در حالی که بسیاری از نهاده های دامی در داخل تولید می شود نوسان ارز موجب نابسامانی بازار مصالح ساختمانی شده است.

 

در حالی که انتظار می رفت آغاز سال جدید ، پایانی بر رکود بازار مسکن باشد و فعالان مسکن استان روزهای خوبی را برای خرید و فروش در ملک و مسکن پیش بینی می کردند اما در هفته های اخیر و به دنبال نوسانات قیمت ارز تمام پیش بینی های فعالان این حوزه نادرست از آب درآمده و در حال حاضر رکود تورمی بر بازار مسکن استان حاکم شده است. در حالی که مشاوران املاک از هجوم خریداران خرده پا برای خرید خانه خبر می دهند اما اینبار این فروشندگان مسکن هستند که برای فروش املاک خود قیمتهای غیر قابل قبولی پیشنهاد می کنند. یک سوی دیگر این رکود تورمی بازار نهاده های مصالح ساختمانی است که بازار نابسامان تری را پیدا کرده و عملا خرید و فروش مصالح ساختمانی را به یک بازار ناپایدار مبدل کرده است. با توجه به اینکه بازار تبریز بر بازار شهرهای دیگر حتی استانهای همجوار تاثیر گذار است هرگونه تغییر در این بازار به صورت مستقیم خرید و فروش در شهرها و استانهای همجوار را متاثر می کند.

خوداری از فروش مصالح ساختمانی

یکی از شهروندان تبریزی که برای خرید مصالح ساختمانی به خیابان فردوسی و بازار آهن کوچه میار میار مراجعه کرده با بیان اینکه خرید و فروش آهن آلات و تیر اهن همچنین میلگرد و نبشی در هفته های اخیر ثبات خود را از دست داده است، عنوان می کند: اهن آلات در ابتدا و انتهای روز بلکه در هر ساعتی قیمت متفاوتی دارد و بسیاری از فروشندگان ترجیح می دهند درب انبار خود را باز نکنند چرا که معتقدند قیمتها احتمالا افزایش پیدا کرده و  نگهداری اجناس بهتر از فروش مصالح ساختمانی خواهد بود.

امید علیوند ادامه می دهد: قیمت هر کیلو میلگرد در بازار تا هزار تومان نیز افزایش پیدا کرده در حالی که تا قبل از عید فروشندگان آهن و سایر مصالح ساختمانی به صورت مدت دار نیز مصالح را به فروش می رساندند.

توقف عرضه  مصالح کاربردی از بازارهای  مرکزی

فروشنده مصالح ساختمانی خیابان لاله تبریز به خبرنگارهمشهری می گوید: از چندی قبل و به دنبال تغییر در قیمت ارز و طلا صدور قیمتهای جدید از فروشندگان عمده در تهران همچنین کارخانجات مطرح فولادی متوقف شده و به دنبال آن عرضه مصالح ساختمانی در شهرستانها با مشکل مواجه شده و با کمبود اجناس در انبارهم مواجه هستیم.

هادی اصلانی بیان می کند: برخی خریداران نیاز فوری به مصالح ساختمانی دارند و در روزهای اخیر و به دنبال بارندگی های متعدد در تبریز و شهرهای دیگر استان ، خرابی هایی رخ داده که نیاز به تعمیر اساسی یا موقت دارد و در چنین شرایطی خریداران مجبور به تامین اجناس مورد نیاز با قیمتهای شناور و گاه غیر واقعی هستند.

وی تاکید می کند: البته برخی خریداران و از جمله پیمانکاران با تجربه قرار دادهایی با فروشندگان مصالح ساختمانی منعقد کرده اند که بر این اساس فروشندگان باید به تعهد خود عمل کرده و مصالح را با قیمت تعیین شده در قرار دادها به فروش برسانند که در این حالت نیز زیان اصلی متوجه فروشندگان است چرا که در قرار داده ها تغییر قیمتها حداکثر ۵ درصد در نظر گرفته شده و مشکل بعدی در این زمینه تامین مصالح ساختمانی در بازار نابسامان فعلی است.

تاثیر روانی کاذب نرخ ارزو طلا

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی تبریز می گوید: در هفته های اخیر و به دنبال افزایش قیمت ارز و طلا در بازار ، رکود بی سابقه ای بر بازار مسکن و به دنبال آن بازار مصالح ساختمانی حاکم شده و به تعبیر بسیاری از همکاران بازار مصالح ساختمانی مرده است.

سید محمد حسینی با بیان اینکه این تاثیر کاذب است می گوید: در حالی که اکثر مصالح ساختمانی در داخل تولید می شود و ربطی به نرخ ارز ندارد اما فروشندگان و تولید کنندگان مصالح ساختمانی همچنین خریداران دچار سردرگمی شده اند. حتی در برخی مصالح ساختمانی مانند سیمان و گچ افزایش قیمت نیز نداریم اما به علت کمبود نقدینگی خرید و فروش در این مصالح نیز متوقف شده است. البته در تامین مواد اولیه و برخی مواد محدود که از خارج تامین می شود این تاثیر می تواند وجود داشته باشد اما به اندازه ای نیست که بازار را متلاطم کند.

وی تاکید می کند: قیمت میلگرد ۳۰ تا ۳۵ درصد گران تر شده و با توجه به نقش اصلی میلگرد در ساخت و ساز کاهش شدید فروش میلگرد بقیه نهاده های دامی را نیز متاثر کرده است.

وی خاطر نشان می کند: میزان فروش نهاده ای مانند سیمان به نسبت بازار پر رونق گذشته تا ۲۰ برابر کاهش داشته و فروشنده ای که ۲ هزار تن فروش داشته امروز قادر به فروش ۱۰۰ تن سیمان نیز نبوده و مشخص است که در این شرایط کارخانه های سیمان نیز دچار زیان مضاعف شده اند.

تعامل برای حل مشکل بازار مصالح ساختمانی

رئیس اتاق اصناف تبریز می گوید: در هفته های اخیر و به دنبال نوسان قیمت ارزو طلا اتحادیه های متعددی در تبریز دچار مشکل شده اند که یکی از این اتحادیه ها فروشندگان مصالح ساختمانی است که رکود مضاعفی را تحمل می کند و برخی فعالان این صنف دچار مشکلات مالی هنگفت شده اند.

سید حبیب هاشمی بیان می کند: با توجه به اینکه اکثر این مشکلات ریشه خارج از استان حتی خارج از کشوری دارد نمی توان اقدام کاملا موثری انجام داد اما برای حل مشکلات تعاملات گسترده ای انجام می دهیم و جلسات متعددی در اتاق اصناف تبریز در این زمینه با حضور مسئولان و اتحادیه ها برگزار میشود.

وی با بیان اینکه بدهی پیمانکاران دولتی به فروشندگان مصالح ساختمانی و اتحادیه های مربوطه باید حل شود عنوان می کند: در این زمینه نیاز به توجه جدی مسئولان وجود دارد تا با تسویه بدهی ها حداقل بخشی از مشکلات مالی این اتحادیه حل شود.

وی خاطر نشان می کند: در زمینه رسیدگی به تخلفات اعضای اتحادیه مصالح ساختمانی یا دیگر اتحادیه ها بازرسی های مستمری انجام می شود و فروشندگانی که به تعهدات و قراردادهای خود عمل نکنند باید به اتحادیه مربوطه جوابگو باشند ضمن اینکه برای حل مشکلات شهروندان و اتحادیه ها تعامل اولویت کاری اتاق اصناف تبریز است.

 

 

در حالی که در هفته های اخیر بازار مسکن و رکود آن بر بازار مصالح ساختمانی تاثیر گذار بوده اما به نظر می رسد مشکل اصلی نهاده های مصالح ساختمانی از جمله آهن ، سیمان و گچ نه تنها نوسان در بازار ارز بلکه در جای دیگر و عدم کشش بازار به مسکن جدید باشد. در حالی که در کمتر کشوری از جهان این تعداد واحد مسکونی خالی وجود ندارد در ایران به ویژه در شهرهای بزرگی مانند تبریز تعداد خانه های خالی غیر قابل قبول است. در حالی که آمار بسیار متفاوتی از خانه های خالی در تبریز ذکر می شود اما هیچکدام از مسئولان از جمله شهرداری یا مسئولان راه  وشهرسازی نمی توانند آمار دقیقی از تعداد خانه های خالی در این شهر ارائه دهند. با توجه به اینکه فعالان مسکن ساخت و ساز در این حوزه را سود آور می دانستند، اقدام به خرید زمین و احداث خانه کرده و امیدوار بودند که این خانه های خالی روزی با قیمت مناسب به فروش برسد. به عبارت دیگر سود آور بودن ساخت و ساز موجب شده بود تا رونق کاذبی در بازار مصالح ساختمانی  به وجود آمده و این نهادها تبدیل به ساختمان های خالی شود و حال که قیمت مصالح ساختمانی بالا تر رفته ، فعلان این حوزه دیگر رغبتی به این بازار ندارند وگرنه اگر تقاضای مناسبی برای مسکن در استان و کشور وجود داشته باشد بالارفتن قیمت ارز نمی تواند موجب رکود در بازار مصالح ساختمانی شود بلکه با رشدی منطقی درقیمتها و رونق بازار روبرو بودیم.