گویا اعضای شورای شهر و مدیران تبریز هرگز سوار اتوبوس یا بی.آر.تی این شهر نمی‌شوند چرا که خط پایانی برای مشکلات این وسیله مهم حمل و نقل عمومی و پروژه ۸ ساله، وجود ندارد.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از فارس، وضعیت نامناسب مسیر بی.آر.تی تبریز که از سال ۸۶ آغاز شده و از ایستگاه راه‌‌آهن تا سه‌راهی ولیعصر ادامه دارد از زمان ایجاد، تاکنون انتقاد شهروندان تبریزی را به دنبال داشته و هر سال این پروژه در دست بهسازی است.

انتقاد از مسیر بی‌.آر.تی تبریز در سال گذشته و وضعیت بد این مسیر آنقدر بالا گرفت که شهردار تبریز در آبان سال گذشته گفت: با انجام و اجرای طرح‌های بهسازی، زیباسازی و مناسب‌سازی، مسیر اتوبوس‌های بی.آر.تی تبریز به محور شاخص رضایتمندی شهروندان تبدیل می‌شود.

اما با هزینه ۵۰ میلیارد ریالی برای بهسازی مسیر بی.آر.تی تبریز توسط شهرداری بعد از چند ماه از آن بار دیگر این مسیر با مشکلاتی مواجه شده که شهرداری اقدام به لکه‌گیری آسفالتی مسیر بتن غلتکی کرده که آن نیز تاثیری نداشته، در ماه‌های گذشته با برداشتن لایه‌ای از مسیر بتن غلتکی بار دیگر اقدام به آسفالت آن کردند اما در برخی مسیرها این پروژه همچنان مشکل دارد.

میدان فجر تا ساعت، میدان راه‌آهن تا خطیب و … مسیرهایی هستند که این پروژه با مشکل مواجه است و ایستگاه‌های آن همچنان نیمه تمام مانده است.

شاید بهتر باشد اعضای شورای شهر و شهرداری را به سفری رویایی و مجانی با اتوبوس‌های بی.آر.تی دعوت کنیم تا بیشتر و بهتر از وضعیت این مسیر و شهر آگاه شوند و اتفاقات هر روزه را خودشان از نزدیک لمس کنند.

این وضعیت اتوبوس بی.آر.تی شهر اولین‌ها بود؛ «شهری که اجازه نمی‌دهد اصفهان با خیال راحت شعار «اصفهان نصف جهان» را سر دهد، شهری که کباده پایتخت شدن را بر دوش می‌کشد، شهری که در طول تاریخ پرچمدار فرهنگ و تمدن ایران زمین بوده است و …

داستان بی.آر.تی تبریز اینجا تمامی ندارد، هفتم فروردین امسال معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز از اجرای طرح نرده‌های مدرن در مسیر بی.آر.تی خبر داد و نرده‌های قبلی را برچیدند.

یعقوب وحیدکیا خاطرنشان کرد: با توجه به ساختار نامتوازن نرده‌های نصب شده در مسیر خطوط بی.آر.تی، شهرداری تبریز با اجرای طرح جایگزین در حدفاصل سه راه خاقانی تا چهار راه شهید بهشتی نسبت به زیباسازی و افزایش ایمنی این مسیر اقدام کرده است.

وی با اشاره به بهره‌گیری از اصول زیباشناسی در اجرای این طرح گفت: سیستم جدید از لحاظ منظر شهری دارای جلوه بیشتری بوده و با برخورداری از ترکیب زیبا و ساده، نوعی آرامش را در فضای بصری شهر تداعی می‌کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز به جزئیات این طرح اشاره کرد و افزود: رنگ‌آمیزی به کار گرفته شده در سیستم جدید، نشأت گرفته از ساختار محیطی و طبیعت کوه‌های عینالی است.

وحیدکیا اضافه کرد: جداول به کار گرفته شده در این طرح از جنس پلیمری پایه سیمانی بوده و از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت، یخ‌زدگی و چرک‌پذیری دارای کارایی مطلوبی است.

اما این طرح هم هنوز تمام نشده و حرکت لاک پشتی خود را طی می‌کند.

وعده جدید شهردار تبریز برای بی.آر.تی

صادق نجفی شهردار تبریز امروز در نشست کاری معاونت حمل و نقل و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، در مورد برنامه‌ها و الزامات ترافیکی شهرداری برای سال آینده اظهار داشت: ترافیک معضلی نیست که تنها در کلانشهر تبریز مطرح باشد؛ بلکه تمام شهرهای بزرگ دنیا با وجود صدها مسیر ریلی و ناوگان حمل و نقل کارآمد، هنوز با این مشکل دست به گریبان هستند.

وی اضافه کرد: سازمان‌های حوزه حمل و نقل، تکه‌های یک پازل محسوب می‌شوند که هر کدام، مسئول حل بخشی از مشکلات حمل و نقل هستند و باید با وحدت و همدلی و حرکتی یکپارچه، برای تحقق اهداف تلاش کنند.

شهردار تبریز ادامه داد: بخش دیگر این پازل نیز، شهروندان محترم هستند که می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات، در برطرف شدن معضل ترافیک نقش مهمی ایفا کنند.

وی پرداختن به مسایل فرهنگی را از اولویت‌های برنامه‌های ترافیکی شهرداری تبریز خواند و تاکید کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، در سال پیش رو به صورت عمده به طرف اصلاحات شهری و مدیریت یکپارچه و هوشمند گام برخواهیم داشت.

شهردار تبریز با بیان اینکه در نظر داریم تا پایان سال شاهد تجهیز اتوبوسرانی BRT و کاهش زمان انتظار شهروندان باشیم، گفت: در کنار آن، توجه ویژه به سایت‌ها، ایستگاه‌ها، پارک سوارها، راه‌اندازی تاکسی‌مترها، افتتاح ترمینال مرکزی و ترمینال شرق و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بخش دیگری از اهتمام شهرداری تبریز در حوزه حمل و نقل عمومی خواهد بود.

وی افزود: در بحث نوسازی اتوبوسرانی اقدامات موثری صورت گرفته و امیدواریم در نوسازی ناوگان تاکسیرانی هم بتوانیم با وجود عدم حمایت دولت و عدم تخصیص وام درخواستی در سال جدید، راسا اقدام کنیم.

نجفی با اشاره به نقش بخش خصوصی در بهسازی ناوگان تاکسیرانی تبریز تاکید کرد: برای تحقق این امر ما حاضریم در بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی، شاهد حضور جدی شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی باشیم.

خبرگزاری فارس مثل گذشته در این گزارش نیز قضاوت در مورد این مسئله را به مردم واگذار می‌کند و در گزارش خود تنها به یادآوری و عملکرد مدیران پرداخت.