استاندار سابق آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دوران مدیریتی خود در سمت استانداری آذربایجان شرقی عملکرد شفافی داشته است گفت: آمار و ارقام رسمی خود گویای همه چیز است و البته مردم خود بهترین شاهدان عملکرد مدیران هستند.
بدون شک احمد علیرضا بیگی ، یکی از مهره های تاثیر گذار در مدیریت استانی طی سالهای اخیر است که عزم دوباره ای برای تاثیر گذاری در تحولات استانی و شهر تبریز دارد و اغلب تحلیلگران معتقدند وی در صورت کاندیدا شدن شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات مجلس خواهد داشت.
مردی که هر چند کارمندان حوزه استانداری دل خوشی از او ندارند و معتقدند بیگی مانند چراغی است که اطرافش را روشن نمی کند اما در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است و برخی تصمیم های مدیریتی او خصوصا در زلزله ورزقان بیگی را به عنوان مدیری پای کار و آماده مطرح ساخته است.
شاید بتوان گفت شانس با بیگی همراه بوده و به قول خودش توانسته از آب حمام و خزینه برای خودش دوستانی جمع کند اما بی تردید شخصیت نظامی و قدرت روحی وی درکنار آمادگی همیشگی جسمیش توانسته وی را مدیری متمایز نماید.
گزارش حاصل و گفتگوی صورت گرفته با وی توسط خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صنعت تبریز صرفا در راستای روشنگری مسائلی است که امروز شاید غیر منصفانه در مورد بیگی گفته می شود و البته از رسالتهای اهل قلم و خبر وروزنامه نگاری بیان حقایقی است که شاید بر خلاف علایق سیاسی او باشد.
گفتگویی که در ذیل می خوانید حاصل دو جلسه گفتگوی صمیمی با مردی است که در دوران مدیریتش هیچگاه از سوالات خبرنگاران فرار نکرد و خوب و بد به سوالات پاسخ گفت هر چند که پاسخ هایش گاه رضاخانی بود و دلچسب نمی نمود.
در حال حاضر از بیگی به عنوان یکی از کاندیداهای مطرح برای انتخابات مجلس است و بسیاری از اصول گرایان استان امیدهای زیادی به پیروزی او در مجلس دارند و البته برخی رفتارهای وی نیز حاکی از تمایل زیادش برای حضور در مجلس دارد گو اینکه علاقه او به پوشیدن لباس نمایندگی از زمان استانداریش نیز قابل حدس زدن بود.
احمد علیرضا بیگی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صنعت تبریز ، در دفاع از عملکرد مدیریتی خود به آمار و ارقامی استناد می کند که به گفته وی بر آیند این آمار در سازمان تامین اجتماعی و اداره کار و سازمان برنامه ریزی و دستگاه های اجرایی به سادگی قابل راستی آزمایی است.
استاندار سابق آذربایجان شرقی در جواب کسانی که عملکرد او را بدون پرداخت به امور زیر بنایی می دانند می گوید: نگاهی به داشته های زیر بنایی استان قبل از سالهای حضور بنده و زمانی که استانداری را تحویل دادم در مسائلی مانند سد سازی و جاده و احداث اتوبان کافی خواهد بود تا میزان توجه به امور زیربنایی مشخص شود.
وی با بیان اینکه در زمان مدیریتش ملاک تبعیت از ولایت فقیه و رهبری برایش مهم بوده است ، میگوید: زمانی که استانداران در حمایت از مشایی نامه ای را امضا کردند بنده سرباز زدم و زمانی که احمدی نژاد با دعوت من به اتاقش علت این امر را پرسید به او گفتم که ملاک من ولایت فقیه و مقام معظم رهبری است و به این ترتیب به او نه گفتم .
بیگی همچنین با اشاره به جریان محاکمه های اخیر مهدی هاشمی و اطرافیان احمدی نژاد شانه ای بالا می اندازد و می گوید: عده ای می خواهند فرا به جلو داشته باشند اما قوه قضائیه محکم و استوار ایستاده است و البته کسانی از اطرافیان احمدی نژاد هم که اتهامشان ثابت شده باید جوابگوی کارهای خود باشند و روی کسی تعصب ندارم.
وی همچنین عملکرد خود در زلزله ورزقان را قابل دفاع دانسته و می گوید : اینکه در مدت زمانی کوتاه آنهمه کار انجام شود و تمام کارگاه های عمرانی استان تعطیل و به ورزقان هدایت شوند یک کار مهم در آن مقطع حساس بود که شاید کمتر کسی به آن همت می گذاشت.
وی به برگزاری همایشهای سرمایه گذاری در استان اشاره می کند و می گوید: در زمانی که تحریمها آغاز شده بود شروع به جذب سرمایه گذاران کردیم و همایشهای بزرگی در استان برگزار شد که مبالغ و تعداد جذب این سرمایه گذاران نیز موجود است.
استاندار سابق آذربایجان شرقی استدلال ساده ای در برابر این سوال دارد که چرا میزان تحقق سفرهای استانی در آذربایجان شرقی ۱۲ درصد است و می گوید: اغلب این پروژه ها مانند راه آهن تبریز – میانه پروژه هایی ۱۰ ساله هستند که اعتبار آنها نیز به تدریج تخصیص میابد و مشخص است که در دو سال اول حداکثر ۱۰ الی ۲۰ درصد پیشرفت داشته باشد.
وی البته از اجرای پروژه های غیر کارشناسی شده مانند احداث بیمارستانهای بزرگ در شهرهای کوچک نیز دفاع کرده و می گوید: اغلب این پروژه های غیر کارشناسی شده مصوب دولتهای قبل بوده و علی رغم مخالف بودن با این پروژه ها مجبور بودیم آنها را ادامه بدهیم و به بهره برداری برسانیم.
گزارش : سید مرتضی احمدپور