بنا بر اعلام مسئولان جمعیت جوان استان اندکی کمتر از یک میلیون  نفر بوده و  جمعیت جوان استان  رو به کاهش و از لحاظ جمعیت جوان رتبه دوم از آخر کشوری است. این موضوع موجب شده تا حوزه جوانان به لحاظ وجود آسیب های اجتماعی یکی از حساسترین حوزه های استان  محسوب شود. درک نیازها و توجه به مطالبات جوانان موجب جذب این قشر خواهد شد. از سوی دیگر سیاستگذاری و تدوین برنامه های مناسب با روحیات این قشر از جامعه تا حدودی موجب مصون ماندن جوانان از تهدیدات و آسیب های اجتماعی می شود. با توجه به حساسیتی که در این حوزه وجود دارد ستاد ساماندهی امور جوانان استان با مشارکت دستگاه‌های متولی، اقدام های خوبی انجام داده است. در این میان به دلیل وسعت حوزه جوانان حضور سازمانهای مردم نهاد در این حوزه امری ضروریست. بی تردید جوانان بیشتر جذب سازمان هایی از جنس مردم می شوند و هر گونه فعالیتی در حوزه اثربخشی زیادی خواهد داشت.

ایوب بهتاج  مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی  به بیان اقدام های انجام شده و آخرین وضعیت امور جوانان در استان پرداخته که در ادامه می خوانید.

جایگاه سمن ها در  ستاد ساماندهی امور جوانان استان چگونه است و چه اعتباراتی برای سمن ها در نظر گرفته می شود؟

تقویت سازمان های مردم نهاد یکی از اصلی ترین محوره های این ستاد است چرا که معتقدیم موضوع های مانند اوقات فراغت، ازدواج و خانواده، مشارکت های اجتماعی، سلامت جوانان، اشتغال جوانان باید با مشارکت جدی سازمانهای مردم نهادی صورت گیرد  که متشکل از جوانان هستند.

سال گذشته  اعتبار حوزه جوانان  به یک میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان افزایش یافته  و  از سال ۹۴ اعتبارات حوزه جوانان نزدیک به شش برابر افزایش یافته که اعتبارات سمن ها هم به همین نسبت افزایش داشته است.

 

چند سازمان مردم نهاد  در زمینه مشارکت اجتماعی در حوزه جوانان فعالیت می کنند و تاکنون چه اقدام هایی در این حوزه انجام شده است؟

۱۲۶ سمن فعال در حوزه مشارکت های اجتماعی به ثبت رسیده که موفق به اخذ مجوز از وزارت ورزش و جوانان شده اند. در حال حاضر این سمن ها به عنوان بازوی اجرایی یکی از ظرفیت های قوی در عرصه حمایت از دستگاه های دولتی هستند. در هفته جوان ۶۷ طرح از سوی سمن ها مورد حمایت قرار گرفت و موفق به انجام برنامه های متنوع شده اند. خانه جوانان تبریز، تنها خانه جوانان کشور است که سند این خانه به نام اداره کل ورزش و امور جوانان ثبت شده و جوانان در این خانه برنامه های متنوعی اجرا می کنند. نزدیک به ۱۲۳ پایگاه ان جی او در این خانه ایجاد شده و ۱۶۵ کارگاه آموزشی در حوزه ازدواج در خانه جوانان برگزار شده است. برای نخستین بار در کشور مجمع مشورتی جوانان روستایی راه اندازی شد و بیش از ۳۰۰ جوان فعال و نمونه روستایی شناسایی شد. این افراد در قالب یک ان جی او ساماندهی خواهند شد تا از ظرفیت این افراد استفاده شود. توسعه فرهنگسراهای تبریز نیز یکی دیگر از برنامه های این اداره کل است.

با توجه به درپیش بودن تعطیلات تابستانی ، غنی سازی اوقات فراغت  متکی بر سازمانهای مردم نهاد هم اهمیت دارد در این زمینه چه اقدام هایی انجام شده است؟

یکی از اولویت های اصلی ما حمایت از تشکل های غیردولتی جوانان در موضوع اوقات فراغت است. پیشنهاد راه‌اندازی خانه فراغت در استان، تدوین سند جامع اوقات فراغت، راه اندازی پرتال جامع اوقات فراغت و برگزاری ششمین جشنواره تجلیل از فعالان اوقات فراغت از جمله اقدام های انجام شده در این زمینه بوده که در نهایت راه اندازی پرتال اوقات فراغت موجب نظارت و بازرسی از برنامه های اوقات فراغت شد. بیش از دو میلیون نفر در برنامه های تجمعی این دستگاه شرکت کردند و بیش از سه هزار و ۸۰۰ برنامه در سامانه پرتال ثبت شد.

با توجه به حساسیت در حوزه ازدواج جوانان چه اقدام هایی از سوی  سازمانهای مردم نهاد و دستگاه های اجرایی و سمن ها در این حوزه انجام شده است؟

سازمانهای مردم نهاد در این زمینه نقش مستقیمی دارند و آموزش نزدیک به ۱۰ هزار نفر از جوانان با حمایت مالی استانداری، مشارکت  سمن ها با عنوان مراکز ازدواج خانواده و مرکز بهداشت و اداره کل آموزش و پرورش استان انجام شده است.

در دبیرخانه تخصصی ازدواج و خانواده نیز سمن ها حضور موثری دارند و  اجرای طرح آموزش های پیش از ازدواج در شهرستان های مرند و اسکو به صورت پایلوت با مشارکت دادگستری و اداره کل ثبت اسناد استان، راه اندازی ۱۰ مرکز خانواده در استان، برگزاری سه دوره تربیت مدرس برای ۸۰ نفر و حمایت از برنامه های سمن های فعال در حوزه ازدواج، برگزاری هفتمین جشنواره تجلیل از خادمان ازدواج در استان و پیگیری وام ازدواج و تحقق ۹۰ درصدی پرداخت ها است که در این زمینه در کشور ۹۲ درصد متقاضیان موفق به اخذ تسهیلات شده اند. همچنین هفت ان جی او در حوزه ازدواج و خانواده در استان با ارائه تسهیلات در این حوزه فعالیت می کنند.

 

اشتغال یکی از اصلی ترین مطالبات جوانان است در این حوزه  چه اقدام هایی انجام شده و آیا سمن ها هم در این زمینه نقش داشته اند؟
تهیه سند پیش نویش جوانان و فراگیر کردن آموزش های فنی و حرفه ای استان با اجرای طرح هر جوان یک مهارت، برگزاری دوره های کارآفرینی از سوی دستگاه های متولی و رصد آخرین وضعیت اشتغال و بیکاری جوانان استان از جمله مهمترین اقدام های انجام شده در این حوزه بوده است. سمن ها در این حوزه نقش فعالی داشته اند و به عنوان رابط درزمینه مهارت آموزی و تشکیل کلاسها و دوره های آموزشی و تشویق جوانان نقش داشته اند.

 

 

سازمانهای مردم نهاد در یک دهه اخیر رشد قابل توجهی در استان پیدا کرده اند و با نقش آفرینی در موضوع احیای دریاچه ارومیه توانستند جایگاه اجتماعی خوبی پیدا کنند. نقش آفرینی این تشکل ها در جامعه پس از آن رخ داد که مسئولان دولتی استان با اعتماد به سازمانهای مردم نهاد آنان را در خط مقدم احیای دریاچه ارومیه قرار دادند. این سازمانها توانستند با حضور در روستاها ، کشاورزان را نسبت به همراهی با برنامه های احیای دریاچه ارومیه همراه کنند. از طرف دیگر این تشکل ها در موضوع ازدواج جوانان نیز خوش درخشیده اند و در حال حاضر تشکل های حامی ازدواج در تبریز وشهرهای بزرگ استان فعال هستند. این موفقیتها نشان می دهد که سازمانهای مردم نهاد ظرفیت اجتماعی خوبی داشته ومی توانند عملکرد بهتری نیز داشته باشند. این تشکلها برخواسته از مردم بوده  ودر صورت فراهم شدن شرایط می توانند در سایر حوزه ها نیز فعالیت داشته باشند.موضوعات مغفولی چون سلامت روان ، کودکان کار و قربانیان طلاق همچنین کاهش آلودگی زیست محیطی در شهرها و جنگل ها از موضوعاتی است که می تواند به صورت جدی تر توسط تشکلها دنبال شود.

هزینه کم ، چالاکی و نتیجه دهی مطلوب از نتایج فعالیت این تشکل ها است. نتایجی که در سالهای اخیر حداقل در استان بارها ثابت شده است.