استاندار آذربایجان شرقی گفت: بخش زیادی از رفع دغدغه‌های رهبری در گرو توجه به علم و فناوری است.

به گزارش صنعت تبریزبه نقل از ایسنا،منطقه آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده در آیین افتتاح سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته در تبریز با بیان اینکه توسعه پایدار نیازمند همراهی و همکاری فناوران بخش‌های مختلف است گفت: این همراهی نیز نیازمند تعامل سازنده بین بخش های صنعت، خدمات و دانشگاه است.

وی ادامه داد: هر کسی فکر و ایده جدیدی در جهت ساختن کوچکترین ابزار و تکنولوژی ارائه می‌دهد یکی از خصلت‌های الهی را دارا است که باید قدر دانسته شود.

وی رفع دغدغه‌های رهبری را در گرو توجه بیش از پیش به علم و فناوری دانست و اظهار کرد: امروز حل بخش عمده ای از مسائل و مشکلات حاکم بر کشور در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و …به دست فناوران و مبتکران ایده های جدید رفع شدنی است.

استاندار آذربایجان شرقی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: اگر می خواهیم بحث اقتصاد دانش بنیان را پیاده کنیم، اگر به دنبال توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان یک ضرروت هستیم، اگر به دنبال تغییر کشاورزی سنتی به مدرن هستیم باید به فناوران و محققان خود اهمیت داده و از آنان حمایت کنیم.

جبارزاده با بیان اینکه دولتمردان و مردم از وجود مشکلاتی همچون بیکاری و کمبود درآمد مردم رنج می‌برند افزود: زندگی کنونی با فناوری گره خورده است و هر قدمی بخواهیم برداریم، تمسک به روش های جدید، به روز و کارآمد را می‌طلبد، از این رو حمایت از فعالان عرصه فناوری از آغازین روزهای مدیریتم در استان از جمله دغدغه بوده است.

به گفته وی آذربایجان شرقی با دارابودن سه هزار و ۵۰۰ هیات علمی، ۲۴۰ هزار دانشجو و بیش از ۲۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی می تواند به عنوان مرکز تولید علم و ایده در منطقه باشد.

جبارزاده با تاکید بر ضرورت پژوهش محور بودن آموزش‌های دانشگاه‌ها افزود: گذر از دانشگاه‌های نسل اول به نسل سوم، ضرورتی انکارناپذیر است. امروز دغدغه اصلی اساتید دانشگاه نسل جدید باید تحقیق و پژوهش باشد و پژوهش محوری به عنوان محور اساسی در امر آموزش مورد توجه دانشگاه ها قرار گیرد.

وی گفت: مراکز صنعتی باید دارای مرکز تحقیق و توسعه باشند و صنایع در صورت راه‌اندازی این مرکز مورد حمایت ویژه استانداری قرار خواهند گرفت.

وی توانمندی های نظامی و امنیت مثال زدنی ایران اسلامی در جهان را مدیون تلاش های فناورانه نیروهای مسلح و تجهیز آنان به علم روز نظامی دانست و اظهار کرد: توان نظامی مثال زدنی کشور ما به همت فناوران و محققان دانشگاهی به وجود آمده است و باید فعالیت‌های این محققان را ارج نهاد.

جبارزاده با اشاره به انعقاد تفاهمنامه تشکیل فن بازارمنطقه‌ای در تبریز همزمان با نمایشگاه فناوری های نو گفت: این تفاهمنامه بین قائم مقام فناوری استانداری و مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز منعقد شد تا حاصل تحقیقات پژوهشگران در این مرکز عرضه شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا پایان سال آینده تمامی طرح های حاضر در نمایشگاه به مرحله تجاری‌سازی برسند.