به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز به نقل از فارس، سیدعباس صالح شریعتی امشب در مراسم شروع رخداد تبریز ۲۰۱۸ در تالار پتروشیمی تبریز اظهار داشت: تبریز و استان آذربایجان‌شرقی نگین و چشم و چراغ ایران هست و این استان از جهت های مختلفی ستاره هست.

وی اضافه کرد: این منطقه و اقلیم قرن‌هاست که ویترین ایران در مقابل همسایه‌ها بوده زیرا منطقه‌ای هست که فرهنگ ایرانی را به کشور های همسایه جابه جا کرده هست.

صالحی اقرار داشت: تبریز فرصتی برای نقل و جابه جایی فرهنگی ایران از هر سو هست، قطعاً اگر تبریز نبود چیزهایی بسیاری برای ایران متصور نبود و چیزهای بسیاری از ایران به آن سو نمی‌رفت.

وی تأکید کرد: ایران زمین وام‌دار پل رابطه ای و فرهنگی خود یعنی تبریز هست و همه می‌دانیم تبریز مهد فرهنگ و هنر ایران هست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: ما کجا نمونه‌ای چون مقبره‌الشعرا داریم که شهریار شعر ادب پارسی و ترکی را در خود جای داده باشد.

وی با تاکید به این که اینچنین وقایع بزرگ در این مهد و سرزمین در حوزه فرهنگ اتفاق افتاده هست و مکاتب هنری فعالی از این خطه که همه ایران را درنوردیده که به خوبی اسم تبریز را جاودان کرد،گفت: من جمله هنرهای موسیقی، نگارگری و فرش‌بافی تبریز هست که تبریز را تبریز بزرگ کرد.

صالحی با اشاره به این که تبریز بعنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب گردید که نمادی اسلامی هست، اضافه کرد: از این هویت تبریز که با دیپلماسی فرهنگی و هنری ایران پیوند تاریخی داشته و در آینده با این نماد شناخته می‌شود، می‌توان استفاده نمود.

وی با اظهار اینکه رویداد ۲۰۱۸ حکم سفیر فرهنگ و ادب ایران به دنیا را خواهد داشت، افزود: سال ۲۰۱۸ مشابه هر سالی انتهاء می‌پذیرد ولی فرهنگ این منطقه به آن سوی مرزهاست که ره پیموده و باقی خواهد ماند.