استاندار آذربایجان شرقی بر رفع گیر و پیچ‌های اداری سرمایه‌گذاران تاکید کرد و گفت: نظام اداری موجود این سرمایه گذاری ها را پشتیبانی نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز ، مجید خدابخش امشب در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بعد از ۱۶ سال دوباره به آذربایجان شرقی بازگشتم که با اغلب شهرها و روستاها آشنایی دقیق داشتم اظهار داشت: در این مدت هم از پروژه‌های عمرانی و کارخانجات بازدید کردم و باید اینکه آذربایجان شرقی چرا در حد انتظار توسعه نیافته است، باید شناسایی کنیم و آن را رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه مثلاً مترو تبریز در ۱۳۸۰ آغاز شده است، راه آهن تبریز به میانه و چندین پروژه اقتصادی و فرهنگی دیگر هم داریم که اینگونه افتتاح آنها به تأخیر افتاده است گفت: برخی عوامل شاید به دلیل کمبود اعتبارات باشد ولی علمی به نام مدیریت پروژه داریم که باید موانع را به وقت خود شناسایی و رفع کند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه موانع موجود با وجود تورم هم باعث تأخیر زیاد در تأمین مالی پروژه‌ها است خاطر نشان کرد: برخی از پروژه‌ها که باقی مانده‌اند، بعضاً تا ۱۰ برابر قیمت تمام شده به دلیل تورم افزایش می‌یابد و باید بالاخره یک نفر مسئولیت این موضوع را بر عهده بگیرد که شورای عالی فنی کشور این موضوعات را بررسی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی نخبگان و مدیران ساعت‌ها وقت صرف شده تا این سند بر اساس هسته‌های کلیدی برای توسعه استان تدوین شود تصریح کرد: وقتی این سند را خواندم، تعداد کمی اجرا شده و بقیه غیر اجرایی است که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم به دنبال بازنگری در این سند بود که الان آماده است.

خدابخش افزود: ۴۱ سند کلیدی در این سند داشتیم که امروز به ۱۲ هسته کلیدی رسیده و راهبردهای محوری‌ترین موضوعات استان مشخص شده و برای آنها پروژه تعریف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید مرکز «پیمایش و رصد» توسعه خارج از مجموعه فعلی ایجاد شود و موانع با مدیریت رفع شود ابراز داشت: ساختار اداری موجود کارایی ندارد، زمانی پول داشتیم و پول نفت را خرج می‌کردیم و دولت سرمایه گذاری می‌کرد ولی امروز نه اجازه سرمایه گذاری داریم و نه منابع کافی عمرانی داریم که باید از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه استان استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی کمبود برق داشته و نیاز به نیروگاه داریم ولی دولت پول ندارد خاطر نشان کرد: ۵۰۰ مگاوات در هریس و ۵۰۰ مگاوات در جلفا به صورت بخش خصوصی سرمایه گذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: اداره برق به جای تلاش برای دریافت بودجه جهت ایجاد نیروگاه، امروز باید افرادی در ادارات فعال باشد که حرف زدن با سرمایه گذار را بلد باشد و فرق آن با پیمانکار را بداند تا موجب فرار سرمایه گذار نباشد.

خدابخش بر رفع گیر و پیچ‌های اداری سرمایه گذاران تاکید کرد و گفت: نظام اداری موجود این سرمایه گذاری‌ها را پشتیبانی نمی‌کند، در بعضی وزارتخانه‌ها از جمله نفت و نیرو این سازماندهی وجود دارد ولی در بقیه هنوز مشکل دارند.

وی افزود: باید علاوه بر استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی در تأمین منابع مالی از طریق فاینانس، صندوق توسعه ملی و… هم استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در استانداری تصمیم به راه اندازی دفتر پیگیری‌های ویژه در حد جایگاه قائم مقام استاندار برای ۲۰ پروژه پیشران توسعه استان گرفتیم که هم راه‌های تأمین منابع مالی و هم رفع موانع بررسی شود گفت: راه آهن میانه به تبریز و مترو یکی از این پروژه‌ها است که مرتباً باید رصد شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی یک استان اقتصادی و صنعتی است که مشکل اساسی در صنعت دارد تصریح کرد: در جایی که صنعت نداریم به دنبال آوردن صنعت هستند ولی در این استان صنعت داریم ولی تکنولوژی قدیمی است، با ماشین آلات ۳۵ سال گذشته نمی‌توان در بازارهای بین المللی رقابت کرد و باید صنعت با تحولات تکنولوژی خود را تطبیق دهد.

استاندار آذربایجان شرقی اولویت سوم مدیریت ارشد استان را توسعه واحدهای صنعتی موجود دانست و خاطر نشان کرد: آغاز تولید از صفر زمان زیادی می‌برد ولی توسعه واحدهای موجود بیشتر در اولویت است که کم هزینه‌تر است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ پایه توسعه است اظهار داشت: فرهنگ خیرخواهی، تعامل، حمایت و فرهنگ ارجحیت دانستن منافع جمع به فرد باید در استان ترویج شود. باید از فرهنگ برای توسعه استان کمک بگیریم و این قدم را از ادارات آغاز کرده و به سرمایه گذار نباید با دیدگاه منفی نگاه کنیم.

خدابخش با بیان اینکه باید احترام بگذاریم که این اقدام فرهنگی است و باید رسانه‌ها در این فرهنگسازی کمک کنند تصریح کرد: من حتی شبانه و روزهای تعطیل با سرمایه گذاران دیدار کرده‌ام و مدیران را فراخوان کرده‌ام تا مشکلات آنها را حل کنیم.

وی افزود: خداوند در همه ظرفیت کارآفرینی نگذاشته و برای همه استعدادی داده که باید از این استعدادها برای توسعه استان استفاده کنیم. برای تجاری کردن ایده‌های جوانان باید سرمایه گذار داشته باشیم که جذب آنها نیازمند توجه و احترام به سرمایه گذار است.

استاندار آذربایجان شرقی، توسعه استان از مسیر سرمایه گذاری را تنها مسیر توسعه دانست و خاطرنشان کرد: باید در این مسیر سیستم اداری اصلاح شود و در نظام اداری به سرمایه گذاران بیهوده گیر ندهند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه برای احداث نیروگاه در استان، محیط زیست اجازه احداث نمی‌داد چرا که آن را آلوده کننده می‌دانست در حالی که این قانون متعلق به دو سه دهه قبل است و اکنون با تکنولوژی روز آلایندگی به حداقل رسیده است.

خدابخش در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه بکارگیری بازنشسته‌ها در مدیریت‌های استان، گفت: بکارگیری بازنشسته بر اساس قانون ممنوع است ولی استثناهایی دارد که مقامات عالی کشور، استاندار، معاون استاندار از جمله اشتثناها است و دیگری هم جانبازان بالای ۲۵ درصد است که طبق قانون برنامه ششم توسعه مجاز بوده که غیر از آن ممنوع است.

وی در مورد بودجه تبریز ۲۰۱۸ در لایحه بودجه هم گفت: بودجه ۲۰۱۸ در لایحه ۱۰ میلیارد است که نمایندگان استان در کمیسیون تلفیق به دنبال افزایش رقم آن هستند. این رقم برای برگزاری مراسمات است ولی باید برای معرفی تبریز باید اقداماتی انجام دهیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه فعلا مهمترین کار در ۲۰۱۸ تبلیغات و جذب گردشگر است،گفت: احداث زیرساخت و… برای این رویداد نخواهد رسید.

وی افزود: با امضای معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و امضای بنده، ۱۵۰ میلیارد درخواست داده بودیم ولی در نهایت لایحه پیشنهادی دولت ۱۰ میلیارد به مجلس رفت!

خدابخش در ادامه با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه یک پروژه ملی است که ۲۷ راه برای حل آن ارائه شده و بخشی از آن نیازهای مالی است خاطرنشان کرد: از رودخانه زاب استان کردستان ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب باید به دریاچه ارومیه منتقل شود که برای خط انتقال آن رقم بالایی هزینه شده و بعد از این هم اعتبار ۸۰۰ میلیاردی نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات دولت کفایت نمی‌کند تصریح کرد: با کلانتری جلسه داشتیم که از طریق فاینانس و اعتبارات خارجی باید برای ۲۰۰۰ میلیارد دلار مجوز درخواست شود تا از هیئت دولت مصوبه بگیرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: باید در کنار این اعتبارات الگوی کشت تغییر یابد، ضمن اینکه تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرهای اطراف دریاچه هم پس از تصفیه، آب را به دریاچه گسیل کنند که برای تکمیل این تصفیه خانه‌ها هم با مشکل اعتبار مواجه هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت فرماندار بلاتکلیف تبریز گفت: تبریز تا ۱۰ دی ماه فرماندار رسمی و قانونی داشت و آقای شهرتی‌فر، با حفظ سمت، معاون سیاسی و امنیتی استاندار شد.

عالی‌ترین مقام دولت در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ما گزینه معرفی کردیم ولی حکم باید از وزارت کشور صادر شود اضافه کرد: گزینه اول که فرماندار یکی از شهرهای استان بود برای فرمانداری تبریز منتفی شد و گزینه جدیدی را به وزارت کشور معرفی کردیم که در حال طی مراحل قانونی است.

خدابخش در ادامه اولویت خود و مدیران ارشد استان را مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: هر مدیری که حال کار کردن ندارد خودش کنار برود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اداره‌ای نباید بر سر راه سرمایه گذاران مانع ایجاد کند افزود: یکی از شاخصه‌های ارزیابی مدیران، موضوع سرمایه گذاری است. باید مدیر به دنبال سرمایه گذار برود، نه اینکه منتظر سرمایه گذار باشد که این نگاه باید در تمام مدیران تسری یابد.

منبع: تسنیم