چند روز قبل یکی از اهالی روستای شرازول از توابع ملکان درتماسی با صدای همشهری از ورود فاضلاب شهرملکان به خانه های اهالی روستا خبر می دهد  و از بی توجهی مسئولان در این زمینه گلایه مند است.  به گفته این فرد جمعیت ۲۰۰ نفری روستا با مشکلات بهداشتی و بیماریهای مختلفی روبرو هستند که ناشی از ورود مستقیم فاضلاب به خانه ها و محل های نگهداری حیوانات در این روستا است. با پیگیریهای خبرنگارهمشهری مشخص شد که در ماه های  گذشته و به دنبال افزایش بارندگی ها یکی از مشکلات قدیمی شهرستان ملکان تشدید شده و فاضلابی که به صورت مداوم از داخل روستا عبور می کرده اینبارراه منازل و زمین های کشاورزی را در پیش گرفته است.

۴ ماه ورود مستمر فاضلاب به شرازول

صابر ، یکی از اهالی شرازول میگوید: این روستا در یک کیلومتری  غرب ملکان و در پائین دست این شهر قرار دارد و به علت کمبود چاه های جذبی فاضلاب منازل به رودخانه مردق رها میشود که این رودخانه هم از داخل روستا عبور می کند و بخشی هم وارد چاه های آبی می شود که آب کشاورزی و دام روستا از این چاه ها تامین میشود.

وی عنوان می کند: از اوایل بهمن ماه و با افزایش آب رودخانه فاضلاب هم افزایش یافته و به درون خانه ها ، مزارع ومحل نگهداری حیوانات وارد میشود و این در حالی است که نامه های متعددی به مسئولان محلی فرستاده ایم اما مشکل همچنان وجود دارد.

حل مشکل تا شهریور۹۸

فرماندار ملکان در این زمینه می گوید: مشکل فاضلاب ملکان از مشکلات قدیمی این شهرستان است که به علت شرایط جغرافیایی حاکم بر منطقه امکان دفع فاضلاب از طریق چاه های جذبی به سختی ممکن بوده و از سمت غرب این شهر و از طریق مسیرهای سنتی دفع میشود.

محمد باقر خانی  ادامه می دهد:به علت عدم تکمیل سیستم جمع آوری فاضلاب ملکان ، این مشکل به وجود آمده و بر همین اساس شهرداری ملکان در زمینه تسریع در سیستم فاضلاب این شهرستان تلاش می کند که امیدواریم اداره کل آب و فاضلاب استان هم همکاری لازم را داشته باشد.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر ۶۰ درصد سیستم فاضلاب ملکان تکمیل شده که البته اتمام کامل و بهره برداری ازسایت  آن و حل مشکل دفع فاضلاب این شهرستان به عنوان یک روش دایمی ولی زمان بر مطرح است و در کنار آن به دنبال روشهای کوتاه مدت تری هستیم.

وی خاطر نشان می کند: برای کوتاه مدت کانالی در دست احداث است که فاضلاب را دور از مسیر روستا به خارج از شهر منتقل میکند و امیدواریم تا شهریور ۹۸ عملیات اجرایی این کانال به اتمام رسیده و بتوانیم از آن بهره برداری کنیم.