رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه جلسات متعددی با بانک‌ها برگزار کرده ایم ولی مشکلات ریشه‌ای  برطرف نمی‌شود گفت:  با کاهش نرخ بهره بانکی هم،  تولید با این بهره نمی‌تواند در بازار جهانی رقابت  کرده،  تولید رونق یافته و بدهی‌های خود را بپردازد.

 به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز به نقل از تسنیم، صمد حسن‌زاده عصر امروز در جلسه  شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه تمامی  مدیران بانک‌ها تلاش می‌کنند تا در رونق تولید کمک کنند ولی سیستم مقررات بانکی اجازه این کار را  نمی‌دهد اظهار داشت: با مشکلات چندین ساله اقتصاد ایران، فاصله‌ای بین سلیقه‌های بانکی و واقعیت  واحدهای تولیدی وجود دارد.

وی مسائل نقدینگی را مشکل جدی واحدهای تولیدی دانست و افزود: بدهی‌های معوقه زیادی در صنعت و  تولید داریم ولی وام‌های موجود با درصدهای فعلی جوابگوی حل مشکلات صنعت نیست.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه جلسات متعددی با بانک‌ها برگزار کردهایم ولی ریشه‌ای حل  نمی‌شود و مشکلات باقی می‌ماند گفت: با کاهش نرخ بهره بانکی هم، تولید با این بهره نمی‌تواند در بازار  جهانی رقابت کرده، تولید رونق یافته و بدهی‌های خود را بپردازد.

وی با بیان اینکه واحدهای بدهکار در جهت ایجاد فضای کسب و کار، بخشودگی جرایم واحدهای دارای عسر و حرج پیشنهاد شده بود، ابراز داشت: بانک مرکزی هم سود و جرائم پلکانی این واحد‌ها را مورد بخشودگی قرار داده ولی هنوز به این بخشنامه عمل نمی‌شود.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع بر سر راه پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه هستند اضافه کرد:  طبق بخشنامه صریح دولت واحدهایی که ترتیب بدهی‌های خود را با بانک‌ها بدهند بانک‌ها می‌توانند جرائم پلکانی قبلی را مورد بخشودگی قرار دهند این در حالی است که برخی از بانک‌ها به این بخشنامه عمل نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ارزش رقم هر تن صادرات محصول ما ۴۳۰ دلار بوده وهر تن واردات ۱۴۳۰ دلار است خاطرنشان کرد: با توجه به ایکه کشورهای دیگر تشویق صادراتی می‌دهند و با بهره‌های یک رقمی تسهیلات می‌دهد رقم قیمت صادرات ما بسیار پایین است.