مدیرعامل شرکت ماشین سازی تبریز در گفتگو با صنعتیمیز ، گفت: ماشین سازی تبریز در خارج از مرزهای ایران شناخته شده تر از داخل کشور است و روسها با توجه به مهارت این شرکت پیشنهاد ساخت موتور هواپیمای پهن پیکر را به این شرکت داده بودند

علی‌اکبر خادم اصل ، یکی از مدیران با تجربه و تحصیل کرده صنایع تبریز است که از چند سال قبل در مصدر کارخانه مهم و استراتژیک ماشین سازی تبریز قرار گرفته است.

مدیریت او در ماشین سازی تبریز که اکنون بیش از ۴ دهه از فعالیتش میگذرد فراز و فرودهای بسیاری را سپری کرده است ، اما نکته حایز اهمیت در مورد این کارخانه شهرت بین المللی آن و ساخت دستگاه هایی مطابق با استانداردهای جهانی است.

سخنان با حرارت و احساس او در مورد ماشین سازی مانند حرف های یک پدر در مورد فرزند آسیب دیده خویش است که اکنون بهبود یافته وآماده رشد و پویایی است.

وی ماشین سازی را همانند کودکی ناتوان در آغوش خویش پرورانده و به قول خودش قلبش را هم در این کارخانه جا گذاشته وبا یک بار سکته قلبی در سکان مدیریت این بیمارستان اکنون با تنی رنجور اما امیدوار به آینده از کارخانه ای سخن می گوید که مادر ۱۱ کارخانه بزرگ آذربایجان است.

خادم اصل وقتی از آینده ای که برای ماشین سازی ساخته سخن می گوید چشمانش می درخشد چرا که در نگاه او و همکارانش این مجموعه وامدار حل بحرانهای بسیاری از تولید و و اشتغال در استان است و تنها با نگاه مثبت تر مدیران خصوصی سازی گامهای سریع وشتابانی به سمت شکوفایی و اوج خواهد برداشت.

مدیر عامل ماشین سازی تبریز در سخنان خود تلاش زیادی می کند تا هیچ یک از مدیران و نمایندگان را آزرده خاطر نسازد اما واقعیت این است که این مدیر برجسته دانشگاهی و برگزیده چندین دوره جشنواره های خوارزمی از ناملایمتهای مدیریتی کلان بسیار آزرده است.

وی با اشاره به فعالیت های روبه رشد این شرکت در عین وجود مشکلات بسیار گفت: این شرکت با وجود مشکلات بسیار ۱۴ نوع محصول جدید نیز به به بازار ارائه کرده است و در سال‌۹۳ نیز ۸ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است.

خادم اصل افزود: اگر قرار است ماشین سازی تبریز به فعالیت خود ادامه دهد باید امکان مجوز فروش زمینهای خود در ائل گلی تبریز را پیدا کند و ماحصل این فروش برای ماشین سازی تبریز هزینه شود تا ماشین سازی تبریز به اوج برسد و دستگاه های جدیدی تهیه کند.

مدیرعامل شرکت ماشین سازی تبریز بیان کرد: این شرکت یک کارخانه مولد است و تا کنون ۱۱ کارخانه بزرگ از این کارخانه متولد شده اند و در صورت تحقق برنامه استراتژیک آن می توانیم برای ۱۰ هزار نفر دیگر اشتغال مستقیم ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه تا کنون دو محوله صادراتی به آلمان از این شرکت صادر شده ، افزود: ۵۰ درصد درآمد این شرکت از محل صادرات است و در حال حاضر نیز یک محموله صادراتی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و شامل ۴۷ دستگاه آماده صادرات به آلمان است که طی روزهای آتی این اقدام صورت می گیرد.

خادم اصل گفت: عملکرد صادراتی سال ۹۳ به نسبت سال ۹۲ شاهد رشد ۲۲۰ درصدی بوده وبه نسبت بودجه مصوب ۱۴۲ درصد رشد داشته است و این در حالیست که عملکرد سال ۹۲ نیز به نسبت سال ۹۱ به میزان ۱۹۷ درصد رشد داشته است.

وی با انتقاد از روند واگذاری این کارخانه به بانک صادرات گفت : واگذاری این کارخانه به واسطه دیون دولتی بود که در مدت دو سال اخیر با امتناع بانک صادرات از خرید این کارخانه همراه بوده است.

خادم اصل خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز خریداران جدیدی برای این کارخانه پیدا شده اند که تنها تقاضای ما اهلیت داشتن خریداران این کارخانه و اهل صنعت بودن آنان است.

مدیرعامل شرکت ماشین سازی تبریز گفت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تمام سهامی شرکت متعلق به سازمان خصوصی‌سازی است و هیچ حقی در افزایش و کاهش سرمایه شرکت نداریم وحتی نمی توانیم نیروی جدیدی را نیز استخدام کنیم.

خادم اصل افزود: در حالی که شرکت ماشین سازی تبریز در سالهای گذشته ۱۸ میلیارد تومان بدهی داشت اما این کارخانه امروز بدهی قابل توجهی به بانکها ندارد و در زمینه دارایی و بیمه نیز عملکرد مطلوب و به روزی داریم و در مورد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تنها کارخانه و شرکتی هستیم که مالیات خود را به موقع پرداخت نموده ایم.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی این شرکت گفت: سازمان خصوصی سازی بر روی هر بخشی که سایه انداخته آن را دچار مشکل کرده و با اینکه ریاست این سازمان شخصا کمک زیادی به این شرکت نموده اما موانع فراوانی پیش رو داریم چرا که در حال حاضر نه دولتی و نه خصوصی محسوب شده و از امکانات هر دو زمینه محروم هستیم.

خادم اصل با بیان اینکه برای رفع مشکلات شرکت ماشین سازی تبریز به هیچ کمک دولتی نیاز نداریم، افزود: در صورت صدور مجوز برای فروش زمین های تحت تملک این شرکت در منطقه ایل گلی تبریز بسیاری از مشکلات پیش روی شرکت ماشین سازی تبریز رفع می شود و میتوان تحولی بزرگ در این عرصه به وجود آورد.

وی با بیان اینکه این زمین ها علت اصلی علاقمندی بخش خصوصی برای خرید شرکت ماشین سازی تبریز به شمار می رود، گفت: تاکنون هیچ یک از افرادی که برای خرید این شرکت اقدام کرده اند، از بخش صنعت نبوده اند.