حدود ۲۰ سال قبل بود که شرکت تعاونی مسکن جماران در تبریز ثبت شد و با وعده خانه دار شدن به شهروندان شروع به ثبت نام اعضا نمود. هرچند در ابتدا کارها به خوبی پیش می رفت و در مدت کوتاهی چند صد نفر از طریق این شرکت صاحب خانه شدند اما با گذشت زمان و ثبت نام بیشتر اعضا کارها کمی پیچیده تر شد. این شرکت زمینهای زیادی در تبریز و بستان آباد خرید و پروژه های متعددی شروع شد پروژه هایی که با تخلفاتی هم همراه بوده است.

فاطمه ملک پور – تبریز – خبرنگار

پروژه های جماران  در سال ۸۶ با دستور مقامات قضایی از ادامه کار این شرکت جلوگیری شد اما اعضای این شرکت چشم انتظارخانه دار شدن بودند و میلیاردها تومان به حساب شرکت واریز شده بود در سال ۹۱ اجازه ادامه کار مجدد به این شرکت داده شد اما حدود ۱۰ هزار عضو اصلی و اعضای خانواده آنها که به گفته مسئولان  این شرکت حدود ۵۰ هزار نفری می شوند با مشکلات عجیب و غریبی دست به گریبان هستند. تعدادی از اعضا اصلا خانه ای دریافت نکرده اند و تعدادی دیگر هم خانه های ناقص با خدمات محدود دریافت کرده اند. خانه هایی که سند ندارند یا شرکت اجازه دسترسی به پارکینگ را به اعضا نمی دهد. از سوی دیگر با مسدود کردن حسابهای شرکت و شکایت برخی اعضا ، پروژه های در دست اجرا هم متوقف شده اند.

 

 

یک دست و چند هندوانه

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی مسکن جماران  به خبرنگارهمشهری می گوید: در گذشته پروژه های متعددی برای ساخت مسکن  در این شرکت تعریف شده بود ولی متاسفانه قبل از این که پروژه های قبلی تمام شوند پروژه های جدید  و در مناطق مختلف شروع شده اند.

«علی اصغر گلباز» با بیان این که برخی از پروژه های این شرکت نیمه تمام مانده است، می افزاید: مبالغی که در گذشته از اعضا برای ساخت مسکن گرفته شده در پروژه های مختلف و به صورت پراکنده هزینه شده که این موضوع موجب بروز مشکل در حسابرسی این شرکت شده و برآوردهای اشتباه مالی  باعث  شده سرمایه های مردم در پروژه های قبلی صرف شود و اکنون پروژه های جدید نیمه کاره مانده اند.

وی بروز تخلف و اشتباه در هیت مدیره های قبلی را زمینه ساز مشکلات فعلی و گلایه مندی اعضا دانسته و یادآور میشود: برای حل مشکلات نیاز به حمایت و توجه جدی مسئولان استان داریم.

بلاتکلیفی ۳۰ هزار شهروند

مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن جماران با اشاره به مشکلات اجرایی شرکت  بیان می کند:  از سال ۸۶ دستور توقف عملیات صادر شده  و در سال ۹۱ دادستان وقت در نامه ای دستور داده که تا تعیین و تکلیف پرونده مدیر عامل قبلی شرکت، از ارائه هر گونه فعل و انفعالی خودداری شده  و  از سوی ارگان ها و نهادها به پروژه های این شرکت خدماتی  ارائه نشود.

«سید ناصر طباطبایی» می افزاید:  ۳۰ هزار شهروند تبریزی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با مشکلات این شرکت دست به گریبان بوده و خواست اعضا و هیت مدیره شرکت از مسئولان قضایی محاکمه افرادی است که در گذشته این مشکلات پیچیده را به وجود آورده اند.

طباطبایی اظهار می کند: از سال ۷۷ شرکت با اداره راه و شهرسازی قراردادی برای تحویل ۸۰ هکتار زمین با کاربری مسکونی بسته شده که در این زمینه تنها ۴۰ هکتار زمین تحویل داده شده ولی تاکنون به تعهد خود برای تحویل ۴۰ هکتار زمین عمل نکرده اند.

وی با بیان این که شرکت در گذشته پول اعضا را به اداره راه و شهرسازی پرداخت کرده و این زمین ها رفع معارض شده است، می گوید: این زمین ها در گذشته برای احداث آپارتمان خاکبرداری شده ولی متاسفانه تاکنون مسکن و شهرسازی به تعهد خود عمل نکرده است.

حداقل سه سال زمان برای حل مشکلات

مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن جماران با بیان این که از سال ۸۷ تاکنون شرکت حسابرسی رسمی نشده و اسناد ناقص است، بیان می کند: مشکلات مالیاتی و حسابرسی متعددی به وجود آمده و در چنین شرایطی از  اداره امور مالیاتی هم انتظار کمک و همیاری داریم.

طباطبایی می افزاید:  با  شهرداری در زمینه تامین راه دسترسی پروژه امیدیه همچنین یاس ۲ و نیز اسنادی که با همیاری شهرداری داریم به مشکلات متعددی برخورد کرده ایم  که کاررا پیچیده تر کرده و اگر مسئولان استانی و شهرستانی همراهی لازم را داشته باشند  تا ۳ سال آینده می توانیم مشکل اعضا را حل کنیم.

واریز ۱۰۰ میلیارد تومان به حساب جماران از سوی اعضا

در همین زمینه بازرس شرکت تعاونی مسکن جماران می گوید: در حال حاضر اطلاعات موجود در سیستم نشان می دهد از ابتدای تاسیس این شرکت تاکنون اعضا حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده اند.

شمس اله محمدی با اشاره به مشکلات حاد ،  سه هزار و ۴۰ نفر از اعضای این شرکت می افزاید: اکنون واحدهای مسکونی برخی از این افراد یا ناقص مانده و یا اصلا اقدامی برای ساخت واحدها انجام نشده است.

وی با بیان این که اگر برای هر پروژه حساب بانکی جداگانه ای افتتاح می شد این مشکلات به وجود نمی آمد، می‌گوید: پروژه بستان آبان از سال ۷۷ تاکنون به مدت ۲۰ سال است که در چنین وضعیتی قرار دارد و مسئولان باید از فعالیت های این پروژه ها حمایت کنند، تاکید می کند: ما از مسئولان پول نمی خواهیم تنها خواسته ما رفع موانع قانونی است.

تخلفات متعدد شرکت تعاونی جماران

شهردار منطقه ۵ تبریز با بیان اینکه تخلفات متعددی توسط این شرکت در سالهای گذشته رخ داده ادامه می دهد: با وجود این تخلفات در صورت طی مراحل قانونی لازم و پرداخت جرایم همچنین عمل کردن شرکت به تعهدات خود حمایت های لازم توسط شهرداری انجام می شود.

میرعلی اصغر نساج  با بیان این که شهرداری هیچ تعهدی برای ایجاد مسیر تردد پروژه امیدیه واقع در سه راهی اهر ندارد، تصریح می کند: این پروژه بدون پروانه احداث شده و پس از اتمام پروژه در صورت تقاضای خدمات شهری برای اعمال جریمه به کمیسیون ماده ۱۰۰ فرستاده خواهد شد.

وی همچنین از شن ریزی محوطه پروژه یاس ۲ تا پایان امسال خبر داده و می افزاید: با توجه به این که زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت ریزی محوطه پروژه یاس ۲ برعهده شرکت است قول دادیم اگر محوطه، از معبر اصلی جدا شود معبر اصلی را آسفالت می کنیم.

حل مشکل اسناد واگذار شده به سازمان همیاری های شهرداری

شهردارمنطقه ۵ تبریز با اشاره به حل مشکل اسناد زمین های واگذار شده به سازمان همیاری شهرداری ها می گوید: شهرداری اسناد زمین های اعضای شرکت جماران را از سازمان همیاری ها گرفته و در حال حاضر در این زمینه مشکلی وجود ندارد و اسناد زمین های واقع در اتوبان پاسداران به مالکان انتقال خواهد یافت.

نساج تاکید می‌کند: مشکلات این شرکت ابتدا باید از سوی دستگاه های استانی و مهم  حل شود تا شهرداری بتواند برای این پروژه ها خدمات شهری ارائه کند.

۴۰ هکتار زمین خریداری شده در بستان آباد در خارج از محدوده شهری

اما در این زمینه مدیر کل راه و شهرسازی می گوید: در حال حاضر ۴۰ هکتار زمین باقی مانده در خارج از محدوده قانونی شهری است و در خارج از محدوده شهری نیز نمی توان کاربری مسکونی داد.

ابوالقاسم سلطانی می افزاید: مسئولان این شرکت در گذشته بدون این که به اداره راه و شهرسازی اطلاع دهند این زمین ها را خریداری کرده اند و بعد مشخص شده این زمین ها در خارج از محدوده شهری است.

به دنبال راه حل در شورای شهرسازی و معماری استان

معاون املاک حقوقی اداره راه و شهرسازی آذربایجان شرقی هم در این زمینه  می گوید: به دلیل این که ۴۰ هکتار زمین در خارج از محدوده شهرستان بستان آباد قرار دارد بنابراین این موضوع باید در شورای شهرسازی و معماری با حضور نهادهای متولی مانند شهرداری شهرستان و استانداری بررسی شود اگر این ۴۰ هکتار زمین در داخل محدوده آورده شود مشکلات اعضای شرکت جماران حل می شود.

بابک نجفیان تاکید می‌کند: مشکلات شرکت تعاونی مسکن جماران از دغدغه های این اداره کل است که در این زمینه جلساتی با این شرکت برگزار شده و امیدواریم این مشکلات به زودی حل شود.