کشورهای اروپایی در فضای پساتحریم بدنبال سرمایه گذاری در ایران هستند و هیئت های تجاری خود را راهی کشورمان می کنند؛ لهستان نیز از جمله این کشورهاست که به صنایع کوچک و بخش خصوصی توجه ویژه ای دارد.
به گزارش صنعت تبریز ، مبادلات بازرگانی ایران و لهستان از ديرباز حتي پیش از برقراری روابط سياسي كه قدمتي پانصد ساله دارد میان بازرگانان دو کشور وجود داشته است و كاروان هاي بازرگانی ايرانيان در مسير خود به آلمان با بازرگانان لهستاني مراوده و دادوستد مي کردند. سپس با طولاني شدن دوران تجزيه و اشغال لهستان در طي دو قرن ۱۸ و ۱۹ ميلادي توسط دولت هاي روس، پروس و اتريش روابط بازرگاني مستقیم دو ملت دچار وقفه شد پس از جنگ جهانی اول و استقلال لهستان، روابط سیاسی دوباره برقرار گردید و به دنبال آن، ارتباطات بازرگان دو کشور نیز احیاء شد.

بنابراین گزارش، نخستین موافقتنامه بازرگانی دو کشور در اکتبر سال ۱۹۵۲ به امضاء دو طرف رسید. در طول بیش از نیم قرن، روابط اقتصادی و مبادلات بازرگانی دو کشور کم و بیش ادامه داشته که اوج آن مربوط به دورانی بود که لهستان از ایران نفت می خرید. نخستین سال صدور نفت خام به لهستان ۱۳۵۲ (۱۹۷۳) بود كه با فروش ۳۰۵ هزار تن نفت خام به ارزش ۱۳ ميليون دلار انجام گرديد. اوج این مبادلات در سال های ۹۱ و ۹۲ بود که حجم روابط به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال رسیده بود. روند صدور نفت در سال ۱۹۹۸ قطع گردید. میزان مبادلات بازرگانی دو کشور در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ حدود ۲۰۰ میلیون در حدود دلار بود.

این گزارش می افزاید: کالاهای عمده صادراتی جمهوری اسلامی ایران به لهستان شامل: میوه، انواع خشکبار(عمدتا پسته و انگور خشک)، خرما، پلاستیک و مصنوعات آن، آهن و فولاد ، فرش و انواع کف پوش، چای، روده حیوانات. اسانس ها و فراورده های غذایی، سنگ مرمر، انواع سفالینه ها، فولاد آلیاژی، موتورهای پیستونی برای تراکتور، برخی قطعات وسایل ترابری است و کالاهای عمده وارداتی جمهوری اسلامی ایران از لهستان نیز شامل انواع ماشین آلات و تجهیزات ، وسایل نقلیه به جزء راه آهن و تراموا ، مواد خوراکی متعدد، تجهیزات الکتریکی و الکترو.نیکی، شیشه و بلور ، مبلمان ، سیستم های روشنائی، پلاستیک و مصنوعات آن ، تجهیزات عکاسی ، اپتیکی و پزشکی ، آهن و فولاد، فرآورده های، روغن فرار، فرآورده های لاستیکی ، مواد بهداشتی و آرایشی، گوشت گوساله. قطعات خودرو، لوازم کشاورزی از جمله کمباین هستند.

بنابراین گزارش، با آغاز اجرای برجام در کشورمان و علاقمندی وافر کشورهای اروپایی برای از سرگیری ارتباطات سیاسی و اقتصادی این روزها شاهد سفرهای متعدد هیئت های تجاری به کشورمان و به تبع آن استان هستیم که از جمله این کشورها لهستان است. مهر در این باره گزارش داده است که: هیأت تجاری لهستان در حالی با مسئولان اتاق بازرگانی تبریز دیدار کردند که تاکید سفیر این کشور بر ضرورت همکاری بی واسطه بنگاه های کوچک و بخش خصوصی دو کشور ایران و لهستان بود. صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی تبریز در دیدار با این هیئت تجاری ضمن تشریح توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه و بالفعل آذربایجان شرقی در همکاری با تجار خارجی گفته است که آذربایجان شرقی با برخورداری از ظرفیت های جغرافیایی مناسب از قبیل هم مرزی با چهار کشور، قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب و همجواری با کشورهای CIS(قفقاز و آسیای میانه) ظرفیت خوبی برای جذب سرمایه لهستان و انتقال آن به داخل کشور یا کشورهای همسایه خود دارد. آذربایجان شرقی در بخش تولید دارو، صنایع پتروشیمی، صنایع سنگین و ماشین آلات در حال فعالیت است و نیروهای متخصص و آماده به کار برای راه اندازی صنایع مرتبط را داراست.”

یولیوش گویوو، سفیر جمهوری لهستان در ایران نیز در این دیدار اعلام کرده است که: “برای همکاری مایل به ارتباط مستقیم و بی واسطه با ایران هستیم تا توسعه و پیشرفت همکاری های طرفین سریعتر شکل بگیرد. ۷۰ درصد صادرات کشور ما به سمت بازارهای غربی است. لهستان در بدترین شرایط اقتصادی اتحادیه اروپا رشد اقتصادی مثبت داشت و با برنامه ریزی های انجام شده از سوی دولتمان از ۲۵ سال گذشته هم اکنون شاهد رشد اقتصادی ۴۰۰ درصدی هستیم و اگر این روند تا دوسال دیگر ادامه یابد اقتصاد لهستان از اقتصاد اسپانیا پیشی خواهد گرفت. سفیر لهستان همچنین به ضرورت همکاری بنگاه های کوچک و بخش خصوصی دو کشور تاکید کرده بود.”

یادآور می شود: مهمترین موافقتنامه های امضاء شده چند ساله اخیر میان کشورمان و لهستان عبارتند از:

– موافقتنامه حمل و نقل جاده ای در دسامبر ۱۹۷۶٫

– موافقتنامه های تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری، در سال ۱۹۹۸٫

– موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعفدر تاریخ ۲ اکتبر ۱۹۹۸ (۱۰ مهر ۱۳۷۷) و پروتکل اصلاحی موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در تاریخ ۲۵ آذر ماه ۱۳۸۳ (۱۵ دسامبر ۲۰۰۴) به امضاء دو طرف رسیده است که پس از تصویب موافقتنامه و پروتکل اصلاحی آن توسط مجلس شورای اسلامی، در آبان ماه ۱۳۸۵ لازم الاجراء شد.

– موافقتنامه حمل و نقل هوایینیز در آبان ماه ۱۳۷۸ به امضاء رسیده و پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تائید آن توسط شورای نگهبان در مرداد ۸۲ ، به مرحله اجراء در آمده است.

– یادداشت تفاهم همکاری های زیست محیطی. در جریان سفر آبان ماه ۱۳۸۱ وزیر محیط زیست لهستان به تهران به امضا گردید و به دنبال آن در جریان سفر خانم ابتکار، رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست در تابستان ۱۳۸۲ به ورشو نیز یک پروتکل مربوط به اجرای یادداشت تفاهم یادشده به امضاء رسید.

منبع شبستان