفاده از ابزار کاهنده، به کاهش مصرف آب مبادرت ورزند. این ابزارها به طور کامل شامل وسایل کاهنده دبی جریان، کاهنده فشار،‌ افزایش دهنده سرعت خروجی آب کاهنده حجم مخزن فلاش تانک‌ها با حجم پایین است.

عملکرد لوازم کاهنده مصرف آب به چه نحوی است و آیا برنامه ای برای توزیع گسترده این لوازم میان شهروندان دارید؟

با نصب وسایل کاهنده از جمله سر شیرهای مخصوص و افزایش سرعت خروج آب از دهانه خروجی شیرآلات،‌ باعث ایجاد کارایی بیشتر در بعضی فعالیت‌ها نظیر شستشوی ماشین و … می‌شود و این امر با نصب یک کنترل‌کننده خروجی سطح جریان امکان‌پذیر است و در مواردی استفاده از سیفون‌ها، ‌کاهش حجم مفید مخزن فلاش تانک، از جمله راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب است و ابزارهای کاهنده مصرف آب استانداردهایی عینا نظیر ابزارهای عادی دارند و فقط در میزان آب مصرفی تاثیرگذار هستند.

در این زمینه شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی نسبت به تهیه تعدادی از ابزارهای کاهنده مصرف از واحدهای تولیدی دارای استاندارد اقدام کرده  ایم و در نظر داریم ابزار مذکور را از طریق ثبت‌نام در سایت با تکمیل فرم ثبت‌نام به صورت تلفنی با اعلام شماره اشتراک و حضور در ادارات تابعه کلانشهر تبریز به صورت نقد و اقساط در اختیار مشترکان قرار دهیم  البته در مرحله اول این اقلام و لوازم صرفا در کلانشهر تبریز توزیع می‌شود و توزیع آن در سایر شهرهای استان نیز متعاقبا اعلام می‌شود.

 

برخی از شهروندان با مشاهده وضعیت بارشهای اخیر اطمینان نسبی به بهبود شرایط آبی پیدا کرده اند و به مصرف بی رویه آب می پردازند نظر شما در این باره چیست؟

همانطور که گفتم بحران کم آبی به خصوص در مورد تامین آب شرب در کلان شهری مانند تبریز جدی است و اگر شهروندان همراهی لازم را نداشته باشند دچار مشکل قطعی آب در کلان شهری مانند تبریز خواهیم شد چرا که منابع آبی ما محدود هستند و میزان مشخصی قابلیت تصفیه و قرارگرفتن در مدار را دارند و بر همین اساس مصرف بی رویه موجب مشکلاتی جدی خواهد شد و ما از مردم و نیز از رسانه ها درخواست داریم تا به صورت مکرر این موضوع را با مردم در میان بگذارند و البته نقش فرهنگ سازی رسانه ها همواره بی بدیل بوده است.