استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تحولات دنیا بسیار سریع است و نباید از این سرعت عقب بمانیم خاطر گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید در این زمینه ورود کنند، انتظار انقلاب و حرکت جهادی در این حوزه را داریم.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز، مجید خدابخش عصر امروز در جلسه هیئت اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی که در استانداری برگزار شد، با اشاره به تجربیات ۵ نمایشگاه فناورانه ربع رشیدی تبریز اظهار داشت: تجاری سازی ۴۴ طرح فناورانه از نمایشگاه سال گذشته به مبلغ ۹ میلیارد تومان رقم کوچکی در برابر انتظارات ما از نمایشگاه است.

وی بر افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان شرقی تاکید کرد و با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید از تحریم‌ها به عنوان فرصت استفاده کنند افزود: افزایش قیمت‌ها پیامی برای شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها است تا برای کاهش وابستگی یا عدم وابستگی با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال بالا تلاش کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در دوران دفاع مقدس نقش زیادی داشتند و امروز باید در جنگ اقتصادی نقش ایفا کنند تصریح کرد: باید این واردات را بررسی کرده و موادی را که توانایی تولید آن را داریم، در داخل تولید کنیم که نقش دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه بسیار مهم است.

وی در ادامه، با اشاره به اینکه ایران کشوری است که اقتصاد آن بر اساس نفت پایه گذاری شده است، لذا باید آذربایجان شرقی در این صنعت و صنایع پایین دستی آن ورود یافته و در بازار چندین هزار میلیارد دلاری سهم داشته باشند اضافه کرد: امروزه ماموریت ما تجاری سازی ایده‌های مختلف است که به نظر می‌رسد باید در صنعت نفت به دیدِ اولویت نگاه کنیم.

خدابخش، تهران، اصفهان و مشهد را به ترتیب استان‌های برتر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: آذربایجان شرقی با فاصله زیاد در رده چهارم قرار دارد در حالی که دانشگاه تبریز ۷۰ سال سابقه دارد، باید موانع عدم رشد شرکت‌های دانش بنیان را بیابیم و حرکت در این حوزه را شتاب دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تحولات دنیا بسیار سریع است و نباید از این سرعت عقب بمانیم خاطر نشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید در این زمینه ورود کنند، انتظار انقلاب و حرکت جهادی در این حوزه را داریم.

عالی ترین مقام اجرایی آذربایجان شرقی میزان صادرات استان را در سال گذشته ۲٫۴ میلیارد دلار دانست و گفت: ۸ میلیارد تومان صادرات محصولات دانش بنیان در اقتصاد و اشتغال استان رقم بسیار ناچیزی است و باید این رقم جهش یابد.

وی با بیان اینکه تربیت دانشجویان ارشد و دکترا برای جذب در هیئت علمی دانشگاه‌ها و یا اشتغال در ادارات و خطوط تولید کارخانجات نیست ابراز داشت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید با پژوهش و تحقیق به دنبال ایجاد ارزش افزوده و اشتغال از حوزه علم و فناوری باشند.

خدابخش وجود ۵ میلیارد تن ذخیره نفلین سینیت از مجموع ۸ میلیارد تن ذخیره معدنی استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: استخراج و تبدیل نفلین سینیت به آلومینا توجیه اقتصادی ندارد، لذا نخبگان، پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان استان باید شبانه روز برای تولید فناورانه ارزش افزوده از این ماده معدنی تلاش کنند.

وی ادامه داد: با تجربه ایجاد ارزش افزوده از ماده سیاهی مانند نفت که در قدیم برای سوزاندن استفاده میشد ولی اکنون میلیاردها میلیارد ارزش افزوده و محصول از آن تولید می‌شود که باید تجربه نفت و… را سرلوحه قرار داده تا از نفلین سینیت هم بتوانیم هزاران برابر ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کنیم. این موضوع باید در اولویت پژوهش و تحقیقات شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از اینکه در تبریز ۷۰ سالگی دانشگاهش را جشن می‌گیریم و مردمش هم با تجارت دنیا آشنا است ولی در حوزه دانش بنیان خیلی عقبیم تاکید کرد: باید دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان انتظارات ما را برآورده کنند چراکه فناوری و اقتصاد دانش بنیان علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و اشتغال، قطع وابستگی در بسیاری از موضوعات روز را هم سبب خواهد شد.

خدابخش با تاکید بر اینکه در ادارات هم باید تحول فکری ایجاد کنیم و مقاومت‌ها در برابر تغییر و بهبود عملکردها با علم روز را برداریم اظهار داشت: در دستگاه‌ها به حدی ماده تبصره مانع تولید و خلاقیت وجود دارد که مقاومت زیادی در برابر تغییر دارند و باید در پژوهشگاه‌ها موانع این موضوع را برداریم.

منبع» تسنیم