به گزارش صنعت تبریز ،آن طور که پیش از این اعلام شده بود، قرار بود وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو طی ۷ سال بازپرداخت شود، و دستور العمل های اجرایی آن هم اعلام شده اما این وام به نفع مصرف کننده است یا به زیان آنان ؟و آیا مخاطب این وام نجات صنعت خودروی در حال ورشکستگی داخلی است یا مردمی که خودرو ندارند؟
در حالی که امروز خودروسازان فهرست خودروهای مشمول طرح خرید اقساطی را به همراه شرایط فروش آن منتشر کرده اند تازه‌ترین اخبار حاکی از این است که دره بازپرداخت این وام به ۴ سال کاهش یافته است.

مقایسه وام ۲۵ میلیونی با خرید بیمه عمر و سپرده‌گذاری در بانک
مدر صورتی که پول اقساط وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو را در یکی از شرکت‌های بیمه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم در پایان ۷ سال چه مبلغی خواهیم داشت؟

شما خودرویی می‌خرید. ۷ میلیون تومان آن را نقد و ۲۵ میلیون تومان آن را طی اقساط ۷ ساله ماهانه حدود ۴۹۶ هزار تومان می‌پردازید. در پایان سال هفتم شما یک خودروی ۷ ساله با ۲۱۰ هزار کیلومتر کارکرد دارید که بابت آن ۴۹ میلیون پول پرداخت کرده‌اید، اما ارزش زمانی خودرو چیزی حدود ۱۸ میلیون تومان است.

در گزینه دوم اگر ۴۹۶ هزار تومان در هر ماه در یک شرکت بیمه عمر سرمایه گذاری کنید و ۷ میلیون تومان در یکی از بانک‌ها سپرده گذاری کنید، در پایان سال هفتم شما از شرکت بیمه با سود تضمینی ۲۵ حدود ١٠۶ میلیون تومان و از بانکی که در آن سپرده گذاری کردید حدود ٣١ میلیون تومان دریافت خواهید کرد. پس عاقلانه فکر کنید!

مقایسه قیمت واقعی خودرو های داخلی با وام ۲۵ میلیون تومانی
از سویی دیگر عدم واقعی نبودن قیمت خودروهای تولید داخل که به اذعان مسئولان امر رسیده نیز دلیل دیگری بر این امر است که وام ۲۵ میلیونی بیش از همه تولید کنندگان را بهره مند می کند و مردم صاحب خودروهای بی کیفیت داخلی می شوند که ماه ها است در انبارهای نگهداری خودرو و زیر باران و آفتاب مانده اند.
هر چند به نظر می رسید دولت تدبیر و امید بتواند تدبیر بهتری برای خروج خودرو سازی از رکود طی کند اما دولت با کوتاهترین راه وام دوباره ای را در اختیار خودرو سازان قرار می دهد و روند حمایتی چندین سال گذشته را تکرار می کند و اینبار با مقروض کردن مردم خریدار جرئت اعتراض به کیفیت خودروهای داخلی را نیز از آنان می گیرد و به قول آن ضرب المثل قدیمی با خرید مجدد خودورهای بی کیفیت “علی می ماند و حوضش “