ما از سال ۹۰ به بعد بیش از ۱۰ میلیارد تومان از شهرداری طلب داریم که این مقدار مختص تبریز است و میزان طلب استانی حدود ۳۲۰ میلیارد ریال می باشد.
به گزارش صنعت تبریز به نقل ازشبستان، منوچهر جعفری، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی، با اشاره به آمار کتابخانه های عمومی استان اظهار داشت: ۱۳۹ باب کتابخانه های عمومی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که ۱۰۵ مورد آنها نهادی و تحت مدیریت کتابخانه مرکزی هستند.

وی افزود: ۳۲ باب کتابخانه استان به صورت مشارکتی با سایر سازمان ها اداره می شود و یک مورد نیز به عنوان کتابخانه مستقل در حال فعالیت است و دو باب دیگر تا آخر سال به بهره برداری می رسد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی گفت: تعداد کتابخانه موجود در استان ۱۳۷ باب است که ۱۰۵ باب نهادی، ۳۱ باب مشارکتی و یک باب آن مستقل می باشد.

وی با اشاره به اینکه سرانه دسترسی جمعیت استان آذربایجان شرقی به کتابخانه های عمومی ۰٫۹ باب کتابخانه است، عنوان کرد: یعنی برای هر ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت تقریبا نزدیک به یک باب کتابخانه عمومی موجود می باشد و بعد از استان های تهران، اصفهان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی رتبه ۶ ام را در کشور داریم.

وی افزود: تعداد منابع موجود در کتابخانه های استان بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار جلد می باشد و سرانه منابع به ازای هر نفر جمعیت استان ۰٫۶ جلد کتاب و به عبارتی برای هر ۱۰۰ نفر جمعیت استان ۶۰ جلد کتاب موجود می باشد که در این مورد نیز بعد از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان رتبه پنجم کشوری را داریم.

جعفری ادامه داد: تعداد اعضای کتابخانه های استان بیش از ۱۱۷ هزار نفر می باشد که از هر یکصد نفر جمعیت استان، سه نفر عضو کتابخانه های عمومی می باشند که در این مورد نیز بعد از استان های تهران، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی در رتبه پنجم کشوری قرار داریم.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی بیان داشت: متراژ زیربنای کتابخانه های استان ۷۹ هزار متر مربع می باشد که برای هر یکصد نفر جمعیت استان، ۲٫۱ متر مربع فضای کتابخانه ای وجود دارد ورتبه کشوری ما چهارم است و بعد از استان های تهران، اصفهان، خوزستان قرار گرفته ایم.

وی افزود: تعداد صندلی موجود در کتابخانه های استان ۱۳ هزار عدد و ظرفیت کتابخانه های استان برای هر یک هزار نفر جمعیت استان تقریبا سه عدد صندلی است که از این نظر بعد از استان های تهران، خوزستان و اصفهان در رتبه چهارم قرار داریم.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در ادامه با تقدیر از فعالیت انجمن کتابخانه ها گفت: این انجمن ها در همه شهرهای استان فعال هستند و هر ۲ ماه یکبار در سطح استان جلسه ای برگزار کرده و به حل و فصل مشکلات مربوطه می پردازند.

جعفری ادامه داد: تعداد انجمن های فعال استان آذربایجان شرقی ۶۰ مورد هستند که ۵۳۵ نفر عضو دارند.

وی در بخش دیگری با اشاره به میزان بدهی شهرداری به نهاد کتابخانه های آذربایجان شرقی گفت: ما از سال ۹۰ به بعد بیش از ۱۰ میلیارد تومان از شهرداری طلب داریم که این مقدار مختص تبریز است و میزان طلب استانی حدود ۳۲ میلیارد تومان می باشد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی افزود: تنها ضمانت اجرایی برای دریافت این مبلغ از شهرداری اعلام شکایت رسمی است که البته بر اساس مصوب مجلس، وزارت اقتصاد و دارایی مشخص کرده است که اگر شهرداری تا مهلت مقرر این مبلغ را پرداخت نکند از محل دارایی آنها برداشته شده و به حساب سازمان مربوطه واریز می شود.