سرانه مصرف ماهی در آذربایجان شرقی در سالهای گذشته روند صعودی به خود گرفته و از ۵ کیلوگرم به ازای هر شهروند استانی در سال به بیش از ۶ کیلوگرم در حال حاضر رسیده است.

صنعت تبریز ، بنا براین واردات ماهی از استانهای دیگر افزایش پیدا کرده چرا که آذربایجان شرقی از نظر سرمایه گذاری در زمینه پرورش ماهی رتبه چندان قابل توجهی ندارد و بنا بر اعلام جهاد کشاورزی استان بیش از ۱۵ هزار تن ماهی از استانهای شمالی و جنوبی وارد استان میشود. این درحالی است که کل مصرف ماهی در استان در حدود ۲۲ هزار تن است.بر همین اساس از جمله طرح هایی که در این استان برای اشتغال زایی انجام شده سرمایه گذاری در زمینه پرورش ماهی است . پرورش ماهی علاوه بر استخرهای مصنوعی در سدها و رودخانه ها نیز امکان اجرا داشته و هزینه های تولید را پائین می آورد.

سود ده نبودن پرورش ماهی در استان
یکی از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی که در شهرستان هشترود به پرورش ماهی اقدام کرده از سود ده نبودن پرورش ماهی در استخرهای مصنوعی خبرداده ومی گوید: علاوه بر احداث استخر های مصنوعی هزینه های جانبی زیادی از جمله تامین خوراک ماهی و هزینه کارگر و اجاره محل پرورش ماهی بر هزینه اضافه می شود و این درحالی است که تولید کنندگان ماهی در استانهای شمالی و جنوبی که دسترسی به آب رودخانه و دریا دارند ، کمتر با این مشکلات روبرو هستند.
خلیلی تاکید می کند: در کنار هزینه های تولید باید به موضوع مرگ و میر ماهی ها هم اشاره کرد که به علل مختلفی رخ می دهد صرف نظر از اینکه سرمایه گذاری گسترده ای در زمینه پرورش ماهی در استان رخ نداده و استخرهای کوچکی احداث میشوند که هزینه تمام شده برای هر تن ماهی را به صورت تصاعدی افزایش می دهد. به عنوان مثال هر کارگر می تواند بر چندین استخر نظارت کند و یک پمپ آب برای چند استخر کافی است اما زمانی که تعداد استخرها کم باشد ، تعداد کارگران و پمپهاو سایر تجهیزات کاهش محسوسی پیدا نمی کند که این موضوع هزینه ها را بالا می برد.
وی پیشنهاد می کند: سرمایه گذاری چند نفره یا پرورش ماهی در رودخانه ها از جمله رودخانه های مرزی می تواند هزینه ها را پائین آورده و امکان رقابت با تولید کنندگان خارج از استان را فراهم کند.
ضرورت همراهی دستگاه های اجرایی برای سرمایه گذاری درزمینه پرورش ماهی
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی می گوید:طرح های پررورش ماهی در رودخانه های استان و از جمله رودخانه های مرزی استان گام بزرگی برای اشتغال زایی و درآمدزایی بوده و در حال حاضر با حمایت مسئولان ارشد استان در شهرستان های مختلف از جمله خداآفرین، جلفا و مرند این طرح ها اجرا می شوند.
«محمد صادق پورمهدی» یه مزیتهای پرورش ماهی دررودخانه های مرزی اشاره کرده و ادامه می دهد: این روش هزینه ها را پائین آورده و هدر رفت آب در این روش را که از موانع سرمایه گذاری درپرورش ماهی است را کاهش می دهد.
وی به ضرورت همراهی دستگاه های اجرایی برای سرمایه گذاری درزمینه پرورش ماهی اشاره کرده و تاکید می کند: همکاری سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای استان در این زمینه ضرروی است و امسال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در زمینه پرورش ماهی و دیگر تولیدات آبزیان دراستان سرمایه گذاری شده است.

مزیت اقتصادی پرورش ماهی دررودخانه ها
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر لزوم افزایش پرورش ماهی در رودخانه ها و محیط های بسته نیز تاکید کرده و اعلام می کند: این استان جز استان های پیش رو در پرورش ماهی در سدها و قفس هایی است که در رودخانه ها ایجاد می شود.در این روش هزینه پرورش ماهی تا یک دهم کاهش پیدا می کند.
«محمد صمدزاده » بیان می کند: با توجه به این مزیتها پرورش ماهی در حاشیه رودخانه‌های دائمی و پر آب استان از اولویت‌های این سازمان است.
وی خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه ماهی و آبزی پروری در اشتغال نقش بسزایی دارد، یکی از اولویت ها همکاری با کارشناسان آب منطقه ای در این خصوص است.فراهم ساختن زمینه ها و صدور مجوزها برای پرورش ماهی در حاشیه رودخانه های دایمی و پر آب آذربایجان شرقی از اولویت هایی است که باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی عنوان می کند: در حال حاضر در حاشیه رودخانه های آذربایجان شرقی یک هزار و ۵۰۰ تن ماهی تولید می شودکه با توجه به تولید ۴ هزار و ۵۰۰ تنی ماهی در استان می توان برای افزایش سهم تولید در حاشیه رودخانه های مرزی برنامه ریزی بیشتری کرد.