دبیر کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد ۳۵ طرح دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی و مصوب با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار در استان اجرا شده و یا در حال اجراست.
به گزارش پایگاه خبری صنعت تبریز ، رضا حسینی صبح امروز در جلسه ذیحسابان دستگاه‌های اجرایی استان با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: تاکنون ۶۷ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در استان مصوب شده است که از این میان ۵۱ طرح بهره‌برداری شده، ۱۳ طرح در دست اجرا و ۳ طرح به صورت غیرفعال است.

وی افزود: سرمایه‌گذاران از کشورهای ترکیه با ۳۹ طرح، آذربایجان با ۱۲ طرح، آلمان با ۴ طرح، چین با ۳ طرح، آمریکا با ۲ طرح، افغانستان، ارمنستان، تاتارستان (روسیه)، اسپانیا، گرجستان، امارات متحده عربی و سنگاپور هر کدام با یک طرح در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی استان فعال هستند.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی به اقدامات انجام شده در ۵ ماهه سال‌جاری اشاره کرد و افزود: در سال‌جاری ۴ طرح با یک میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده است.

وی گفت: طرح احداث آزادراه تبریز-مرند-بازرگان با مشارکت شرکت ترکیه‌ای و وزارت راه و شهرسازی به ارزش یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار به صورت B.O.T مصوب شده است و در جریان سفر اخیر رئیس محترم جمهور به استان آذربایجان‌شرقی این طرح به مرحله کلنگ‌زنی و اجرا رسیده و در حال حاضر ماشین آلات اجرایی طرح در مرحله ورود به کشور است.

حسینی ادامه داد: طرح احداث مجتمع تجاری، خدماتی و تفریحی با سرمایه‌گذاری ایرانی مقیم آمریکا به ارزش ۳۵ میلیون دلار، طرح مخازن فلزی تحت فشار و قالب ساخت قطعات بتنی با سرمایه‌گذاری ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار توسط سرمایه‌گذار چینی و طرح تولید گونی و کیسه سیمان به ارزش ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار توسط سرمایه‌گذار کشور آذربایجان از دیگر طرح‌ها و پروژه‌هایی است که در سال‌جاری مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی آنها مصوب شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی به طرح ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی و مزرعه بادی توسط یک شرکت ترکیه‌ای در استان اشاره کرد و افزود: پس از انجام مذاکرات طولانی و برگزاری جلسات متعدد با مدیران، کارشناسان و مشاوران شرکت ترکیه‌ای، توافق‌نامه ساخت ۳۵۰۰ مگاوات برق نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و بادی به صورت B.O.T به ارزش ۳ میلیارد دلار فی ما بین شرکت ترکیه‌ای و استاندار محترم آذربایجان شرقی به امضا رسیده است.