احمد پویا جوان ۲۶ ساله تبریزی است که به خوانندگی رپ به صورت حرفه ای روی آورده و چندین اثر نیز تا کنون منتشرکرده است.
ایلک بهار و بغل دستی و نیز حساس از آثاراین هنرمند جوان تبریزی است که به صورت حرفه ای کار شده است.
وجه تمایز این هنرمند جوان تبریزی تولد وی در خانواده مذهبی و فعالیت مذهبی وی در مساجد وتمایلات مذهبی وی است ، مقوله ای که وی معتقد است هنر خوانندگی رپ و ساز و آواز مقوله ای سازگاربا تمایلات و عقاید عمیق مذهبی او می باشد.
گفتگوی زیر حاصل گپ و گفت خبرنگار صنعت تبریز با این هنرمند جوان تبریزی است:

لطفا خودتون رو معرفی کنید؟
احمد پویا هستم متولد ۱۳۶۸/۳/۷.در تبریز در یک خانواده ی مذهبی به دنیا آمدم، در خرد سالی به صورت ذاتی تنبک میزدم و به گفته خانوادم از ۲ سالگی تنبک میزدم .

از چه زمانی به صورت حرفه ای وارد کار خوانندگی و نوازندگی شدید؟
سال ۸۰ روزی که گروه آریان در شهر تبریز کنسرت داشت با دیدن نواختن گروهی گیتار منهم به ساز گیتار علاقمند شدم و درآن زمان که ۱۲ سال داشتم از پدرم خواستم تا برای من گیتاری تهیه کند.
اما پدرم برای یادگیری گیتار شرطی برای من گذاشت که باید ابتدا ساز تنبور ، سه تار و دف را یاد بگیرم و من یک سال و نیم طول کشید تا سه تار را یاد گرفتم و بعد از نواختن سه تار کناراساتید آموزشگاه رودکی و استاد رسولی بالاخره پدرم نواختن من را تائید کرد و علی رغم اینکه وضعیت مال خوبی نداشت در جشن تولدم گیتاری به من هدیه کرد
از اساتیده بزرگی من نواختن گیتار را فرا گرفتم از جمله استاد عبدلعلی زاده ، ارسلان مدرس واساتید دیگرو این را نیز بگویم که به خاطره گیتار تمام ایران رو گشتم.

آیا کار هنری برای شما درآمد زایی هم دارد ؟
این فعالیتها تاکنون درآمدی برای من نداشته و تاکنون هزینه کرده ام اما اگر حمایت شود حرفهای بسیاری برای گفتن دارم.

کارخوانندگی در تبریز را چطور ارزیابی می کنید ؟
مردم تبریز بیشتر به کار های شاد تمایل دارند و ازآن استقبال می کنند البته با هنر موسیقی و خوانندگی هم آشنا هستند و می توان به جرئت گفت که همه مردم کشورمان به دنبال انرژی مثبت هستند.
به نظر من مردم تبریز دنبال کارهای متفاوت هنری هستند و باید به مردم شهرمان این متفاوت و متمایز بودن را ثابت کنیم که این امر با حمایت و فرصت دادن به جوانان میسر می شود.

آیا هنرمندان تبریزی توان رقابت با خواننده های مطرح کشوری را دارند؟
من به شخصه به دنبال فرصتی هستم تا خودم و هنرم را نشان بدهم و اینکه می توانم رقیب خوبی برای هنرمندان پایتخت نشین باشم ، البته از برخی برگزار کنندگان برنامه ها و کنسرتها در تبریز هم گلایه مند هستیم که برای خوانندگان تبریزی نمی روند و برای آنان فرصت اجرای مراسم به وجود نمی آورند و بیشتر دنبال خواننده های مطرح کشوری هستند.

عمده ترین مشکل تولید یک آلبوم هنری چیست ؟
هزینه استودیو، هزینه نوازندگان، کار با بزرگان، دریافت مجوز و تبلیغات مناسب و حمایت تهیه کنندگان بزرگ از مشکلات تولید کار هنری به صورت تیتر وار است که هر یک از این مشکلات خود کوهی بزرگ محسوب می شوند.

شعر و تنظیم آهنگهای شما رو چه کسی انجام می دهد؟
شعر و آهنگ آثار را خودم می سازم و تنظیم این آثاررا دوست خوبم علی ملکی انجام می دهد که به وی بسیار مدیون هستم البته تنظیم قطعه آذری بهار توسط استاد الشن انجام شده است.

توصیه شما به جوانان علاقمند به هنر موسیقی و خوانندگی چیست ؟
توصیه می کنم بدون اطلاعات از نت و کلاس موسیقی و گذراندن دوره های آموزشی وقت خودشان را در عرصه موسیقی تلف نکنند و اگر علاقه برای خوانندگی دارند از محضر اساتید و به صورت حرفه ای کار خود را آغاز کنند.

اینکه شما به عنوان یک بچه مسجدی و از خانواده مذهبی تضادی بین کار هنری و عقاید و مسجد و این چیزها نمی بینی ؟
خانواده من ابتدا با کار هنری و نوازندگی و خوانندگی من مشکل داشتند ولی به تدریج به ایشان ثابت کردم که هنر جایگاه خود را دارد و مذهب و دین جایگاه و شان خود و با اتکا به اعتقادات دینی و مذهب می توانیم در عرصه هنری هم موفق شویم.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمائید؟
توصیه من به جوانهای هم سن و سال خودم احترم به والدین است و خود را مدیون دعای پدر و مادر می دانم چرا که قانون دنیا بر پایه خدمت و احترام به والدین بوده و اگر دعای خیر پدر و مادر پشت و پناه شما باشد شکست ناپذیر خواهید بود ، چنانچه در تاریخ اسلام امثال اویس قرنی را داریم که نبی مکرم اسلام او را به واسطه اطاعت از پدر و مادر ستود و عطر او در مدینه پیچید.