ورزش برای بانوان آذربایجان شرقی و تبریزی حکم داروی ضروری دارد که آنان را از خطرات افسردگی و پوکی استخوانی که این روزها به شدت در حال بالا رفتن است نجات می دهد.

به گزارش صنعتیمیز ، بانوان این استان و به خصوص شهر تبریز در میان کلان شهرهای کشور یکی از بیشترین جمعیت افسرده را دارند و در این میان گرایش روز افزون به داروهای آرامش بخش در میان زنان و دختران این دیار نشانگر ضرورت خروج از این شرایط را دارد.

برخی اعتقادات و رفتارهای اجتماعی در میان بانوان آذری موجب شده تا آنان با فرض ماخوذ به حیا بودن در رفتارهای اجتماعی خود دچار کم تحرکی و عدم حضور پر شور ، حتی در میان زنان دیگر شوند و این امر موجب میشود تا هر روز بر مشکلاتی مانند افسردگی و بیماریهای روحی و روانی و انزوا افزوده شود.

از سویی دیگر خطر چاقی و ابتلا به بیماریهایی از این دست نیز زنان استان را تهدید می کند وبا توجه به عادات غذایی و میل به تهیه و طبخ غذاهای چرب و اینکه غذای چرب اصولا لذیذ تر است موجب چاقی بیشتر در میان آنان  شده و بر مشکلات قبلی می افزاید.

دراین میان توجه به تحرک و ورزش حداقل در بعد ورزشهای همگانی امری ضروری است و البته توجه به ورزش همگانی بانوان نیز امری مهمتر است.

خوشبختانه جمعیت قابل توجه بانوان در ورزشهای همگانی و به خصوص ورزشهای صبحگاهی در نقاطی مانند پارک ائل گلی موید این موضوع است که بستر لازم برای توسعه ورزشهای همگانی در میان بانوان وجود دارد اما حقیت این است که ظرفیت  وبستر لازم برای ورزشهای همگانی بانوان و یا استفاده از وسایل ورزشی پارکها برای بانوان وجود ندارد.

درست است که برخی پارکهای تبریز مختص بانوان طراحی شده و آنان می توانند به راحتی در آن ورزش کرده و از امکانات بهره ببرند اما تعداد این پارکها به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسد.

از طرف دیگر ماخوذ به حیا بودن بانوان آذری به آنان اجازه نمی دهد تا در حضور مردان از وسایل ورزشی ولو با حجاب کامل اسلامی استفاده کنند و این وسایل اکثرا در انحصار مردان قرار دارد.

قیمت بالای تایمهای باشگاهی نیز موجب میشود تا اکثر خانواده ها امکان حضور در باشگاه ها و محیط های سربسته را نداشته باشند.

به نظر می رسد با توجه به اهمیت پیشگیری از بیماریهای مختلف روحی و جسمی و نیز نقش ویژه بانوان در خانواده و جامعه سرمایه گذاری دولت در این زمینه در حقیقت کاهش هزینه های درمانی و ناهنجاریهای اجتماعی در آینده خواهد بود.

مسئولان ورزشی استان  می توانند در کنار هزینه کردن کلان در امر ورزش قهرمانی بانوان که البته به صورت مدیریت شده و هوشمند لازم است کمی هم به فکر توسعه ورزشهای همگانی بانوان باشند و در این میان استفاده از ظرفیت مدارس دخترانه می تواند یکی از بهترین و کم هزینه ترین راهکارها باشد.

اشرف شفیعی