ششمین نشست کارگزارن صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی در سالن فرمانداری شهرستان مرند برگزار شد
در این نشست که فرماندار مرند، بخشداران مرکزی و یامچی مرند، مدیر و کارگزاران صندوق در سراسر استان حضور داشتند، راه‌های برون رفت از مشکلات فعلی بررسی و بر لزوم تغییر در قوانین و آیین‌نامه‌های صندوق براساس مطالبات و خواسته‌های نسل دوم اعضا تاکید شد.

• تحقق ۶۲ درصدی سهمیه ابلاغی استان آذربایجان‌شرقی
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی در این نشست سهمیه استان براساس ابلاغه جدید را ۲۸۴ هزار و ۱۲۴ نفر بیمه شده اصلی اعلام کرد و گفت: از این سهمیه، تاکنون ۱۷۴ هزار و ۸۴۹ نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند که ۵۳/۶۱ درصد از سهمیه محقق شده است.
محمد نظری با بیان اینکه براساس ابلاغیه فوق بایستی ۲۷ هزار و ۹۵۶ نفر در شهرستان مرند تحت پوشش قرار گیرند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۳۰۷ نفر با ۵/۶۵ درصد تاکنون تحقق یافته است.
وی با اشاره به افزایش جامعه شمول صندوق بیمه اجتماعی در سال‌های اخیر اظهار داشت: براساس قانون علاوه بر روستاییان و عشایر هم اکنون ثبت‌نام از قالیبافان، زنبورداران، رانندگان بین شهری ساکن در روستاها، فعالان حوزه صنایع دستی، فعالان در یکی از مشاغل ۲۳۰ گانه کشاورزی و تمام ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت البته به شرط عدم عضویت در دیگر صندوق‌های بیمه اجتماعی و نیز داشتن شرایط سنی ۱۸ تا ۵۰ سال انجام می‌گیرد.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در ادامه سخنانش، مجموع مستمری‌بگیران استان از صندوق بیمه اجتماعی را ۱۴ هزر و ۵۷۵ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد، ۷ هزار و ۲۸۹ نفر را بازماندگان اعضای فوت شده، ۳۷۶ نفر از کارافتاده و ۶ هزار و ۸۸۵ نفر نیز بازنشستگان تشکیل می‌دهند.

• رتبه نخست مرند در تعداد بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان
وی با اشاره به رتبه نخست شهرستان مرند از لحاظ تعداد بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان در سطح استان تصریح کرد: در حال حاضر، ۲ هزار و ۶۰۶ در این شهرستان از صندوق بیمه اجتماعی روستاییان مستمری دریافت می‌کنند.
نظری، به رتبه دهم شهرستان مرند از لحاظ میانگین بیمه‌شدگان در سطح استان اشاره کرد و افزود: ضریب پشتیبانی بیمه‌ای (نسبت ورودی به خروجی) در استان که قبلا ۳۴ بود با اجرا طرح بازنشستگی پیش از موعد به ۱۲ در حال حاضر کاهش یافت که این ضریب در شهرستان مرند ۷ است که بایستی در جهت بهبود این وضعیت تلاش‌های لازم انجام شود.

• ضرورت ایجاد کانون بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان
فرماندار ویژه شهرستان مرند نیز در این نشست، شهرستان مرند را با دارا بودن ۲۴۴ هزار سکنه، سومین شهرستان پرجمعیت استان بعد از تبریز و مراغه دانست و گفت: در شهرستان مرند ۸۲ هزار بیمه شده تامین اجتماعی داریم. بنابراین با لحاظ بیش از ۱۸ هزار بیمه شده صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، شاید تعداد خانوارهای باقی‌مانده که در هیچکدام از صندوق‌های بیمه اجتماعی عضو نیستند، بسیار اندک باشد.
داود گرشاسبی افزود: دلیل اصلی رتبه دهم شهرستان مرند از لحاظ میانگین بیمه‌شدگان صندوق را نه در بی‌رغبتی مردم به صندوق بیمه اجتماعی روستاییان بلکه بایستی در عضویت اهالی شهرستان در دیگر ساختارها بیمه‌ای جست.
وی با اشاره به نقش بیمه‌ها در کاهش ریسک‌، افزود: صندوق بیمه اجتماعی برای استمرار و پایداری خدماتش بایستی بعد از مرحله شکل‌گیری به جای مرحله تثبیت به مرحله تغییر در رویکرد وارد شود.
وی با تاکید بر ضرورت سپردن صندوق به خود مردم و به گردش درآوردن درآمدهای ناشی از محل صندوق در صنایع تبدیلی و تکمیلی متناسب با پتانسیل‌های هر منطقه با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص، گفت: موارد فوق می‌تواند بخشی از تغییر رویکرد مدنظر در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان باشد.
فرماندار مرند در خاتمه با انتقاد از یکسویه بودن مطالبات در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، خواستار ایجاد کانون بیمه شدگان صندوق شد و اظهار داشت: اگر صندوق می‌خواهد در درازمدت منافع خود را تامین کند راهی جز ایجاد رابطه دوسویه و نیز سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی ندارد.

• ملایم‌تر شدن شیب مهاجرت، مهم‌ترین نتایج تغییر نگاه دولت به روستاها
بخشدار مرکزی مرند نیز در این نشست با اشاره به نظر تودارو مبنی بر اینکه توسعه یک جامعه از مسیر توسعه روستایی می‌گذرد، گفت: اگر توسعه در روستاها را به معنی بهبود کیفیت زندگی روستایی بدانیم، شاید ۵۰ درصد این امر با توسعه بیمه‌های اجتماعی در جوامع روستایی محقق خواهد شد.
علی امیری راد، به ضرورت مدیریت مشارکتی و سهیم بودن اعضا در سود و زیان سازمان تاکید کرد، افزود: در گذشته نگاه دولتمردان به روستا یک نگاه حمایتی بود. این نگاه با توجه به عدم استفاده مفید از ظرفیت نهفته و مزیت نسبی روستاها، نه تنها در توسعه روستاها نتیجه‌بخش نبود، بلکه مهاجرت روستاییان به شهرها را سرعت بخشید.
وی به تغییر نگاه دولت تدبیر و امید به روستاها از حمایتی به مشارکتی اشاره کرد و گفت: ملایم‌تر شدن شیب مهاجرت از روستاها به شهرها از سال ۹۲ به بعد یکی از مهم‌ترین نتایج تغییر نگاه دولت به روستاها و بازگشت آرامش و امنیت خاطر به روستاییان با ایجاد چترهای حمایتی متعدد بود.
بخشدار مرکزی مرند ادامه داد: پرداخت دو سوم حق بیمه روستاییان از سوی دولت و نقش کارفرمایی دولت در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان از جمله اقدامات حمایتی دولت از روستاییان می‌باشد که امروز شاهد نتایج مثبت آن در توسعه روستاها هستیم.
وی جمعیت روستایی شهرستان مرند براساس سرشماری سال ۹۵ را ۸۸ هزار نفر در ۱۱۴ آبادی اعلام کرد و گفت: وجود ۸۵ دهیاری و نیز حدود ۳۷۰ شورا در روستاهای شهرستان مرند، ظرفیت بزرگی است که صندوق بیمه اجتماعی روستاییان با ایجاد یک رابطه دوسویه می‌تواند از این ظرفیت در راستای تحقق اهداف خود استفاده کند.
امیری راد، دهیاران را مدیران حوزه روستایی دانست و گفت: برای دهیاران علاوه بر وظایف عمرانی که در حوزه ساخت و ساز روستایی دارند، در دیگر حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و معیشتی روستاها وظایفی تعریف شده است. خوشبختانه وظایف دهیاران با رسالت صندوق بیمه اجتماعی همخوانی دارد و می‌توان از همین ظرفیت در توسعه روستاها، استان و کشور بهره برد.