در سال‌های اخیر و به دنبال افزایش مسافران نوروزی، رستوران‌های مطرح بازار تبریز تصمیم گرفته‌اند تا به‌صورت خودجوش به ارائه سرویس به میهمانان نوروزی بپردازند. در این زمینه هماهنگی‌هایی نیز از سوی مسئولان شهری و استانی صورت می‌گیرد. در حال حاضر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان توجه ویژه‌ای به ساماندهی چلوكبابی‌های تبریز تا سال ۲۰۱۸ دارد و اقداماتی در زمینه آموزش كاركنان برای سال ۲۰۱۸ شروع شده است. بنابراین نوروز ۹۶ می‌تواند آزمونی برای بررسی نتیجه‌ این آموزش‌ها نیز باشد. «حسین چلوپز همایونی» مدیرچلوکبابی حاج علی یکی  از قدیمی‌ترین رستوران‌های بازار تاریخی تبریز در گفت‌وگو با همشهری از نحوه پذیرایی مسافران نوروزی می‌گوید.

  • آیا در ایام تعطیلات عید نیز پذیرای میهمانان نوروزی خواهید بود؟

بله. با توجه به حضور قابل توجه گردشگران در بازار تاریخی تبریز در ایام عید و تمایل آنان برای صرف یك غذای سالم و خوشمزه آذری و تبریزی، در ایام تعطیلات نیز در خدمت مسافران و شهروندان خواهیم بود.

  • مختصری از نحوه پخت غذاهای اصیل آذری بگویید.

برخی غذاهای تبریزی باید روی زغال پخته شود تا طعم اصیل آن حفظ شود. غذاهایی كه روی اجاق گاز پخته می‌شود دارای كیفیت مناسبی مانند غذاهای سنتی پخته شده روی زغال نیست. علاوه بر این باید از گوشت خالص و تازه برای تهیه غذا استفاده شود.

  • تعامل همکارانتان را با مسافران نوروزی در سال‌های گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟

مدیریت غذاخوری باید در كنار مشتریان حضور داشته باشد و به سؤالات آنان جواب دهد. كاركنان نیز ملزم به رعایت حقوق مشتریان و پاسخ دهی مناسب هستند. در اغلب مواقع با توجه به مشتریان زیاد، با كمبود فضای پذیرایی به ویژه در ساعات ظهر مواجه هستیم كه مدیر رستوران باید با سعه صدر و حفظ آرامش مشتریان برای افراد دیگر نیز محل مناسبی تدارك ببیند.

  • بیشترین سؤالات مشتریان از شما چیست؟

مسافران و مشتریانی كه به غذا‌خوری می‌آیند از نصب تابلویی كه در آن نوشته شده«‌وجه پرداختی در برابر غذا مصالحه می‌شود» سؤال می‌كنند. این جمله به این معنی است كه رضایت دو طرفه‌ای در مورد وزن غذای سرو شده و مبلغ دریافتی حاصل شود چرا كه ممکن است وزن كباب و برنج سرو شده اندكی با میزان اعلام شده تفاوت داشته باشد. این موضوع مهم در دهه‌های گذشته بیشتر مورد توجه چلوكبابی‌های تبریزی بود.