استاندار آذربایجان شرقی: طرح‌های سرمایه گذاری موفق با اشتغالزایی بالا، می‌تواند الگویی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان باشد.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز  به نقل از صداوسیما، مجید خدابخش عصر امروز در جلسه ستاد زیست فناوری آذربایجان شرقی با تاکید بر تجاری سازی ایده‌های فناورانه افزود: برخی از مردم، ارقام بالایی را در بانک‌ها سرمایه گذاری می‌کنند درحالیکه باید با ورود به عرصه تولید و اشتغال، در تجاری سازی ایده‌ها سهیم شده و در بسیاری از موارد، سود بالایی کسب کنند.
او همچنین با تاکید بر فعال‌تر شدن شرکت‌های دانش بنیان استان گفت: ورشکستگی اغلب کارخانه‌ها به علت تطبیق نشدن آن‌ها با علوم و فنون روز است چرا که با چنین شرایطی امکان رقابت محصولات آنان در بازار جهانی وجود نخواهد داشت.
استاندار همچنین بر کاهش بروکراسی‌های اداری سرمایه گذاری به ویژه در حوزه دانش بنیان و افزایش حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: محصولات دانش بنیان نه تنها ارزش افزوده دارد بلکه مشتری پسند بوده و تقاضای چنین محصولاتی در بازار مصرف هم روز به روز در حال افزایش است.
خدابخش در ادامه با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ طرح دانش بنیان زیست فناوری در استان جزو اولویت هاست گفت: آذربایجان شرقی با ظرفیت و قابلیت‌های بالا، می‌تواند به قطب زیست فناوری و الگوی استان‌های دیگر تبدیل شود.

 

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این نشست گفت: در بیشتر استان‌ها، به علت پیگیر نبودن استانداران، فرآیند‌ها با تاخیر انجام می‌شود در حالیکه توسعه فناوری در آذربایجان شرقی با نظارت مستقیم استاندار پیگیری و به سرعت انجام می‌شود.
مصطفی قانعی افزود: به سهم خود آماده ایم برای تجاری سازی ایده‌های فناورانه زیستی در آذربایجان شرقی مشاوره داده و یا سرمایه گذاری کنیم، ضمن اینکه سازمان گسترش ایدرو هم برای سرمایه گذاری ۴۹ درصدی طرح‌ها آمادگی دارد.
به گفته او ۱۲ طرح از این استان به ستاد زیست فناوری معرفی شده که در اولویت طرح‌های سرمایه گذاری قرار گرفته است با این حال باید با هموارسازی مسیر توسعه فناوری در آذربایجان شرقی، طرح‌های جدید برای تجاری سازی وارد میدان شود.

 

علی جهانگیری، مدیر منطقه ویژه فناوری «رَبع رشیدی» هم گفت: بیش از هزار و ۵۰۰ طرح فناورانه در نمایشگاه اخیر فناوری‌های نوی «رَبع رشیدی» در تبریز ارائه شد که ۱۲ طرح از آن‌ها، آماده سرمایه گذاری است، ضمن اینکه صندوق توسعه زیست فناوری با بررسی و توجیه اقتصادی لازم، سرمایه اولیه سرمایه گذاران را هم تضمین کرده و در آن مشارکت می‌کند.