بنا بر اعلام مسئولان آب و فاضلاب نزدیک به ۷۰  درصد از جمعیت تبریز تحت پوشش تاسیسات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب قرار دارد و از این نظر این شهر  از میانگین کشوری بالاتر است.

صنعت تبریز ، اما برخی محلات تبریز از جمله محلات مرکزی و این شهر با مشکل جمع آوری فاضلاب روبرو هستند. شیوه جمع آوری فاضلاب در این مناطق اغلب استفاده از چاه های جذبی است اما بخش قابل توجهی از این فاضلابها از طریق جویهای آبی دفع می شود که در خیابانهای تبریز در جریان است. برخی شهروندان ساکن مرکز شهر ترجیح می دهند تا از طریق جویهای آب از شر فاضلاب رها شوند برخی کسبه نیز برای دفع زباله های مغازه های خود به جای سطل زباله از جویهای آب استفاده می کنند. اما تجمع زباله در این جویها منظره خوبی در پی ندارد و منظره های زشتی را پدید می آورد .با همراهی گرما و بد بو تر شدن زباله ها موجب آزار و اذیت شهروندان دیگر و حتی امکان نشر بیماریهای مختلف می شود. در زمستان نیز یخ زدن فاضلاب در این جویها و تجمع زباله ها موجب مشکلات دیگری میشود. جوی آب حاشیه خیابان امام خمینی که در دهه های قبل مسیر آب رودخانه های بالاشهر تبریزاز سمت شرق به مرکز تبریز بوده و از آن به عنوان چشمه آبیاری باغات استفاده میشد با گذر زمان و خشک شدن رودخانه های بالا دستی حالا به عنوان کانال فاضلاب شهری عمل می کند. موضوعی که برای بسیاری از شهروندان ناخوشایند است وبا توجه به عرض زیاد این جویها تجمع زباله ها در گوشه و کنار این جوی دیده میشود. از طرف دیگر به علت فرسایش جداول سیمانی این جوی که بیش از هفت کیلومتر است ، تردد عابران پیاده از روی آن نیز مشکل است.

ضرورت اصلاح مشکل کانال خیابان امام خمینی

یکی از شهروندان ساکن کوی کلانتر می گوید: کانال دو طرف خیابان امام خمینی در سمت راست و چپ عرض زیادی دارد و بدون پل های آهنی که تعدادشان زیاد نیز نیست عبور از روی آن برای کودکان و افراد سالخورده عملا وجود ندارد.

محسن علویان بیان می کند: این کانالها که عرض  هر کدام از انها بیشتر از یک متر است موجب کم عرض شدن خیابان و پیاده رو نیز شده و با افزایش عبور و مرور شهروندان پیاده و خودروها این مشکل بیشتر به چشم می خورد.

به گفته این شهروند تبریزی علاوه بر بوی نامطبوع ناشی از این کانالها در فصل گرما ، سر ریز شدن در زمان بارش و انباشت یخ و برف در زمستان نیز موجب دردسر برای شهروندان است.برخی از افراد سالخورده و ناتوان به علت کمی دید در این کانال سقوط می کنندو خودروهای زیادی هم به واسطه تخریب جداول سیمانی کنار این کانالها ، در آن گرفتار میشود.

وی به وضعیت نامناسب تعدادی از پل های آهنی در این مسیر نیز اشاره کرده و خاطر نشان می کند: پلهای آهنی به ویژه در حد فاصل چهار راه بهشتی تا آبرسان وضعیت خوبی ندارند و برخی فرسوده هستند. مسئولان شهری وعده داده اند این پل های معیوب را جمع آوری می کنند اما ای کاش برای اصلاح و بازسازی آنها به جای جمع آوری اقدام شود.

 

بهسازی مسیر خیابان امام خمینی تبریز با حذف کانالهای فاضلاب سطحی

شهردار منطقه دو تبریز از اجرای عملیات حذف کانالهای فاضلاب سطحی در خیابان امام خمینی تبریز در آینده نزدیک خبر داده و بیان می کند: عملیات عمرانی گسترده ای که در حال حاضر در حد فاصل  خیابان شهیدرضانژاد تا میدان جانبازان دیده می شود به علت اجرای عملیات اجرائی باکس گذاری  در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی  است.

باقر خوشنواز با اشاره به وضعیت ترافیکی منطقه و تسریع در اجرای پروژه بیان می کند: در حال حاضر این پروژه با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصدی  در حال اجرا بوده و علاوه بر روز شبها نیز عملیات اجرایی این پروژه در جریان است.

وی با اشاره به آغاز بارشهای موسمی برف و باران خاطر نشان می کند: به منظور جلوگیری از سرریز آبهای سطحی به معابر و برای بهسازی مسیر امام خمینی (رض) عملیات باکس گذاری در این مسیر سرعت یافته و  علیرغم افت دمای کلانشهر تبریز، این عملیات در مرکزی ترین مسیر عبوری شهروندان و در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (رض) با پیشرفت بالای ۶۰ درصدی از نیمه گذشته و اجرای آن سرعت یافته است.

وی  جمع آوری و هدایت صحیح آبهای سطحی برای عبور و مرور بدون حادثه شهروندان به هنگام بارندگی از خیابان امام را از سایر اهداف باکس گذاری این پروژه اعلام کرده و  در خصوص جزئیات آن یادآور میشود:  برای اجرای این پروژه حدفاصل خیابان شهیدرضانژاد تا میدان جانبازان (فلکه دانشگاه) به طول نزدیک به یک و نیم  کیلومتر، ۱۸ میلیاردریال هزینه می شود.

وی   از اجرای کانال سرپوشیده در این مسیر به عرض ۱متر خبر داده و می افزاید: این عملیات از تقاطع خیابان شهید رضانژاد تا مقابل کلینیک پاستور به انجام رسیده و هم زمان با باکس گذاری، تعریض مسیر و اجرای پیاده رو با کف سازی و جدول گذاری در حال انجام است. این پروژه با نصب دریچه های فلزی سرپوشیده تکمیل می شود تا در زمان بارش و آب گرفتگی احتمالی امکان کنترل و پاکسازی مسیر وجود داشته باشد.

شهردار منطقه ۲ تبریز از تداوم اجرای عملیات باکس گذاری و حذف کانالهای سطحی دراین خیابان خبر داده و یادآور می شود: مطالعات کارشناسی برای تداوم مسیر در حال انجام است و برای جلوگیری از ترافیک و مشکلات تردد در این منطقه پروژه به صورت مرحله ای انجام میشود.