مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی از افتتاح ۸۰ طرح گازرسانی به روستاهای استان با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در هفته دولت امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت تبریز ولی الله دینی در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار بر تعامل با رسانه ها در جهت افزایش آگاهی های عمومی تاکید کرد.

وی با اشاره به برنامه شرکت گاز برای گازرسانی به روستاهای باقی مانده استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه امسال دولت ظرفیتی را در اختیار شرکت‌های گاز قرار داده که اعتباری علاوه بر منابع داخلی، اعتبارات وصولی از محل عوارض مصوب مجلس درباره توسعه روستایی را با در نظر گرفتن شاخص‌هایی نظیر سردسیر بودن، جنگلی بودن و میزان برخورداری شهرها و روستاهای آن استان از گاز طبیعی جذب و در پروژه‌‌های مصوب هزینه کند.

وی به عزم جدی شرکت گاز استان برای بهره‌مندی یک‌هزار و ۷۶ روستای استان از محل بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ اشاره کرد و اظهار داشت: تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار با جمعیتی بیش از ۱۰۰ نفر که شامل یک‌هزار و ۷۶ روستا است در صورت تأمین اعتبارات لازم تا پایان سال ۹۶ گازرسانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۷۲۴ روستای دارای سکنه در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد که حدودا ۷۷۴ روستا زیر ۲۰ خانوار بوده و عملا از تعهد گازرسانی خارج بوده اما با وجود این در صورت قرار گرفتن در خوشه گازرسانی باز گازرسانی می‌شود.

*افتتاح گاز رسانی به ۸۰ روستایی آذربایجان‌‌شرقی در هفته دولت

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از افتتاح ۸۰ طرح گازرسانی به روستاهای استان با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: با افتتاح این طرح‌ها ۷ هزار خانوار روستایی در استان از گاز بهره‌مند می شوند.

*تامین گاز تبریز تا ۲۰ سال آینده با اجرای طرح افزایش ظرفیت ایستگاه

دینی از افزایش ظرفیت ایستگاه‌های گاز تبریز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب تا پایان امسال با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار خبر داد و گفت: با اجرای این طرح گاز تبریز تا ۲۰ سال آینده تامین می‌شود.

*آغاز پرداخت غیرحضوری قبض گاز با تلفن ۲۱۹۴ در استان

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان‌شرقی گفت: در دومین مرحله راه‌اندازی سامانه خدمات دهی ۲۱۹۴ ، مشترکان گاز در سرتاسر استان علاوه بر اعلام کارکرد کنتور و دریافت صورتحساب به صورت شنیداری از این پس می‌توانند صورتحساب قبوض خود را از طریق این سامانه پرداخت نمایند.

دینی با سهل وصول دانستن این روش و اینکه این روش برای نخستین بار در سطح شرکت ملی گاز ایران انجام می گیرد اظهار داشت: مشترکان گاز استان از این پس می‌توانند برای پرداخت صورتحساب قبوض خود علاوه بر سایر روش‌های غیرحضوری از طریق تماس با شماره ۲۱۹۴ و با داشتن هر یک از کارت‌های عضو شبکه شتاب و رمز دوم کارت و صرفاً با وارد کردن شماره اشتراک خود بدون نیاز به شناسه قبض و شناسه پرداخت به پرداخت قبوض خود اقدام کنند.

بهره‌مندی یک‌هزار و ۳۰۰ روستا از گاز

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در استان آذربایجان‌شرقی ۱۰۰ درصد ۵۹ شهر استان و یک‌هزار و ۳۰۰ روستا با ۸۲٫۵ درصد خانوارهای روستایی از گاز بهره‌مند هستند.

دینی گفت: در استان آذربایجان‌شرقی ۱۵۳ جایگاه سی ان جی وجود دارد که در حال حاضر ۱۳۴ جایگاه فعال است که از ۴۰ جایگاه در سطح شهر تبریز و ۹۴ جایگاه در شهرستان‌های استان قرار دارند.

وی از ۲۲ میلیارد تومان مطالبات شرکت گاز از جایگاه‌های سی ان جی اعلام کرد و افزود: فروش جایگاه‌های سی ان جی در یک سال حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است.

آذربایجان‌شرقی یک میلیون و ۴۰ هزار مشترک گاز دارد

مدیر عامل شرکت گاز استان تعداد مشترکان جذب شده استان در سه ماهه اول سال جاری را بیش از ۱۰هزار مشترک برشمرد و اظهار داشت: تعداد مشترکان استان یک میلیون و ۴۰ هزار مشترک است که با ۱۷ هزار کیلومتری که هر سال نشت‌یابی می‌شود زیرپوشش گاز قرار دارند.

*کسب رتبه نخست گازرسانی به روستاها در کشور

وی خاطرنشان کرد: برابر اعلام آمار منتهی به پایان خرداد ماه امور سیستم‌های مدیریت اطلاعات شرکت ملی گاز ایران، شرکت گاز استان با گازرسانی به ۱۵۴ روستای استان رتبه نخست گاز رسانی روستایی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است و با رسیدن آمار روستاهای گاز دار استان در سه ماه اول سال جاری به عدد یک‌هزار و ۲۹۴ روستا شرکت گاز استان همچنان پیشتاز توسعه گاز رسانی به روستاهای استان در سطح کشور است.

* ۱۲۴ پروژه فعال گازرسانی با ۲۴۱ میلیارد اعتبار

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۱۲۴ پروژه گازرسانی در استان فعال است، اظهار داشت: برای اتمام این پروژه‌ها ۲۴۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تا به امروز ۱۴۱ میلیارد تومان هزینه شده و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی پیشرفت این پروژه‌های گازرسانی را ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: استان آذربایجان‌شرقی از لحاظ گازرسانی به روستا ۲۵ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

دینی تصریح کرد: ۹۴ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی اعم از روستایی و شهری از گاز بهره‌مند هستند.