قائم مقام میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به صدور ۱۲۰ مجوز سرمایه گذاری گردشگری در آذربایجان شرقی گفت: این پروژه‌ها با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیاردی در حوزه گردشگری می‌تواند تحول آفرین باشد.

 به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز  به نقل از تسنیم،احمد حمزه‌زاده عصر امروز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان شرقی با اشاره به موانع و مشکلات موجود بر سر راه سرمایه گذاری گردشگری بخش خصوصی در استان اظهار کرد: طولانی بودن فرآیند صدور مجوز و استعلام و عدم همراهی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات از جمله موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: ۱۳۰۰ میلیارد طرح سرمایه‌گذاری گردشگری استان در جریان است که به اندازه ۱۰ درصد این رقم نتوانسته‌ایم تسهیلات جذب کنیم.

قائم مقام میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۱۱ پروژه گردشگری با ۱۲۳ میلیارد تومان به بانک‌های عامل جهت دریافت تسهیلات معرفی شده است گفت: به دلیل نبود حمایت‌های بانکی در ارائه تسهیلات، بخشی از این پروژه‌ها با وجود پیشرفت ۷۵ درصدی، نیمه تمام باقی مانده است.

وی اهداف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری را یادآور شد و ابراز داشت: افزایش جذب گردشگر داخلی و خارجی، ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی استان، دریافت مهر اصالت و نشان ملی صنایع دستی، آموزش، تبلیغات و بازاریابی جذب توریست و افزایش ظرفیت هتلینگ از مهمترین اهداف میراث فرهنگی است.

حمزه‌زاده با اشاره به صدور ۱۲۰ مجوز سرمایه گذاری گردشگری در آذربایجان شرقی گفت: این پروژه‌ها با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیاردی در حوزه گردشگری می‌تواند تحول آفرین باشد.

وی از ایجاد و راه اندازی ۹ موزه در استان در یکسال اخیر خبر داد و ابراز داشت: بعد از تهران، آذربایجان شرقی بالا‌ترین تعداد موزه را دارد که ۷۰ درصد این پروژه‌ها مشارکت با بخش خصوصی است.

قائم مقام میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به ثبت ۱۷۲۸ اثر از استان در فهرست میراث تاریخی و فرهنگی کشور گفت: در این زمینه آذربایجان شرقی رتبه ششم میزان ثبت آثار تاریخی را در اختیار دارد ضمن اینکه ۱۰ مهر اصالت صنایع دستی هم دریافت کرده‌ایم.

وی افزایش تخت اقامتی در استان را هدف اصلی میراث فرهنگی در زمینه توسعه گردشگری دانست و اضافه کرد: اکنون۷۱۵۰ تخت هتل و هتل آپارتمان استان داریم که در سال جاری ۸۵۰ تخت هم افزایش می‌یابد و باید در چشم انداز ۱۴۰۰ به ۱۳ هزار تخت برسانیم ضمن اینکه نزدیک به ۷ هتل ۵ ستاره در دست احداث داریم که می‌توانیم به این رقم برسیم.

حمزه‌زاده با اشاره به اینکه ۵۳۰ هزار گردشگر خارجی و ۴٫۵ میلیون گردشگر داخلی در یک سال گذشته به استان سفر کرده‌اند خاطر نشان کرد:  در چشم انداز ۱۴۰۰ باید به ۲ میلیون گردشگر خارجی و ۷ میلیون گردشگر داخلی برسانیم.

وی از پیگیری نهایی ثبت جنگل‌های ارسباران خبر داد و گفت:  پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این جنگل ها به ثبت جهانی برسد.