۲۰ درصد روستائیان آذربایجان شرقی از آب شرب بهداشتی محروم هستند و ۴۴ درصد شهروندان استان شبکه فاضلاب ندارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی گفت : ۹ طرح آبرسانی در قالب ۲ مجتمع شهید باقری افشردی و قره خضیر و هفت طرح روستایی در دهه فجر امسال افتتاح می شود .
علی صمدنژاد هزینه اجرای این طرح ها را حدود ۵۸ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : با بهره برداری از این طرحها ۳ هزار و ۵۱۲ خانوار در ۲۰ روستای شهرستانهای هریس، ملکان، ورزقان، مراغه و خداآفرین از آب آشامیدنی بهداشتی بهره مند می شوند .
وی گفت : هم اکنون ۳۲ مجتمع آبرسانی با اعتبار ۵۱۰ میلیارد ریال و ۵۰ طرح آبرسانی روستایی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال در آذربایجان شرقی در حال اجراست .
صمدنژاد از بهره مندی ۸۰ درصدی جمعیت روستایی استان از آب آشامیدنی بهداشتی خبر داد و گفت: با تکمیل طرح های آبرسانی روستایی ، سال آینده ضریب بهره مندی روستاییان از آب آشامیدنی به ۹۱ درصد خواهد رسید .
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان شرقی هم گفت : همزمان با دهه فجر ۵ طرح آب و فاضلاب شهری با بیش از ۳۲۹ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد .
ایمانلو افزود : این طرح ها شامل؛ مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی بناب ، مخزن ۳ هزار متر مکعبی ملکان ، مخزن مقاوم سازی شده ۸ هزار متر مکعبی سرخاب تبریز ، شبکه فاضلاب شهرک اندیشه میانه و بخشی از شبکه فاضلاب تبریز اعلام کرد .
هم اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری آذربایجان شرقی از آب آشامیدنی سالم و ۵۶ درصد هم از خدمات شبکه فاضلاب بهره مند هستند .