همایش بین المللی بیوفتونیک در دانشگاه تبریز در تلاش برای تشخیص و درمان بیماری قبل از ظهور علائم.

دانشگاه تبریز در روزهای اخیر شاهد همایشی دوروزه بود که با حضور اساتید برجسته ای از چند کشور جهان برگزار شد و در آن محققان صاحب نامی از کشورهای آمریکا ، هلند ، آلمان ، ترکیه و ایران آخرین دستاوردهای خود در زمینه بیوفتونیک را به اشتراک گذاشتند. همایشی که رضا خردمند پرفسور ایرانی که تا چندی قبل مقیم آمریکا بود و چهارماهی است که به ایران بازگشته مبتکر برگزاری آن بود و با حمایت رئیس پژوهشکده فیزیک کاربردی دانشگاه تبریز اجرایی شد. این همایش از جهات بسیاری به عنوان یکی از علمی ترین و تخصصی ترین همایش های دانشگاهی استان بلکه ایران شمرده میشود که دستاوردهای بسیاری برای حوزه درمان خواهد داشت. بررسی روشهای تشخیص بیماریها به شیوه هایی انحصاری که تنها در چند کشور بدان پرداخته شده و اکنون محققان دانشگاه تبریز در صدد بومی کردن آن با حمایت محققان جهانی هستند.
رضا خردمند دبیر اجرایی و سهراب احمدی دبیر علمی همایش در گفتگو با خبرنگار صنعت تبریز به بیان جزئیات بیشتری از این همایش و دستاوردهای این نشست علمی برای استان و کشور پرداختند.
دانشی نوپا اما معجزه گرد
دبیر علمی این همایش در پاسخ به این سوال که بسیاری از مردم از دانش بیوفوتونیک اطلاعی ندارند و از جایگاه آن در حوزه سلامت خود بی بهره هستند می گوید:بیوفتونیک یک دانش میان رشته ای است که از فناوری های مبتنی بر نور در پزشکی و علوم زیستی استفاده بهره می برد وبه ارتباط بین نور و مباحث بیولوژیکی می پردازد.در این فناوری از روش های نوری بر روی مسائل زیست شناسی و مهندسی پزشکی استفاده می شود.


سهراب احمدی ادامه می دهد:این دانش در سالهای اخیر مورد توجه فراوان در دنیا قرار گرفته و با توجه به نوپا بودن این علم در جهان و فواید حیرت انگیز آن در حوزه درمان سرمایه گذاریهای کلانی بر روی آن صورت گرفته ولی در کشور ما دانشگاه های محدودی بدان پرداخته اند که دانشگاه تبریز و علوم پزشکی تبریز از جمله این دانشگاه های معدود هستند.
وی برگزاری همایش بین المللی بیوفتونیک را در راستای توسعه این دانش در استان و کشور قلمداد کرده و ادامه می دهد:‌اساتید برجسته ای از کشورهای آمریکا ،‌هلند ،‌ترکیه و آلمان و چند استاد برجسته از کشور در این همایش به ارائه آخرین دستاوردهای خود در این حوزه پرداختند و دانشجویان منتخب رشته های فیزیک کاربردی و محققان استان و کشور با این دستاوردها آشنا شدند.
سه دستاورد کلیدی همایش بیوفتونیک
این محقق علوم فیزیک تاکید می کند:‌جامعه ما نیازمند این دانش است چرا که بیوفتونیک می تواند در تشخیص و درمان بیماریهای مختلف توسعه علوم دارویی و دهها حوزه کلیدی ایفای نقش کند و آنچه در این همایش دوروزه به آن دست پیدا کردیم تکنیکی تشخیص بیماری حتی در سطح تک مولکولی بود و این دستاوردی منحصر به فرد است چرا که قبل از بروز بیماری هم قادر به تشخیص آن خواهیم بود .
دبیر علمی این همایش ادامه می دهد:‌دستاورد مهم دیگر این همایش دو روزه ارائه تکنیکهای تصویر برداری فوق العاده بود که دانشمند هلندی آن را در این همایش ارائه کرد و روشی ابداعی توسط پرفسوری از مرکز سرطان شناسی هلند بود که در همایش با محققان ایرانی به اشتراک گذاشته شد.
وی به سومین دستاورد این همایش علمی نیز اشاره می کند و تاکید می کند:‌دو نفر از محققان دانشگاه شهید بهشتی در این همایش کاربرد بیوفتونیک در علوم اعصاب را ارائه کردند و خبر خوب اینکه با استفاده از این دانش تشخیص و درمان آلزیمار ،‌پارکینسون و بیماریهای عصبی خطرناک دیگر ممکن خواهد بود و با توجه به نگرانی های عمیق اجتماعی از ابتلای افراد به این بیمایهای دشوار امکان تشخیص قبل از ابتلا مهیا شده است.
گامهای آغازین توسعه بیوفتونیک در کشور
دبیر اجرایی همایش بین المللی بیوفتونیک دانشگاه تبریز که خود از محققان ایرانی مقیم آمریکا بوده و چند ماهی است به ایران آمده از دشواریهای برگزاری این همایش می گوید و اینکه این همایش گامی بلند برای توسعه این دانش در استان حتی کشور است.
رضا خردمند به بخشهای کارگاهی این همایش هم اشاره می کند و بیان می کند:‌در این همایش یک کارگاه تئوری و عملی در زمینه حسگرهای زیستی و نوری توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه تبریز ارائه شد و شرکت کنندگان به صورت عملی به این حس گرها آشنا شدند.

وی با بیان اینکه این همایش آغاز تحولات بسیار علمی و پزشکی در کشور خواهد بود تاکید می کند:‌رئیس آزمایشگاه ماکس پلانک آلمان ومعاون فناوریهای نوین سازمان انتقال خون ایران در این همایش سخنرانی کردند و راهکاری عملیاتی کردن مباحث مطروحه در زمینه فناوریهای خونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت به عبارت دیگر این گردهمایی یک همایش صرف نبود بلکه جذب سرمایه گذاری و حمایتهای دولتی و غیر دولتی برای توسعه بیوفتونیک به عنوان یک نیاز اساسی کشور و استان را دنبال می کرد.
وی به تلاش خود و همکارانش برای راه اندازی رشته تخصصی بیوفتونیک در دانشگاه تبریز اشاره کرده و عنوان می کند:‌تا کنون این رشته در هیچ یک از دانشگاه های کشور راه اندازی نشده که برگزاری موفق این همایش راه را برای راه اندازی این رشته فراهم می کند.
دبیر اجرایی همایش به حضور ۹۰ نفر از محققان در این همایش تخصصی اشاره کرده و تصریح می کند:‌به ظرفیت و توانایی محققان دانشگاه تبریز برای پیمودن این راه سخت اما پر از دستاورد علمی و پزشکی امیدوارم و سطح برگزاری همایش نشان داد که راه نادرستی برای برگزاری این همایش نپیموده ایم.
خردمند از تداوم برگزاری چنین برنامه های عملی و تخصصی در دانشگاه تبریز و پژوهشکده فیزیک کاربردی خبر می دهدو یادآور میشود:‌به طور قطع رشته های مختلف درمانی در استان و کشور از فواید برگزاری چنین برنامه های علمی بهره مند خواهد شد ما امیدواریم در حوزه چشم پزشکی ، اعصاب و خون این نتایج را سریعتر و عملی تر لمس کنیم .