معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کمپین خرید محصولات تولیدی ایرانی در کشور راه‌اندازی می‌شود و تولیدکنندگان در این راستا می‌بایست کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند و این قدم کوچکی در تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز ، صادق نجفی در حاشیه بازدید از شهرک‌های صنعتی تبریز در جمع خبرنگاران با تبریک ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در کشور ۹۶۶ شهرک و نواحی صنعتی داریم و در این شهرک‌ها و ناحیه‌ها حدود ۸۰ هزار واحد صنعتی کوچک با ظرفیت‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی ۵۴ شهرک صنعتی دارد که متناسب با ظرفیت‌های این استان آمار خوبی است، افزود: در این شهرک‌های صنعتی ۲۸۰۰ واحد تولیدی و صنعتی فعالیت می‌کنند و واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی از میانگین استانی فعالیت بهتری دارند.

وی ادامه داد: حدود ۶۵ درصد صنایع کوچک کشور در شهرک‌های صنعتی فعال هستند ولی در آذربایجان شرقی فعالیت صنایع کوچک بالای ۷۰ درصد است و این امر نشان می‌دهد که آذربایجانی‌ها در حوزه کارآفرینی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از صدور مجوز فعالیت ۴ شهرک صنعتی خصوصی در آذربایجان شرقی خبر داد، گفت: شهرک‌های صنعتی شیشه، الکترونیکی، مواد غذایی و یکی دیگر نیز در آذربایجان شرقی فعالیت خود را شروع کرده‌اند و در کنار آن شهرک‌های صنعتی که دارای مشکل بودند را نیز حل کرده‌ایم و اکنون آماده پذیرش سرمایه‌گذاران هستند.

نجفی توسعه شهرک‌های صنعتی را از اولویت‌های جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ذکر کرد، بیان داشت: بر اساس توافقاتی که با معاونت ریاست جمهوری در خصوص ایجاد نواحی صنعتی داشتیم و قرار است تا در کنار دهستان‌ها متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها نواحی صنعتی روستایی در کشور راه‌اندازی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز تأسف از اینکه آذربایجان شرقی جزو استان‌هایی است که خشک‌سالی آن را تهدید می‌کند، گفت: ایجاد نواحی صنعتی در مناطق روستایی جزو برنامه‌های سازمان شهرک‌های صنعتی است.

وی بابیان اینکه تنها ۳۳ درصد صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد، ابراز داشت: سهم صنایع کوچک و متوسط کشور در تولید ناخالص بالای ۵۷ درصد است و ما نیز چاره‌ای نداریم جزء اینکه در حوزه صنایع کوچک با تمامی توان حرکت کنیم که در این رابطه با تأمین مالی، نوسازی و ایجاد بازار فروش سعی در تقویت صنایع کوچک داریم.

نجفی از راه‌اندازی کمپین نه به محصولات خارجی و آری به تولیدات داخلی در کشور خبر داد، گفت: اخیراً کمپینی که در تبریز به راه افتاد در حمایت از تولیدات داخلی آذربایجان شرقی تحول بزرگ آفرید و در این راستا ما توجه به تولیدات داخلی و کمپین خرید محصولات ایرانی را در کشور راه‌اندازی می‌کنیم اما در این رابطه وظیفه تولیدکنندگان تولید محصولات باکیفیت و تکلیف مردم استفاده از کالاهای ایرانی است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با ذکر اینکه مصرف ۸۰ میلیون ایرانی از تولیدات داخلی علاوه بر رونق بازار داخلی بلکه در تأمین معیشت و اشتغال جوانان کشورمان اثرگذار باشد، افزود: با تسهیلاتی که دولت برای حمایت و توسعه اشتغال روستایی پرداخت می‌کند در این راستا می‌بایست طی ۳ سال آینده در آذربایجان شرقی بیش از ۳۵۰ واحد از صنایع کوچک ایجاد و یا ظرفیت تولیدی‌شان را افزایش دهند.

افزایش توان تولیدی صنایع کوچک ۸ هزار شغل در آذربایجان شرقی ایجاد می‌کند

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانیم ۷۲ درصد صنایع کوچک آذربایجان شرقی با ظرفیت ۳۰ تا ۷۰ درصد فعالیت می‌کنند که اگر بتوانیم ظرفیت تولیدی این صنایع کوچک را به ۱۰۰ درصد افزایش دهیم می‌توانند در استان بالای ۸ هزار شغل ایجاد کنند چون این امر قابل تحقق است باید برنامه‌ریزی‌هایمان را در این راستا انجام دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه کشورهای همسایه بهترین بازار برای فروش محصولات ایرانی و تولیدات صنایع کوچک هستند، تصریح کرد: رکود حاکم بر بازار حلقه‌های مفقوده‌ای دارد که باید این حلقه‌های مفقوده را شناسایی و رفع کنیم، باید قبول کنیم که از واحدهایی سرپا ایستاده و دارای بازار فروش حمایت کنیم اگر به واحدهایی که عملاً تعطیل‌اند هر اندازه منابع مالی تزریق کنیم گاهاً با شکست مواجه می‌شوند.

نجفی اضافه کرد: سالانه در کشور ۲۰۰ میلیون جفت کفش تولید می‌شود و با توجه به میزان استفاده از کفش در کشور می‌توانیم تولید ۱۰۰ میلیون جفت کفش را به میزان تولیدات اضافه کنیم اما در این میان نیاز داریم تا عرق استفاده از تولیدات داخلی در بین مردم ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین از تکمیل ظرفیت توان تولیدی ۲۰ هزار واحد صنایع کوچک کشور در سه سال آینده خبر داد، گفت: چنانچه اگر این ۲۰ هزار واحد صنایع کوچک کشور با تمامی ظرفیت فعالیت کنند کلی اشتغال‌زایی ایجاد خواهد کرد ولی باید جوانان نیز قبول کنند که دولت برای استخدام آن‌ها در دستگاه‌ها توان لازم را ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۳۰ درصد واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی غیرفعال هستند و ۷۰ درصد واحدها در قالب صنایع کوچک فعالیت دارند، تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم مشکل واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی را حل کنیم تنها تأمین مالی و سرمایه درگردش نیست بلکه این واحدها با مشکل نبود بازار، برنامه‌ریزی و بهره‌وری مواجه هستند که یک‌بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی می‌تواند با نوسازی ماشین‌آلات برطرف شود.

۸ هزار واحد تولیدی جدید طی سه سال آینده در کشور ایجاد می‌شود

نجفی بیان کرد: دولت در حوزه حمایتی از واحدهای تولیدی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده تا برای مناطق محروم و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفری که واحدهای تولیدی سرمایه درگردش ۱۰ درصدی دارند و نوسازی و ایجاد ۶ درصد است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی ۸ هزار واحد تولیدی جدید در کشور را از برنامه‌های سه سال آینده سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برشمرد، افزود: بیش از ۳ هزار واحد تولیدی که اکنون با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند را تکمیل خواهیم کرد بخشی از این واحدها سهم استان آذربایجان شرقی است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بانک‌ها به‌عنوان بنگاه اقتصادی از صنایع کوچک حمایت می‌کنند یا خیر، گفت: در گذشته مشکلاتی که برای بانک‌ها به وجود آمده شرایط حمایت آن‌چنانی را از آن‌ها گرفته است و طبق قانون قید شده در لایحه بودجه سال ۹۶ و ۹۷ مکلف می‌کند تا ۱۰ درصد ورودی ارز به کشور که به صندوق واریز می‌شود به صنایع کوچک کشور اختصاص یابد اما تا به حال این اقدام صورت نگرفته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: دولت در لایحه بودجه سال آینده اعتبار ویژه‌ای برای حمایت از واحدهای تولیدی تخصیص داده و در این میان اولویت پرداخت تسهیلات با صنایع کوچک است چون بیش از ۹۰ درصد صنایع فعال در کشور صنایع کوچک هستند.