مدیرکل اداره گمرکات آذربایجان شرقی از کاهش ۵ درصدی صادرات کالاهای غیر نفتی در ۶ ماهه نخست سال جاری در استان خبر داد.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، ناصر نوروزی با اشاره به کاهش میزان صادرات کالا افزود: آمار صادرات کالاهای غیر نفتی در استان با کاهش بالغ بر ۵۲۹ هزار تن به ارزش بیش از ۴۸۰ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۴ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۵ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به عمده ترین کالاهای صادراتی گفت: از عمده ترین کالاهای صادراتی غیرنفتی مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن،میوه های خوراکی،ماشین آلات و وسایل مکانیکی، فرآورده های غلات، شیشه و مصنوعات شیشه ای، شیر و محصولات حیوانی است.

مدیر کل اداره گمرکات استان در ادامه افزود: اقلام صادراتی به بیش از ۹۳ کشور های مختلف دنیا به ویژه کشورهای عراق – ترکیه – گرجستان – ارمنستان- جمهوری آذربایجان – افغانستان – ایتالیا – فدراسیون روسیه – پاکستان – اسپانیا صادر شده است.

نوروزی همچنین به آمار واردات کالا از گمرکات استان اشاره کرد و گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری میزان کالای وارداتی از گمرکات استان بالغ بر ۲۵۹ تن به ارزش بیش از ۵۳۱ میلیون دلار است که این میزان کالای وارداتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۲۴ درصد در وزن و ۱ درصد در ارزش دلاری افزایش داشته است.

وی به عمده ترین گروه کالاهای صادراتی اشاره کرد و گفت: ماشین آلات و وسایل مکانیکی – چوب و اشیای چوبی – توتون و تنباکو – مواد پلاستیکی – میوه های خوراکی – ماشین آلات و دستگاه های برقی – کائوچو – قطعات ماشین آلات راهسازی –کاغذ و مقوا است.

مدیر کل اداره گمرکات تصریح کرد: کالاهای صادراتی به ۲۵ کشور مختلف دنیا از جمله کشورهای ترکیه – چین – امارت متحده عربی – آلمان – ایتالیا – روسیه – هند – ژاپن – لهستان – فرانسه که پس از انجام تشریفات گمرکی از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

مدیر کل اداره گمرکات استان آذربایجان میزان تردد مسافر از طریق مرز زمینی و هوایی در ۶ ماهه نخست سال جاری رادر مجموع بالغ بر ۷۴۰ هزار مسافر عنوان کرد که این تعداد مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد مسافر ورودی ۱۶ درصد و از نظر تعداد مسافر خروجی ۲۰ درصد افزایش داشته است.
نوروزی افزود: میزان درآمد وصولی گمرکات استان در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۵۳ میلیارد است که این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳ درصدی داشته است.