عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت باید بتواند راهبرد منسجم صنعتی آماده کند تا راه برای توسعه صنعتی کشور هموار شود.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز،محمدرضا بهرامن با بیان اینکه بخش خصوصی نحیف، توان رقابت با اقتصاد نفتی-دولتی ندارد افزود: دولت در این دوره باید با برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت راهی برای اقتصاد ایران پیدا کند تا بتواند از مسیر اقتصاد متکی به مستغلات و بازار مالی، به تولید و صنعت وابسته باشد.

وی اضافه کرد: این روزها، با شنیدن برنامه‌های وزرای اقتصادی دولت و مقایسه آن با گذشته، احساس می‌کنم که اقتصاد در مسیر مناسب‌تری قدم گذاشته است.
بهرامن با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی در اقتصاد گفت: اقتصاد ایران قبل از شعار، نیاز به طراحی سیستم و استراتژی راهبری دارد. الزام رشد اقتصادی برنامه‌ریزی بلندمدت و پایداری است که با تحولات سیاسی این برنامه‌ها تغییر نکند.

وی افزود: در شرایط فعلی دولت، کارنامه خیلی خوبی دارد؛ در این دوره و از زمان دولت یازدهم اقتصاد ایران توانست با کشورهای جهان و اقتصاد بین‌الملل تعامل برقرار کند و این بسیار بااهمیت است. افقی پیشروی اقتصاد ایران گشوده شده است؛ اگرچه می‌توانست وضع بهتر از این باشد و ایران جایگاه منسجم و مناسبی در بازارهای جهانی داشته باشد، اما با موانعی جدی برای حرکت روبرو بود.

رئیس خانه معدن ایران گفت: اقتصاد یک علم تخصصی است و همه وزارتخانه‌های اقتصادی باید بتوانند در این مسیر باهم همگام شوند. وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه باید باهم و در کنار هم برای اقتصاد، استراتژی توسعه‌ای، دیپلماسی اقتصادی و صادرات بیندیشند و برنامه‌ریزی کنند.

بهرامن ادامه داد: در این دوره وزارت صنعت، معدن و تجارت توانسته است با بدنه کارشناسی خود ارتباط مناسب‌تری برقرار کنند و این رویه برخلاف گذشته و ارتباط وزرا با بخش اقتصادی کشور روبه‌جلو است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: یکی از دغدغه ما توسعه صادرات است؛ دغدغه توسعه صادرات، صادرات غیرنفتی واقعی است نه صادرات نفتی؛ ایران با صادرات نفتی در توسعه اقتصادی جایگاهی ندارد. برای اینکه اختیار فروش نفت به میزان زیادی دست فعالان اقتصادی نیست. نفت و سیاست به‌هم‌پیوسته هستند و اتکا به صادرات نفتی کار درستی نیست و اساس توسعه صادرات را متزلزل می‌کند.

بهرامن با بیان اینکه یکی از اهداف دولت یازدهم و دولت دوازدهم، توسعه صادرات غیرنفتی است افزود: این هدف در دولت‌های گذشته نیز مطرح بوده؛ اما به دلیل مسائل متعددی مانند وابستگی دولت به درآمدهای نفتی، نبود برنامه منسجم این مهم، هیچ‌گاه به‌صورت شایسته محقق نشده است اما باید دید آیا عزم دولت‌ها در توسعه صادرات غیرنفتی جدی است؟

وی اضافه کرد: صادرات غیرنفتی مانند میعانات و پتروشیمی که وابسته به نفت است، خیلی نمی‌تواند محور اصلی توسعه صادرات غیرنفتی باشد زیرا این حوزه هم تحت‌تاثیر نوسانات بازار نفتی است از این رو صادرات غیرنفتی را باید بدون بخش‌های وابسته به نفت در نظر بگیریم.

منبع: صداو سیما