رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: به واحدهای تولیدی که برای خرید ماشین‌آلات با مشکلات ارزی مواجه شده‌اند وام با بازپرداخت چهار ساله و با بهره شش درصد داده می‌شود.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از فارس ، حسین نجاتی صبح امروز در مراسم اختتامیه نمایشگاه فرش و تابلو فرش دستباف و مراسم رونمایی از فرش اصیل هشترود اظهار داشت: به واحدهای تولیدی که برای خرید ماشین‌آلات با مشکلات ارزی مواجه شده‌اند وام با بازپرداخت چهار ساله و با بهره شش درصد داده می‌شود.

وی گفت: وام ریالی نیز با عنوان سرمایه در گردش به صورت یک ساله و با سود ۱۶ درصد داده می‌شود.

نجاتی گفت: فرش دستباف کناره (گبه) از قدیم در این منطقه بافته می‌شد و مختص این شهرستان است که اکنون نیز باید با تلاش مسئولان این هنر گمشده احیا شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی گفت: فرش اصیل هشترود با قدمت ۱۵۰ ساله باید در موزه نگهداری شود و تا به حال با این قدمت فرش در کشور وجود ندارد و این نشان از قدمت تاریخی و هنری فرش گبه در هشترود است.

وی گفت: فرش هشترود با توجه به قدمت تاریخی و هنری آن باید به کشورهای دیگر صادر شود.

تلاش برای ثبت جهانی فرش هشترود در سال آینده

نجاتی گفت: در تقویم ایران هر سال ۱۴ مهر به عنوان روز جهانی فرش تبریز نام‌گذاری شده که تصمیم بر این خواهد شد سال آینده فرش هشترود نیز ثبت جهانی شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان قطب سرمایه‌گذاری شهرستان هشترود معرفی شده است هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در منطقه هشترود سرمایه‌گذاری کند از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه فرش هشترود بهمن ماه امسال در نمایشگاه بین‌المللی تبریز

وی از برگزاری نمایشگاه فرش هشترود علی‌الخصوص فرش کناره (گبه) در بهمن ماه امسال در نمایشگاه بین‌المللی تبریز خبر داد و گفت: هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در خارج از ایران و زیر نظر این سازمان نمایشگاه برگزار کند ۵۰ درصد هزینه‌های آن را دولت پرداخت می‌کند.

وی افزود: نمایشگاه فعلی فرش دستباف هشترود نیز با تجهیز سالن و مکان به صورت دائمی خواهد شد.

نجاتی در ادامه از سند توسعه و تدبیر هر شهرستان به عنوان اقتصاد مقاومتی آن شهرستان نام برد.

حسن مستفید فرماندار هشترود نیز در این مراسم خواستار بیمه کردن فرش بافان این شهرستان و منطقه و دسترسی آسان بافندگان فرش به مصالح فرش شد و گفت: ترویج فرهنگ فرش بافی اگر حمایت نشود فرش هشترود به مرحله فراموشی سپرده می‌شود.

مستفید گفت: با هر سرمایه‌گذار داخلی و خارجی علی‌الخصوص سرمایه‌گذاری در مورد فرش که بخواهد در این شهرستان سرمایه‌گذاری کند و ایجاد اشتغال کند آماده عقد قرارداد هستیم.

وی گفت: اگر فرش کناره هشترود ثبت ملی شود نقطه عطفی در شناساندن منطقه هشترود خواهد شد و مسئولان باید در این زمینه تلاش کنند.