یک کارشناس صنعت سیمان از کند شدن فرآیند راه‌اندازی کارخانه‌های سیمان در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر راه‌اندازی این کارخانه‌ها توجیه اقتصادی ندارند.

به گزارش صنعتیمیز ، علی‌محمد بُد ، اظهار داشت:‌ طی یک سال و نیم گذشته، شرایط کشور به گونه‌ای شده که امکان واردات کالا افزایش یافته و در نتیجه صادرات روند کاهشی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده تولید سیمان در کشور، امکان صادرات به سختی فراهم می‌شود و در این شرایط، واردات رونق دارد.

وی تصریح کرد: در این وضعیت، توسعه صنعت سیمان با کندی روبه‌رو شده و راه‌اندازی کارخانه‌های جدید سیمانی با تأخیر همراه است.

بُد با بیان اینکه بانک‌ها در اعطای تسهیلات به کارخانه‌های جدید سیمان با اکراه عمل می‌کنند، گفت: ۳ یا ۴ کارخانه جدید سیمان که قرار بود راه‌اندازی شوند، فعلاً افتتاح نشده‌اند و با کندی جلو می‌روند.

وی با اشاره به مازاد تولید سیمان در کشور، گفت: در این وضعیت، نرخ تورم در خارج از کشور پایین است و به همین دلیل تولید و صادرات با نرخ تورم فعلی در داخل، صرفه اقتصادی ندارد.

وی تأکید کرد: اگر نرخ ارز به اندازه نرخ تورم تغییر نداشته باشد، توجیه صادرات از بین می‌رود.

این کارشناس صنعت سیمان با بیان اینکه طی یک و نیم سال اخیر چرخش به سمت واردات افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر صرفه صادرات سیمان پایین است و به همین دلیل تمایلی برای صادرات وجود ندارد، زیرا قیمت تمام شده سیمان در داخل بالاتر از کشورهای دیگر است.