بسیاری از شهروندان مراغه ای  معتقدند این شهر با وجود وسعت و جمعیت قابل توجه از شاخصه های توسعه ای کافی برخوردار نیست.

در خصوص مشکلات و ظرفیت های ویژه این شهرستان با حامد نادری خداجو، نماینده شورای شهرستان مراغه در استان گفت و گویی انجام داده ایم.

از مشکلات شهرستان مراغه بگویید؟

مهم ترین معضل این شهر، بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی است.باید هر چه زودتر متناسب با ظرفیت های این شهر برای جوانان با کمک بخش خصوصی اشتغال زایی شود.

رصدخانه مراغه نیز نیاز به بهسازی دارد با این حال بی توجهی مسئولان باعث شده که اعتبارات خوبی برای این کار تخصیص نیابد، بودجه سال جاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری مراغه یک میلیارد ودویست میلیون تومان است و از این میزان،  ۲۰۰میلیون تومان  برای بهسازی رصدخانه پیش بینی شده است که این اعتبار محدود فقط می تواند دردی از جاده رصد خانه دوا کند.

همچنین پیشرفت فیزیکی جاده مراغه-هشترود به دلیل کمبود اعتبارات، بسیار کند است و این معضل باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای شهروندان شده است و به حدی میزان سوانح رانندگی آن افزایش یافته که به آن جاده مرگ لقب داده اند.

در شهر خداجو که یکی از توابع مراغه است، ۱۳ سال از آغاز پروژه زیرگذر می گذرد و به اتمام نرسیده است.

قبل از احداث زیرگذرخداجو، تنها شاهد یک بار تصادف با قطار بودیم در حالی که با ایجاد زیرگذر، سوانح رانندگی افزایش یافته است.

اصلی ترین معضل خداجو، نیمه کار ماندن زیرگذر است که در ورودی آن واقع شده و علاوه بر سوانح زیاد، اطراف آن با زباله هایی محاصره شده و برای اهالی مشکلاتی ایجاد کرده است.

تاکنون نیز برای پروژه زیرگذر، یک ونیم میلیارد تومان هزینه کرده اند تا شبیه زیرگذر باشد با این حال بیشتر به تونل شباهت دارد.این زیرگذر ناتمام، باعث شده چهره خداجو نامناسب دیده شود.

از قابلیت و ظرفیت های ویژه این شهرستان بگویید؟

این شهر تاریخی دارای ظرفیت های ویژه تاریخی، گردشگری و فرهنگی است و می توان برای توسعه آن، در زمینه گردشگری سرمایه گذاری کرد.

به‌جهت قرارگرفتن این شهر در دامنهٔ جنوبی سهند، رودخانه‌هایی نظیرصوفی‌چای و مردق‌چای که از این کوهستان سرچشمه می‌گیرند، از داخل مراغه عبور کرده و در رونق و آبادانی شهر نقش بسزایی دارند.

همچنین می توان با احداث کارخانه ها و واحدهای تولیدی بستری مناسب برای رونق این شهرستان در زمینه عرضه محصولات کشاورزی ایجاد کرد.

متاسفانه علی رغم اینکه این شهرستان به داشتن باغ های سیب معروف است و محصول مرغوبی از سیب در آن تولید می شود،

کشاورزان به دلیل ضرر و زیان ناشی از کاهش قیمت سیب به یک هزار تومان، رغبت چندانی دیگر به تولید آن ندارند.

اگر در این شهرستان صنایع تبدیلی احداث شود، می توان محصولات را از کشاورزان خریداری کرده و انواع فرآورده های آن ها را از قیبل چیپس میوه بدست آورد و به کشورهای خارجی نیز صادر کرد.

چه راهکاری برای حل معضلات پیشنهاد می کنید؟

با توجه به اینکه دوره پنجم شورای شهرستان را با اعتبار ۱۰ هزارتومان تحویل گرفتیم وهیچ گونه اعتباری تخصیص نیافت و تاکنون از جیب خود ۱۰ میلیون تومان هزینه کرده ایم، این نشان می دهد که اعتبارات دولتی محدود است و باید خود چاره اندیشی کنیم.

به نظر بنده نباید انتظار اشتغال زایی از دولت داشته باشیم.باید با تکیه بر ظرفیت های شهرستان و جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی، بستری برای رفع مشکل بیکاری ایجاد کنیم، طبق آمار، نرخ بیکاری این شهرستان ۱۲ درصد است با این حال بنده می گویم که نرخ بیکاری شاید بیشتر از میزان باشد.

ما دست سرمایه گذاررا می بوسیم و حاضر هستیم تمام امکانات را در اختیار سرمایه گذاران خارجی و داخلی قرار دهیم تا با آرامش خاطر سرمایه گذاری کنند.ودربخش سراجو که یکی دیگر از توابع شهرستان مراغه است، بنده پیگیر ایجاد ناحیه صنعتی برای رفع بیکاری هستم.