حدود ۶۷۰ میلیارد ریال امسال به حوزه اشتغال آذربایجان شرقی اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز،  رییس گروه تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی می‌گوید: امسال ۲۰ درصد از اعتبارات استانی، در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه برای اشتغال در نظر گرفته شده است.
شاهین فتحی امروز در کمیته برنامه ریزی شهرستان میانه افزود: بر این اساس مبلغی نزدیک به ۶۷۰ میلیارد ریال به حوزه اشتغال اختصاص یافته است تا بتوانیم در شهرستان‌ها فعالیت‌های اساسی و بزرگی انجام دهیم.
او همچنین گفت: علیرغم کاهش ۳۷ درصدی اعتبارات استانی، اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشوری در استان، ۱۷ درصد افزایش یافته است.
فتحی در ادامه با اشاره به میزان بالای طرح‌های مشارکتی در شهرستان میانه گفت: با توجه به وضع اقتصادی کنونی کشور، طرح‌ها تنها با جذب هر چه بیشتر مشارکت‌های مردمی پیش می‌رود و در این صورت است که دولت هم در پیشبرد آن طرح، حضور پررنگ تری دارد.
او به جذب اعتبارات تخصیصی چه به صورت اسناد خزانه و چه به صورت اوراق مشارکتی هم اشاره کرد و افزود: اولویت تخصیص با دستگاهی است که در اسرع وقت به جذب اعتبار کمک کند.
رییس گروه تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان عمده علت کاهش سهم شهرستان‌ها از اعتبارات استانی را ناموفق بودن دستگاه‌های آن شهرستان در جذب اعتبارات اعلام کرد و افزود: مطالبات هر دستگاه و پیشبرد طرح‌های شهرستان به تخصیص اعتبار بالاتر، حتی بالاتر از میانگین استانی منجر خواهد شد.
فتحی، طرح احداث کانال انتهای کشتارگاه و خانه تکواندو میانه را از اولویت‌های شهرستان برای تخصیص اعتبار در کمیته برنامه ریزی استان اعلام کرد و بازنگری طرح‌های هادی ۱۹ روستای میانه را در اولویت خواند.

اعتبار ۶۷۰ میلیارد ریالی به حوزه اشتغالسرپرست فرمانداری شهرستان ویژه میانه هم از اختصاص ۴۲۲ میلیارد و ۶۴۴ میلیون ریال اعتبار از محل تملک دارائی‌های سرمایه‌ای و قانون استفاده متوازن از امکانات کشوری از ردیف استانی برای اجرای ۱۷۲ طرح در شهرستان خبر داد.
محمدرضا مشایخی افزود: از محل تملک دارائی‌های سرمایه‌ای استان برای ۹۴ طرح، ۱۵۸ میلیارد و ۲۳۳ میلیون ریال اعتبار و از محل قانون متوازن برای ۷۸ طرح، ۲۶۴ میلیارد و ۴۱۱ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.
او پرداخت معوقات پیمانکاران، امور زیرساختی، تکمیل، تجهیز و به روزرسانی تجهیزات هواشناسی، بازنگری طرح‌های هادی روستایی و طرح‌های نیمه تمام را از اولویت‌های تخصیص اعتبارات برشمرد.
سرپرست فرمانداری میانه، ایجاد ایستگاه هواشناسی در شهرستان از جمله بخش کندوان، احداث سیل بند‌ها در مدیریت بحران، احداث و تجهیز ساختمان‌های آتش نشانی را از جمله نیاز‌های شهرستان اعلام کرد.

اعتبار ۶۷۰ میلیارد ریالی به حوزه اشتغالفردین فرمند، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی هم اعتبار تخصیصی به شهرستان را ناچیز اعلام کرد و گفت: در حالی که شهرستان میانه، بزرگترین شهرستان استان و شمالغرب کشور محسوب می‌شود، این اعتبارات جوابگو نبوده و حتی حجم بالایی از آن، به بدهی پیمانکاران طرح‌های عمرانی پرداخت می‌شود.

 

 

 

 

 

اعتبار ۶۷۰ میلیارد ریالی به حوزه اشتغال

 

یعقوب شیویاری، دیگر نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی هم اختصاص اعتبار ۱۲ میلیون تومانی به بهزیستی میانه با قشر عظیمی از افراد تحت پوشش را بسیار ناچیز بیان کرد و افزود: وضع اقتصادی جامعه با توجه به تحریم‌ها موجب کاهش اعتبارات شده است، هرچند برای جذب همین اعتبارات ناچیز هم به پیگیری مسئولان نیازمند است.
او حوزه آب، راه و بهداشت و درمان را از اولویت‌های شهرستان برای تخصیص اعتبار بیان کرد و توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری را به این موارد خواستار شد.
یادآور می‌شود: بر اساس اصل ۴۸ قانون اساسی و به منظور استفاده متوازن از امکانات کشور، توزیع عادلانه و افزایش سطح مناطق کمترتوسعه یافته، دولت مکلف است در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل کند که فاصله شاخص برخورداری شهرستان‌های کمتر از سطح متوسط کشور، سالانه دست کم ۱۰ درصدبه سطح متوسط کشوری نزدیک شود.
همچنین دولت مکلف است ۳ درصد از اعتبارات بودجه عمومی دولت را تعیین و در جدولی که در آن سهم هر استان براساس شاخص‌های نرخ بیکاری، آب آشامیدنی شهری و روستایی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بهسازی روستاها، راه و زیرساخت‌های جاده ای، سرانه‌های عمـران شهری و درآمد شهرداری‌ها مشخص می‌شود، در قانون بودجه درج کند.

منبع: صداوسیما