معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: محصولات مواد غذایی آذربایجان شرقی به ۵۰ کشور صادر می‌شود و این امر نشانگر کیفیت برتر کارخانجات استانی و نظارت‌های جدی است.
به گزارش صنعت تبریز ، مسلم نجفی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا در تبریز با تاکید بر نظارت بر مواد غذایی و دارویی اظهار داشت: شعار امسال وزارت بهداشت ایمنی غذا از مزرعه تا سفره است و برنامه‌هایی متناسب با این نامگذاری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن حوزه تجهیزات پزشکی در بخش درمان دانشگاه گفت: در زمینه تهیه لوازم مصرفی پزشکی نظارت داریم اما تجهیزات سرمایه‌ای در حوزه معاونت درمان قرار دارد.

نجفی با اشاره به کمبودهای دارویی برای بیماران خاص تاکید کرد: چند نوع دارو برای بیماری‌های خاص وجود دارد و از مبادی مختلف وارد کشور می‌شود و البته سهمیه دارویی ما نیز به نسبت سال قبل افزایش یافته است.

وی گفت: نیم درصد به سهمیه استانی در زمینه داروهای خاص افزوده شده و با توجه به وضعیت فروش نفت میزان تخفیف برای بیماران صعب‌العلاج کاهش یافته است.

تخصیص ۳۰ میلیارد تومان برای کمک به بیماران صعب‌العلاج در کشور

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تخصیص ۳۰ میلیارد تومان برای کمک به بیماران صعب‌العلاج در کشور یادآور شد: آذربایجان‌شرقی نیز در این زمینه سهمیه دارد و در ۶ ماه سال نیز مبالغی تخصیص یافته است.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به نظارت بر واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی تاکید کرد و گفت: آمار دقیقی در زمینه واردات لوازم آرایشی وجود ندارد و بخش قابل توجهی از طریق مسافران و یا پدیده کوله‌باری صورت می‌گیرد و نظارت دقیق بر ورود از مبادی رسمی امکان‌پذیر است.

وی گفت: سامانه ۱۶۹۰ در اختیار همگان قرار دارد و شکایت از مراکز غذا و دارو امکان انتقال به مبادی رسمی علوم پزشکی وجود دارد.

فعالیت ۲۶ کارخانه مواد غذایی گوشتی در آذربایجان‌شرقی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: شماره تلفن ۳۳۴۲۲۴۶۲ و سامانه مخصوص دارو با نام ۱۴ در استان راه‌اندازی می‌شود که به صورت شبانه‌روزی در اختیار شهروندان است و خدمات مختلفی ارائه می‌شود.

نجفی با اشاره به فعالیت کارخانجات سوسیس و کالباس در استان گفت: نهادهای مختلف نظارتی در این زمینه فعال هستند و بر ۲۶ کارخانه مواد غذایی گوشتی در استان نظارت می‌شود و همانند بقیه صنوف امکان تخلف وجود دارد ولی در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت تولید مواد غذایی در آذربایجان‌شرقی بهتر است.

ورود سوسیس و کالباس نامرغوب از سایر استان‌ها/ صادرات مواد غذایی آذربایجان‌شرقی به ۵۰ کشور دنیا

وی یادآور شد: محصولات موادغذایی آذربایجان‌شرقی به ۵۰ کشور صادر می‌شود و این امر نشانگر کیفیت برتر کارخانجات استانی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: همت تولیدکنندگان و نظارت مستمر بر این مراکز موجب ارتقای محصولات شده و در عین حال فرمول‌های تولید سوسیس و کالباس همواره با اشکالاتی همراه بوده و قیمت این مواد معمولا پایین‌تر از قیمت تمام شده اعلامی در این مواد است.

وی با اشاره به ورود سوسیس و کالباس نامرغوب از سایر استان‌ها گفت: این مواد غذایی نامرغوب که گاه قیمت‌های پایین‌تری دارند موجب اخلال در بازار استان شده که از تولیدکنندگان استانی خواسته‌ایم تا این مشکل خود را از طریق مدیران ارشد و نمایندگان پیگیری کنند.