با آغاز بارش برف و یخ‌بندان در شهر سردسیر تبریز، نمک‌های دریاچه ارومیه سخاوتمندانه بر خیابان‌های تبریز سرازیر می‌شود و همزمان اتوبان‌ها، خیابان‌ها و حتی کوچه‌های مناطق ۱۲ گانه تبریز نمک پاشی می‌شوند.
علاوه بر این، مقداری نمک نیز در حیاط اداره‌ها و سازمان‌ها می‌پاشند و سطل‌های نمک در کنار خیابان‌ها دپو می‌شود تا در صورت کمبود و یخ زدگی معابر، از آن استفاده شود.
با توجه به برودت هوا و آب نشدن یخ‌ها، نمک‌پاشی اولین و راحت‌ترین راه حل برای تسهیل تردد شهروندان در خیابان‌هاست. با این وجود عملیات نمک‌پاشی در خیابان‌های تبریز چندان درست اجرا نمی‌شود و پس از چند روز بارش برف و نمک پاشی، همچنان مقدار زیادی از نمک خشک شده بر سطح خیابان‌ها و کوچه‌ها می‌ماند.
از سوی دیگر نمک‌پاشی باید با ترکیب مناسبی از شن و نمک باشد. برخی کارشناسان ترکیب ۳۰ درصد شن و ۷۰ درصد نمک را پیشنهاد می‌کنند و در مقابل، برخی معتقدند با افزایش ترکیب شن تا ۵۰ درصد می‌توان علاوه بر مقابله با خطر سرخوردن اتومبیل‌ها از ورود نمک اضافی به ریشه درخت‌ها و گیاهان و آب‌های زیرزمینی جلوگیری کرد.
نمک‌های باقی مانده در خیابان‌ها آسیب زیادی به استحکام سیمان جدول کناری خیابان و بدنه فلزی اتومبیل‌ها وارد می‌کند. برخی از شهروندان تبریزی ترجیح می‌دهند در روزهای برفی و نمک پاشی شده خودروهای خود را به خیابان نیاورند. این روزها آسفالت خیابان‌های مختلف تبریز به سفیدی می‌زند و می‌توان در شهر بقایای نمک‌ها را دید. آسفالت خیابان‌های مختلف به راحتی کنده شده و دست اندازها هم زیادتر شده است.
زمستان در آغاز راه است و احتمالا تبریز چندین بارش برف سنگین را تا پایان زمستان به خود خواهد دید. بنابراین باید برای ادامه زمستان و نمک پاشی درست در شهر فکری کرد.
بنا به گفته تعدادی از پیمانکاران نمک‌پاشی، باتوجه به فراوانی نمک در نزدیک تبریز و تهیه آسان آن از محل دریاچه ارومیه و نبود امکان ترکیب مناسب با شن، در برخی موارد ترکیب ۳۰ درصد نمک و ۷۰ درصد شن رعایت نمی‌شود و ترکیب‌های بالای ۷۰ درصد نمک در نمک پاشی خیابان‌ها و معابر تبریز صورت می‌گیرد. شهرداری تبریز تعدادی ماشین نمک پاش استاندارد در اختیار دارد که این عملیات را به صورت محدود انجام می‌دهد.
افزایش تعداد این خودروها در کنار آموزش کارگران نمک پاش از یک طرف و توجه به کاهش ترکیب نمک و افزایش ترکیب شن می‌تواند مفید باشد. از طرف دیگر برخی خیابان‌های تبریز با تراکم بالای نمک پاشی مواجه هستند و در برخی معابر نیز خبری از نمک پاشی نیست.
مدیریت صحیح در توزیع نمک پاشی نیز می‌تواند مانع بروز خسارت‌های احتمالی ناشی از نمک پاشی باشد.
سید مرتضی احمدپور
روزنامه‌نگار