استاندار آذربایجان‌شرقی حوزه گردشگری را یکی از مهم‌ترین منابع کسب درآمد برای کشور عنوان کرد و گفت: امروز هر یک از آثار تاریخی ما یک چاه نفت هستند و اگر جذب گردشگر، زمانی یک عمل مستحب بود، امروز از واجب‌ترین کارهاست و از سر سیری به دنبال جذب گردشگر نیستیم.

به گزارش صنعت تبریز به نقل ازایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، “اسماعیل جبارزاده” در نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری استان، با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه‌ی گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، گفت: این موفقیت در سایه تلاش و پیگیری مسوولان استان در دو سال گذشته نصیب تبریز شد تا این شهر مهیای پذیرش گردشگران از نقاط مختلف جهان شود.

وی با بیان این که بخش خصوصی باید در دو سال باقی‌مانده تا سال ۲۰۱۸ زمینه جذب گردشگر را فراهم کند، افزود: امروز بنده با سه معاون خود در این نشست حضور یافتم تا اهمیت قضیه گردشگری را یادآور شوم و قطعا بخش خصوصی هم به این اهمیت واقف است.

جبارزاده خاطرنشان کرد: مطمئنم که با تلاش و همت بخش خصوصی و فعالان حوزه گردشگری می‌توانیم تبریز را به عنوان نگین شهرهای ایران معرفی کنیم و در این زمینه همه بخش‌ها اعم از دولتی و خصوصی باید دست به دست هم دهند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف و سالم‌ترین شهر ایران برای زندگی، گفت: این انتخاب‌ها و انتخاب اخیر در عرصه گردشگری، توسط داوران بی‌طرف انجام شده و نشان می‌دهد که ما قابلیت‌های فراوانی داریم.

وی تاکید کرد: تبریز هیچ‌گاه چنین عناوینی را در مدت کوتاهی کسب نکرده بود و امروز فرصت بزرگی به وجود آمده است تا تبریز را به عنوان شهر جهانی معرفی کنیم.

جبارزاده افزود: باید اشتیاق دیدار تبریز را در دنیا فراهم کنیم و زمینه‌ای ایجاد کنیم که مردم کشورهای مختلف برای سفر به تبریز ابراز علاقه کنند.

وی خاطرنشان کرد: اولین گروهی که همراهی آنها در مسیر تحقق این مهم لازم است فعالان عرصه گردشگری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند که بدون کمک آنها عملی کردن اهداف تعیین شده ممکن نیست.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلات فعالان عرصه گردشگری، اظهار کرد: دولت یازدهم در مقطعی قبول مسئولیت کرد که بدترین شرایط برای یک دولت بود، ما از مشکلات آگاهی داشتیم و می‌دانستیم که درآمدهای سرشار نفتی همچون گذشته دیگر وجود ندارد.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت، گفت: این موضوع هم یک تهدید و هم یک فرصت است، تهدید از این جهت که دولت روزهای سختی را از نظر منابع سپری می‌کند و فرصت از این جهت که باعث می‌شود به منابع دیگر روی بیاوریم.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار گردشگری در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، گفت: امروز ایجاد شغل برای بیکاران بالاترین معروف است و اگر به دنبال واجبات دینی و ملی هستیم، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری امری اجتناب‌ناپذیر است.

جبارزاده تصریح کرد: نگاه ما به حوزه گردشگری متفاوت از گذشته است و اگر می‌خواهیم استان را بدون نفت اداره کرده و درآمد سرانه مردم استان را افزایش دهیم، بخش عمده منابع باید از محل گردشگری تامین شود.

استاندار آذربایجان شرقی انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ را انگیزه مضاعفی برای فعالان گردشگری دانست و گفت: باید از لحظه لحظه فرصت باقی‌مانده استفاده کنیم.

وی با بیان این که انتقادهای فعالان گردشگری را می‌پذیریم، افزود: مسوولان موظفند در خدمت سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف بخصوص گردشگری باشند و هر کس بخواهد در این مسیر سنگ‌اندازی کند با او برخورد می‌کنیم.

جبارزاده با بیان این که باید با خود صادق باشیم، گفت: امروز باید تفکر دولتی را کنار بگذاریم، دیگر زمان این که همه کارها را دولت انجام دهد گذشته است، دولت وظیفه سنگین تامین سلامت و امنیت را بر عهده دارد و بقیه کارها باید به دست بخش خصوصی انجام شود.

وی افزود: دولت خود را موظف به تامین زیرساخت‌ها می‌داند و مسوولان دولتی باید همیشه در کنار بخش خصوصی باشند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه دستور تشکیل کمیته ویژه‌ای را صادر کرد که با بررسی مسایل و مشکلات حوزه گردشگری، آماده‌سازی شهر تبریز برای پذیرایی از گردشگران جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ را پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: بخشی از این مسئولیت مهم بر عهده دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری تبریز است و بخش عمده‌ای از کار را بخش خصوصی باید انجام دهد.

جبارزاده از افزایش جذب گردشگر به استان در دو سال اخیر خبر داد و گفت: این موفقیت در اثر پیگیری مسئولان و میزبانی تبریز در برنامه‌های مختلف ملی و بین‌المللی اتفاق افتاد و انتظار داریم که بخش خصوصی نیز همپای دولت حرکت کند.

وی تصریح کرد: نیت ما این است که آذربایجان شرقی را استانی نمونه کنیم، تحول در استان آغاز شده و برای رسیدن به هدف باید به صورت ویژه تلاش کنیم.