در حالی بیش از ۳۱۰ عنوان رسانه چاپی و الکترونیک در آذربایجان شرقی فعالیت میکنند، مردم عادی تغییر چندانی از افزایش گستردۀ این رسانهها در زمینه اطلاعرسانی احساس نمیکنند.
تا چند سال قبل تعداد رسانههای استانی در آذربایجان شرقی، از تعداد انگشتان دو دست هم فراتر نمیرفت و اغلب رسانههای فعال اعم از خبرگزاری یا روزنامه در قالب نمایندگیهای خبری فعالیت میکردند. در سالهای گذشته و به دنبال تمایل مسئولان فرهنگی به گسترش فضای رسانهای، رسانههای متعددی در تبریز یا شهرهای دیگر آذربایجان شرقی آغاز به کار کردند. به نحوی که در حال حاضر و بنا بر اعلام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیش از ۳۱۰ رسانه در استان مجوز فعالیت دارند. از این تعداد ۱۵ روزنامه، ۵۰ هفته نامه، ۴۳ ماهنامه، ۳۱ فصلنامه، ۵ سالنامه و ۹۶ پایگاه خبری هستند. از میان نشریات استان آذربایجان شرقی، ۳۷ نشریه تخصصی و ۱۵۷ نشریه به صورت عمومی فعالیت می کنند و ۸۴ نشریه نیز در سطح سراسری توزیع میشود. دکههای مطبوعات استان روزانه پذیرای ۲۰۶ عنوان نشریه چاپی هستند. این اعداد و ارقام جالب توجه، این انتظار بجا را ایجاد میکند که فضای اطلاعرسانی گستردهای در استان پدید آید و بر اساس آن، کوچکترین رویدادهای خبری نیز از چشم رسانههای استانی پنهان نماند. واقعیت این که بخش زیادی از عملکرد رسانههای استان شامل انعکاس عملکرد روابط عمومیهای مختلف ادارات یا کپیبرداری از رسانههای دیگر است. این واقعیت را میشود با مرور یک هفتهای عملکرد رسانههای الکترونیک و چاپی استان مشاهده کرد. کمتر خبرنگار یا عکاسی را میتوان یافت که قلم و کاغذ و دوربین به دست گرفته و برای تهیه خبر به درون لایههای جامعه برود.
ظهور و رواج رسانههای متعدد استان را میتوان در بیشتر نشستهای خبری مشاهده کرد. در حالی که انعکاس صدای شهروندان در رسانههای محلی استان کمتر شنیده میشود. تعداد نشریات محلی که ستونی از نشریه خود را به صدای مخاطبان و شهروندان اختصاص داده باشند، بسیار کم است. از سوی دیگر اکثر فعالان رسانهای استان تحصیلاتی غیر مرتبط با رشتۀ کاری خود دارند که بخشی از این ایراد به نبود رشتههای درسی دانشگاهی مربوط به روزنامهنگاری و خبرنگاری در مراکز دانشگاهی استان برمیگردد. فقط در چند سال گذشته برخی دانشگاهها رشتههای مربوط به خبرنویسی در استان را ایجاد کردهاند. به عبارت دیگر در حالی بیش از ۳۱۰ عنوان رسانه چاپی و الکترونیک در آذربایجان شرقی فعالیت میکنند، مردم عادی تغییر چندانی از افزایش گستردۀ این رسانهها در زمینه اطلاعرسانی احساس نمیکنند. در این شرایط فعالیت بیش از ۳۱۰ عنوان نشریه محلی در استان فقط به شرطی میتواند مفید باشد که فعالان این نشریهها علاوه بر کسب مهارتهای حرفهای بتوانند با شهروندان و عامه مردم ارتباط پیدا کنند و بازتاب دهندۀ مردم باشند. در این میان دستگاههای فرهنگی استان نیز میتوانند با برگزاری دورههای آموزش خبرنگاری و دورههای کوتاه مدت و میان مدت روزنامهنگاری برای فعالان این نشریات موجب غنای علمی و ارتقای مهارتی فعالان رسانهای استان شوند.
سیدمرتضی احمدپور
تبریز، روزنامهنگار
رسانه های استان حرفه ای نیستند
ممنون از مطلب خوبتون