معاون صنایع‌دستی کشور، در اجلاس نمایندگان آسیا و اقیانوسیه از احیای رنگرزی سنتی و تدوین دانشنامه بزرگ صنایع دستی خبر داد.

به گزارش صنعتیمیز به نقل از مهر، بهمن نامورمطلق در مراسم افتتاحیه اجلاس نمایندگان آسیا و اقیانوسیه که عصر چهارشنبه هشتم فروردین ماه و در شهر تبریز برگزار شد از تدوین دانشنامه بزرگ صنایع‌دستی خبر و گفت: مسئولیت گردآوری این دانشنامه را یک پژوهشگر استرالیایی برعهده دارد و قرار است ایران هم در تدوین این اثر ارزشمند حضور موثری داشته باشد و اطلاعات مربوط به رشته‌های مختلف صنایع دستی  خود را در اختیار بگذارد.

به گفته معاون صنایع دستی کشور برای گردآوری اطلاعات مربوط به رشته های مختلف صنایع دستی و انتشار ان در دانشنامه، وجود حمایت‌های دولتی ضروری است چرا که برای انجام چنین کاری، به طور متوسط به بودجه ای برابر با یک میلیارد تومان در سال نیاز است و خط پایانی هم برای کارهای پژوهشی وجود ندارد.

نامورمطلق از آغاز جمع اوری اطلاعات مربوط به دانشنامه بزرگ صنایع دستی خبر داد و افزود: ما در گام نخست، اطلاعات مربوط به رشته های مختلف را به صورت دیجیتال در اختیار اعضای تدوین دانشنامه گذاشته‌ایم تا بخش مهمی از این اثر تحقیقی به ایران اختصاص پیدا کند.

معاون صنایع دستی کشور همچنین از احیای رنگرزی سنتی خبر داد و افزود: این نوع از رنگرزی در تمام دنیا با تهدید روبه‌رو شده و ما برآنیم تا بجث رنگرزی سنتی را در کشورهای آسیایی و بازارهای سنتی جدی بگیریم و به احیای دوباره ان بپردازیم.

در اجلاس صنایع دستی نمایندگانی از استرالیا، مالزی، هند، عمان، قرقیزستان، اندونزی و کویت حضور دارند.

نامورمطلق همچنین به برگزاری همایش صلح و صنایع دستی اشاره و بیان کرد: نهم اردیبهشت ماه و در اجلاس صنایع دستی که با حضور نمایندگان آسیا و اقیانوسیه برگزار می شود یک همایش علمی در ارتباط با صلح و گردشگری و صلح و صنایع دستی با حضور نمایندگان مناطق شش گانه آسیا و اقانوسیه برگزار می شود همچنین این افراد در حاشیه اجلاس مورد نظر به بازدید از شهر اسکو می پردازند.