نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور ما نه معاونت علمی فناوری و نه پارک‌های علم و فناوری، به تجارت اهمیت نمی‌دهند در حالی که تجارت، شریان اصلی و قلب تولید است؛ یکی از وظایف جهاد دانشگاهی این است که به سمتی سوق پیدا کند که موجب شود کالاهای تجاری در بازار بین المللی تولید و فروخته شوند.

شهاب‎الدین بیمقدار در حاشیه بازدید از نمایشگاه ربع رشیدی اظهار کرد: نقش دولت در حوزه‌ی اشتغال در تمام دنیا نقش هدایت‌گری و حمایت‌گری است، اما در کشور ما مردم فکر می‌کنند که دولت باید شغل ایجاد کند در صورتی که طبق قانون، مردم و بخش خصوصی باید اشتغال ایجاد کنند و دولت از آنان حمایت کند.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم حساب‌هایی تحت عنوان “نذر کارآفرینی” را در استان پیاده کنیم، خاطرنشان کرد: این حساب‌ها بدین شرایط است که فردی در صندوق کارآفرینی حساب پس انداز افتتاح می‎کند و مبلغی را در مدتی مشخص به صندوق می‌سپارد، و این مبالغ جمع شده و در قالب وام به کارآفرینان اعطا می‌شود.

بیمقدار یادآور شد: این سنت حسنه حرکت بسیار خوبی بوده و نیاز است که ائمه جمعه و فعالان فرهنگی در راستای نهادینه کردن این موضوع تلاش کنند، چرا که اگر این امر در جامعه‌ی ما جا بیافتد، در نتیجه اعتبارات صندوق‌های کارآفرینی امید و یا بانک‌ها بیشتر شده و شرایط بهتری برای کارآفرینان فراهم می‌شود؛ در تلاشیم این موضوع را در آذربایجان‌شرقی تبیین کرده و شروع کنیم، چرا که می‌تواند نتایج بسیار موثری در پی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه سهمیه آذربایجان‌شرقی در وام روستایی ۵۸۰ میلیارد تومان است، تشریح کرد: اگر به طور شایسته از این سهمیه استفاده کنیم، می‌توانیم ۶۰ تا ۷۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

وی با اشاره به وضعیت پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی نیز گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی است اما در مقایسه با شهرهای دیگر با جایگاه خود فاصله دارد.

بیمقدار با اشاره به اینکه ۹۰ شرکت دانش‌بنیان به همراه مراکز علم و فناوری در استان فعالیت دارند، تاکید کرد: چون فعالیت‌های این مراکز و شرکت‌ها پراکنده است، از این رو به نتایج مطلوب نمی‌رسند، اگر بتوانیم این شرکت‌ها و مراکز را کنار هم جمع کنیم تا به صورت واحد فعالیت کرده و حتی بودجه هایشان نیز تجمیع شود، شاهد نتایج بسیار مثبتی در این حوزه خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه آینده‌ی دنیا در دستان “فناوری” است، بیان کرد: کشور ما نیز باید در حوزه‌ی فناوری به جایگاه شایسته‌ی خود برسد؛ بعد از بیست سال دیگر نفت ارزشی نخواهد داشت، چرا که انرژی‌های نو در حال ترقی بوده و امروزه نیز ماشین‌های برقی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به زون صنایع خلاق و فرهنگی نمایشگاه نوآوری و فناوری که توسط جهاد دانشگاهی برپا شده است، گفت: جهاد دانشگاهی باید پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه باشد و به عنوان یک اتاق فکر عمل کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: صنعت‌گران آذربایجان توانایی‌های زیادی دارند ولی چون کنارهم جمع نشده و خوشه درست نکرده‌اند در این راستا نمی‌توانند کاری انجام دهند، اینجاست که جهاد دانشگاهی باید با استفاده از علم خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

وی افزود: ما اکنون در حوزه‌ی تولید فکر، مدیریت و فرهنگ ضعف داریم که جهاد دانشگاهی باید این موارد را پوشش دهد نه اینکه خودش دست به تولید بزند، جهاد دانشگاهی باید علم خود را با سرمایه، فن و تجربه و همچنین صنعتگر تلفیق کند.