رئیس فراکسیون صنایع دستی و فرش مجلس با تاکید براینکه حفظ و نگهداری آثار باستانی، ممانعت برای خروج از کشور و قاچاق این آثار در حیطه وظایف یک ارگان یا یک وزارتخانه نیست، گفت: در اثر غفلت مسئولان در دولت‌های مختلف، مفاخر و میراث فرهنگی ایران از سوی کشورهای اطراف مورد دخل و تصرف قرار گرفته است.

به گزارش صنعت تبریز به نقل از خانه ملت، محمد اسماعیل سعیدی، با اشاره به تاراج بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی و هنری ایران در طول سال‌های قبل، گفت: در اثر غفلت مسئولان میراثی و فرهنگی در دولت‌های مختلف، بخشی از آثار و شخصیت‌های برجسته و صاحب‌نام از سوی کشورهای اطراف که خودشان روزی جزو ایران بودند مورد دخل و تصرف قرار گرفته‌اند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دستگاه‌های مسئول متشکل از سازمان میراث فرهنگی و دستگاه‌های دیپلماسی و دیگر اشخاص و سازمان‌های مرتبط نباید در مقابل زیاده‌خواهی‌های برخی از کشورهای اطراف کوتاه بیایند و از طریق سازمان جهانی یونسکو برای حفظ میراث باستانی این مرز و بوم تلاش کنند.

وی با بیان این مثال که همه از روی کسی که خوابیده است رد خواهند شد، افزود:‌ خواب بودن مسئولان ایران سبب شده کشورهای اطراف بتوانند آثار هنری و تایرخی و فرهنگی ایران را به یغما ببرند، اگر رایزن‌های فرهنگی و دستگاه‌ها دیپلماسی و نمایندگان ایران در یونسکو تحرک جدی نداشته باشند باز هم اقداماتی همچون ادعاهای کشور آذربایجان در رابطه با آثار هنری و فرهنگی و باستانی ایران مشاهده خواهد شد؛ بنابراین لازم است اقداماتی جدی صورت گیرد.

سعیدی تاکید کرد: زمانی که ترکیه مولانا جلال الدین بلخی شاعر پارشی گویی ایرانی را به نام خود کرد و کشور آذربایجان به ثبت «تار» و «چوگان» به نام کشور خودش اقدام کرد مسئولان ایران تازه متوجه شدند چنین آثار تاریخی و فرهنگی نیز در ایران وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید براینکه باید شورای جهت بررسی این موضوع در دولت تشکیل شود و نمایندگان مردم در مجلس نیز پیگر این موضوع هستند، گفت: اقدام اخیر کشور آذربایجان برای ثبت مینیاتورهای ایرانی به نام کشور خودشان نیز قابل پییگری است و مسئولان باید تلاش کنند قبل از موفقیت آن‌ها در تصمیمی که گرفتن اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس فراکسیون صنایع دستی و فرش مجلس با تاکید براینکه حفظ آثار باستانی و تاریخی یکی از وظایف مهم دولت‌ها است، دولت‌ها وظیفه دارند تا برای حفظ و بالندگی فرهنگ و تاریخ کشورها تلاش کنند، گفت: حفظ و نگهداری آثار باستانی، جلوگیری از خروج از کشور و قاچاق این آثار در حیطه وظایف تنها یک ارگان و یا یک وزارت نیست، بلکه تمامی نهادها و ادارات دولتی و غیردولتی و مردم باید برای حفظ و نگهداری آثار باستانی تلاش کنند.