در عصر ارتباطات، محورهای مواصلاتی نقش قابل‌توجهی در راستای توسعه مناطق و کشورها دارد و امروز شاهدیم زنجان عزم جدی در توسعه راه‌های ارتباطی خود دارد.
به گزارش صنعت تبریزبه نقل از فارس، امروز مبادلات اقتصادی و اجتماعی در سطح دنیا نیازمند تعریف مسیرهای ارتباطی مورد نیاز و مناسب بین منطق هدف بوده و استان زنجان نیز در این راستا دارای شاخص‌های مناسبی است.

در جهان امروز، حمل و نقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تأثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

برخی متخصصان حمل و نقل بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی می‌دانند.

به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بین‌المللی، مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در حمل و نقل باعث افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌های خصوصی موجبات سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل را فراهم آورده است.

بخش حمل و نقل تاثیر بسزایی در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اساس توسعه اقتصادی هر کشور به عهده دارد و از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی محسوب می‌شود که دراین میان، حمل و نقل جاده، ریلی و هوایی سهم خود را دارند.
شاید اهمیت حمل و نقل جاده‌ای امروز برای استان زنجان یک اهمیت بالا و ضروری باشد. از این‌رو توسعه راه‌های جاده‌ای استان همواره به عنوان یکی از اولویت‌های مهم برای رشد اقتصادی مطرح بوده و حساسیت‌ها به آن زیاد بوده است.

استان زنجان از سالیان دور شاهد ارتباط خود با استان تهران از طریق آزادراه بوده است. زمانی که هنوز البرز و قزوین استان نشده بودند. استان زنجان مسیر ارتباطی بسیار قوی همچون آزادراه برای ارتباط با پایتخت داشته و دارد که این آزادراه امروز تا تبریز نیز می‌رسد.

در واقع زنجان امروز در حوزه راه‌های ارتباطی شرق و غرب دارای دو مسیر آزادراهی برای رسیدن به کلان شهر تبریز و پایتخت کشور است. اما زنجان در مسیرهای شمال- جنوب ارتباط قوی و مناسبی با استان‌‌های مجاور ندارد.

برای برداشتن نخستین گام در راستای محرومیت‌زدایی باید دسترسی به یک راه مناسب داشت امروز شهرستان طارم از وجود راه‌های مواصلاتی مناسب محروم است و اتکای صرفش به کشاورزی سنتی موجب نشده چهره محروم آن زدوده شود.

از طرفی شهرستان‌هایی که می‌توانند با استان‌های جنوب استان ارتباط بگیرند نیز ارتباطات جاده‌ای خوبی ندارند.

شهرستان زنجان به عنوان مرکز استان و با استقرار جمعیتی بالا امروز هر چند دارای دو مسیر ارتباطی آزادراهی است و اما مسیرهای ارتباطی خود را در شمال و جنوب مناسب نمی‌بینند.

در سال‌های اخیر برخی تصمیمات و سیاست‌های کلان را در اقتصاد استان شاهد هستیم. در کنار آن شاهدیم که مرکز استان برخی مسیرهای دسترسی خود را که با عنوان جاده‌های قدیم از آن‌ها یاد می‌شود احیاء و بازتعریف خاصی کرده است.

امروز با حرکت در مسیر زنجان-بناب-سه راهی طارم-ذاکر تا گیلوان شاهد برخی تغییرات هستیم. این مسیر یکی از مسیرهایی خواهد بود که قرار است یک محور اصلی برای اتصال زنجان به گیلوان و منجیل باشد.
در شرایط فعلی شاهدیم که تعریض مسیر از سمت ایستگاه بناب آغاز شده و می‌توان متصور بود که در بازه زمانی کوتاه مدت تا سه راهی طارم یک مسیر مناسب و ایمن تعریف شود.

امید برای ادامه آن و به وجود آمدن یک محور اصلی به جای محور فعلی که جاده مناسب ارتباطی برای اتصال به شمال کشور از زنجان است انجام شود.

در کنار این شرایط شاهدیم که مسیر موجود زنجان به سمت میانه نیز در حال تغییر و تعریض است. این مسیر نیز بعد از طی چند کیلومتر از طرفین در حال تعریض است که می‌تواند یک مسیر مناسب برای ارتباط به سمت شمالغرب از طرف زنجان باشد.

توجه به مسیر جنوب نیز وجود دارد. تکمیل تقاطع غیر همسطح امام حسین(ع) و سیاست تعریف یک مسیر مهم ارتباطی از آن سمت به بیجار نیز می‌تواند برای زنجان بسیار مناسب باشد. چهار بانده کردن این مسیر در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

در کنار این اقدامات شهرستان زنجان برای مسیر زنجان- دندی عزم جدی دارد و تعریف یک جاده اصلی در دستور کار قرار دارد. مسیر فعلی که همواره مورد اعتراض شهروندان زنجانی بوده با تخصیص اعبتارت لازم وضعیت مناسبی به خود خواهد گرفت. با این اقدام می‌توان ارتباط دندی با مرکز استان را افزایش داد و موجبات محرومیت‌زدایی از چهره این منطقه را ایجاد کرد.

با این اقدامات زنجان محورهای مهم دیگری را برای ارتباط خود با پیرامون تعریف خواهد کرد که قطعا تاثیرات توسعه‌ای خود را برجای می‌گذارد. توجه به تعریف مسیرهای ارتباطی در چهار جهت مرکز استان نیاز ضروری است.

ارتباط به استان‌های همجواری برای نشان دادن نقش کریدوری زنجان بین ارتباط با جمعیت قابل توجهی شمالغرب و غرب کشور و نقش ارتباط دهنده بین آن‌ها باید با تکیه بر وجود راه‌های ارتباط صورت گیرد که مدیران زنجانی آن را به خوبی درک کرده‌اند.

*تاکید استاندار زنجان بر توسعه گذاری در زمینه راه

استاندار زنجان پیش از این با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در زمینه راه اظهار داشت: بخش راه به دلیل استفاده مستمر همه شهروندان از مهم‌ترین موضوعاتی است که دولت باید در اقدامات زیربنایی خود مدنظر قرار داده و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد.

جمشید انصاری افزود: به دلیل اهمیت حوزه حمل‌و نقل دولت سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در حوزه حمل‌و نقل ریلی و جاده‌ای و توسعه حمل‌و نقل هوایی و دریایی در سطح ملی انجام داده است.

استاندار زنجان بابیان اینکه در حوزه راه‌های اصلی استان زنجان اقدامات مناسبی انجام‌گرفته است، عنوان کرد: درزمینهٔ راه‌های ارتباطی زنجان با سایر استان‌های هم‌جوار به‌ویژه راه ارتباطی کردستان نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که استان زنجان تا پایان برنامه ششم توسعه از نظر شاخص‌های راه‌های ارتباطی جزو پنج استان برتر کشور به‌ حساب آید.

*وجود هزار و ۶۰۰ در استان زنجان

گفتنی است، در حال حاضر طول راه‌های استان زنجان ۵ هزار و ۶۸۳ کیلومتر است، که از این مقدار ۲۰۰ کیلومتر آزادراه و ۱۳۹ کلیومتر راه فرعی است.

همچنین ۴ هزار کیلومتر راه روستایی در استان زنجان وجود دارد، و ارزش راه‌های استان زنجان ۵ هزار میلیارد تومان است.