استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه بانک ها باید رفتار واحد با مشتریان خود داشته باشند و حقوق مسلم مشتریان را رعایت کنند، گفت: شفاف سازی قرادادهای بانکی جزو حقوق شهروندی است.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز به نقل از ایرنا ،مجید خدابخش شامگاه پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان یکسان سازی قراردادهای بانکی را ضروری دانست و گفت: بانک ها باید سند محل اجرای طرح های رونق تولید را به عنوان وثیقه قبول کنند.
وی افزود: در صورت کفایت نکردن وثیقه مجری طرح باید وثیقه دیگری ارائه دهد.
خدابخش گفت: هر چند در میزان جذب تسهیلات رونق تولید مسابقه نداریم، ولی دلایل کاهش علاقمندی تولیدکننده ها از تسهیلات بانکی باید مشخص شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز هم با بیان اینکه مشکلات اقتصادی موجب ایجاد فاصله سلیقه های بانکی و بنگاه داران شده است، گفت: با وجود کاهش نرخ بهره بانکی هنوز واحدهای ما نمی توانند با این بهره به فعالیت ادامه دهند.
صمد حسن زاده به آتش سوزی یکی از واحدهای استان در هفته جاری اشاره کرد و گفت: مدیران بانکی در جهت تداوم فعالیت این واحد همکاری خوبی کردند .
وی همچنین به شرایط کنونی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: در صورت افزایش منابع بانکی می توانیم شاهد همراهی بهتر بانک ها با بخش تولید باشیم.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی هم با ارائه گزارشی از عملکرد این کارگروه، گفت: تنها ۳۶ درصد مصوبات سال گذشته در مورد تعیین تکلیف واحدهای تولیدی اجرایی شده است.
سخاوت خیرخواه دلیل این میزان تعیین تکلیف واحدها را همکاری نکردن بانک ها یا ناتوانی متقاضی در بازپرداخت تسهیلات عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه ۵۸ درصد تسهیلات رونق تولید که سال گذشته در کارگروه مصوب شد تا پایان سال پرداخت شد، گفت: بانک ملی، صادرات و سپه رتبه های اول تا سوم پرداخت این تسهیلات را دارند.
خیرخواه با اشاره به اینکه از محل اجرای طرح های رونق تولید ۱۷ هزار اشتغال در آستان آذربایجان شرقی تثبیت شد، گفت: این استان رتبه سوم کشوری را در سال ۹۵ از آن خود کرد.
وی با اشاره به اینکه ۳۳ درصد مصوبات کارگروه در سال جاری اجرا شده است، گفت: در ۹ ماهه امسال ۳ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال به ۶۱۲ واحد استان تسهیلات رونق تولید پرداخت شد .
خیرخواه گفت: ۶۹ درصد واحدهای ثبت نامه کرده استان در سامانه بهین یاب کشاورزی و ۳۱ درصد صنعتی هستند.
وی با اعلام اینکه ۷۷ درصد واحدها درخواست سرمایه در گردش دارند و ۲۳ درصد تسهیلات ایجادی، گفت: ۵۲۰ واحد نیمه تمام در این سامانه ثبت نام کرده اند.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سال جاری ۱۱٫۳ درصد تسهیلات طرح رونق تولید در استان پرداخت شده است، گفت: در زمان حاضر رتبه ۶ کشوری را داریم.
وی با بیان اینکه بانک ها وثیقه برخی شهرک های صنعتی را قبول نمی کنند، گفت: در شهرستان ها هم قیمت گذاری زمین به نرخ پایین موجب کاهش توان وثیقه گذاری متقاضیان تسهیلات می شود.
حمید هاشم زاده مدیر کل جذب سرمایه گذاری استانداری آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه بانک ها دنبال وثایق سهل البیع هستند، گفت: در مورد طرح های رونق تولید باید بر اساس بخشنامه ابلاغ شده از طرف بانک مرکزی، سند محل اجرای طرح را به عنوان وثیقه قبول کنند.
شریف زاده رییس انجمن مدیران صنایع استان آذربایجان شرقی هم رفتار بانک های استان را مغایر با مقررات بانک مرکزی دانست و بر لزوم شفافیت در روابط بانک و مشتری تاکید کرد.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مشکلات واحدهای تولیدی به خطار جرایم پلکانی است، گفت: به استناد قانون فضای کسب و کار بانک ها موظف به قراردادهای شفاف هستند و یک نسخه از قراردادها باید به مشتری داده شود.
شریف زاده همچنین گفت: مسدود کردن بخشی از تسهیلات توسط برخی بانک ها خلاف بخشنامه صریح بانک مرکزی است.
در این نشست مقرر شد اخذ جرایم پلکانی توسط بانک ها از واحدهای تولیدی متوقف شود.