رئیس هیات مدیره و مدیر عامل گروه صنعتی تراکتروسازی ایران گفت: ریخته گری تراکتورسازی بزرگترین واحد ریخته گری خاورمیانه است.

 به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز، به نقل از ستاد اطلاع رسانی همایش ” بزرگ قطعه سازان و  ماشین سازان تبریز ۲۰۱۸ “، ابوالفتح ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: به دو دلیل آذربایجان شرقی از نظر  خودروسازی و کارگاه های قطعه سازی در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اولا تعداد این کارگاه ها قابل  توجه است ثانیا اقداماتی که در سایر نقاط کشور توان اجرایی ندارند با واسطه افراد فنی در این استان عملیاتی  می شود.

وی با بیان اینکه تمام مدیران فنی در قطعه سازی به نوعی یا از استان آذربایجان شرقی هستند یا به نوعی در  این استان کسب تجربه کرده اند اظهار داشت: این واحدهای قطعه سازی که به نوعی سرنوشت واحدهای قطعه سازی ایران را مشخص می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تبریز اضافه کرد: واحد های قطعه سازی این استان نشان داده اند در چند سال اخیر با وجود انواع تحریم ها توانسته اند صنعت قطعه سازی را در ایران راهبری کنند و به اهداف خوبی نیز برسند.

وی اذعان داشت: پیش از این روزی کسی فکر نمی کرد در کشورمان تراکتوری تولید کنیم که هیچ قطعه خارجی در آن به کار نرفته باشد و مهمتر از آن تراکتور تولید شده را صادر کنیم که مشتریانمان فقط تراکتوری بخواهند که روی آن ساخت ایران درج شده باشد.

ابراهیمی اضافه کرد: این امر باعث افتخار ما است افتخاری که مدیون قطعه سازان داخلی به خصوص استان است.

وی با اشاره به برگزاری همایش ” بزرگ قطعه سازان و ماشین سازان تبریز ۲۰۱۸ ” اظهار داشت: به نظر ما این همایش از اهمیت بالایی برخوردار است و اتاق بازرگانی هم از این همایش حمایت می کند و پشتیبان این مراسم است.

وی در ادامه با اشاره به برخی ظرفیت های فوق العاده تراکتورسازی ایران تاکید کرد: بعد از ایران خودرو و سایپا، تراکتورسازی می تواند بزرگترین واحد خودرو سازی در کشور باشد چرا که هم موتور را خودمان تولید می کنیم و هم بزرگترین واحد ریخته گری را داریم که بزرگترین واحد ریخته گری خاورمیانه است.

مدیر عامل گروه صنعتی تراکتروسازی ایران گفت: بیشترین قطعات ایران خودرو و سایپا از همین واحد ریختگری تراکتورسازی تامین می شود.به همین دلیل اهمیت تراکتورسازی در رشد واحد های خودروسازی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: زمانی که فروش تراکتور در استان بالا می رود در نتیجه آن واحد های قطعه سازی استان هم به رونق می افتند.

وی عملکرد گمرکات استان را در بخش واردات تراکتورسازی مثبت ارزیابی کرد و اذعان داشت: این بخش در حل مشکلات تولیدکنندگان یا واردات و صادرات عملکرد خوبی به نمایش گذاشته اند ولی سیاست های دولت در بخش واردات تراکتور ضربه اصلی را به بخش قطعه سازان وارد کرده و سیاست های تدوین شده ای که وزارت خانه های زیربط دارند به نفع قطعه سازان اصلا نیست.

ابراهیمی اضافه کرد: واردات تراکتور با پنج تا ۱۵ درصد انجام می شود و هرکسی می خواهد وارد می کند که البته وقتی ارز سیر صعودی پیدا می کند این افراد به مشکل برمی خورند.

وی افزود: چون این واحدها می توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند پس شروع به فروش می کنند و در سال حدود یک تا دو درصد بازار در اختیار واردات قرار می گیرد آن هم وارد کنندگانی که حتی یک پیچ و مهره ساده را هم از تولیدات ایران استفاده نکرده اند. تدوین سیاست های دولت در واردات تراکتور مهم است.

وی با بیان اینکه تراکتورسازی تکنولوژی خود را هر سال بالا می برد افزود: امروز به جایگاهی رسیده ایم که برای طراحی در بازارهای غیر از ایران حرف برای گفتن داریم؛ وقتی تراکتورسازی تکنولوژی خود را بالا می برد به تبع آن قطعه سازان هم خودشان را با این تکنولوژی به روز می کند.

ابراهیمی در پایان تصریح کرد: برای مثال روزی کالیبراسیون اهمیتی نداشت ولی امروزه باید تمامی واحد ها کالیبره باشند یا زمانی قطعات به صورت دستی و یا نیمه اتماتیک بود ولی امروزه کاملا اتوماتیک باشد تا درصد خطا بسیار کم شود. در نتیجه دانش فنی قطعه سازان با بالا رفتن دانش محصول بالاتر و وسیع تر می شود.

این گزارش می افزاید؛ همایش ” بزرگ قطعه سازان و ماشین سازان تبریز ۲۰۱۸ ” با شعار فرصت استثنائی توسعه فروش و زنجیره تامین به همت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز، انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی و انجمن ماشین سازان و قطعات خودروی تبریز دهم اسفند ماه امسال در هتل کایا لاله پارک تبریز برگزار می شود.