معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در نشستی ساده و صمیمی با جمعی از خبرنگاران در اتاق ساده و بی آلایش کاری خود به سوالات آنان پاسخ گفت.

محمدصادق پور مهدی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به دو تصویر نصب شده در اتاق خود گفت: تصویر دو پروژه مهم استانی و شهر تبریز را اینجا نصب کرده ام و قرار است یک تصویر دیگر نیز به این تصاویر اضافه شود.
وی با بیان اینکه با وجود مشکلات مالی دولتی امسال در زمینه اعتبارات استانی ۷۶۰ میلیارد تومان مصوب داشته‌ایم، اظهار داشت: ۵۱ درصد این اعتبارات تخصیص یافته و بخش عمده‌ای نیز به ادارات داده شده و تعدادی پروژه در دهه فجر افتتاح شده که اطلاع‌رسانی کامل صورت خواهد گرفت.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: این اعتبارات در پروژه‌های نیمه تمام تخصیص می‌یابد تا این پروژه‌ها هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به پروژه‌های مصوب سفر ریاست جمهوری گفت: از یک هزار میلیارد مصوب سفر رئیس جمهور، ۵۰ درصد تخصیص یافته و پرداخت شده است و در اولویت ما نیز پیگیری این اعتبارات است تا در توسعه استان هزینه شود.

پورمهدی ادامه داد: امیدواریم تا بقیه تخصیص‌ها نیز تا پایان سال صورت گیرد تا پروژه‌ها نیز در زمان لازم به اتمام برسد و البته در این زمینه از منابع استانی و مشارکت مردمی و توان شهرداری‌ها برای اتمام پروژه‌ها بهره گرفته‌ایم و در این میان شهرداری‌ها همکاری خوبی داشته‌اند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: دولت نیز به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کمک خوبی کرده و دهیاری‌ها نیز توانسته‌اند مشارکت مردمی را جلب کنند که در این زمینه در آب‌های مرزی احداث سدهایی در حال انجام است و جاده‌های مرزی جایگزین نیز در حال احداث هستند.

پورمهدی ادامه داد: پروژه‌های دشت جلفا و آبرسانی از جلفا به مرند و نهایتا آبرسانی به تبریز در حال انجام است و ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه در حال انجام است و اعتبار آن داده شده که امیدواریم این پروژه‌ها تا بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برسد.

وی با اشاره به انجام تصفیه‌خانه آذرشهر و تبریز گفت: تصفیه‌خانه آذرشهر در روزهای آتی کلنگ‌زنی می‌شود و مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز نیز در اولویت است تا فاضلاب تصفیه شده به دریاچه ارومیه هر چه سریع‌تر هدایت شود.

وی یادآور شد: تلاش داریم تا زیرساخت‌های استان در زمینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل در اولویت قرار گیرد و به عنوان یک تکلیف پیگیر هستیم و در حال حاضر نیز راه‌آهن تبریز میانه در مسیر میانه تا بستان‌آباد در ۱۲۰ کیلومتر در حال انجام است که ۱۰۰ کیلومتر آن در مراحل آخر بوده و خرید ریل‌های طرح جدید در حال صورت گرفتن است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: ریل‌گذاری از میانه تا بستان‌آباد تا سال ۹۵ صورت خواهد گرفت و اگر ریل‌گذاری این مسیر صورت گیرد بقیه مسیر نیز بر طبق برنامه زمان‌بندی شده در حال انجام است.

وی با اشاره به جاده اهر ـ تبریز گفت: ۹۰ میلیارد تومان در سال‌جاری و سال آتی از طرف دولت به این جاده اختصاص یافته و تا پایان سال ۹۵ نیز این جاده به اتمام می‌رسد و در حال حاضر نیز ۳ پیمانکار در این جاده فعال هستند و سهم اعتبار سال‌جاری ۳۵ میلیارد تومان بوده که ۷ میلیارد تومان داده شده و دولت نیز متعهد است که منابع لازم را در زمان تعیین شده پرداخت کند.

پورمهدی افزود: در حال حاضر حدود ۴۰ میلیارد پروژه توسط پیمانکاران در این مسیر انجام شده و منتظر اعتبارات دولتی نمانده‌ایم و در سال جاری و سال آینده از طرف اعتبارات دولتی بدهی پیمانکاران را خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: اتوبان تبریز – مرند – بازرگان نیز دارای مشکلات مالیاتی بود که این مسائل نیز در حال حل شدن است و کارهای مقدماتی انجام شده و پس از حل مسائل و مشکلات اداری انتظار داریم تا این پروژه‌ها هرچه سریع‌تر به پیش رود.

پورمهدی با اشاره به وضعیت اتوبان تبریز ـ سهند گفت: اصلی‌ترین مشکل این اتوبان بروکراسی اداری است و ماه‌ها برای این پروژه‌ها معطل مانده‌ایم.

وی گفت: در ۸ ماهه سال‌جاری ۵۵ میلیارد تومان برای دهیاری‌ها و ۱۸۰ میلیارد تومان نیز برای شهرداری‌ها کمک دولتی کرده‌ایم که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد نیز افزایش داشته‌ایم و در یکی دو سال اخیر به شهرداری‌ها توجه بیشتری می‌شود.

پورمهدی با اشاره به ادامه روند متروی تبریز بیان کرد: در ۶ ماهه اول سال‌جاری سازمان قطار شهری استان متعهد شده است تا مترو به میدان ساعت برسد که ۵ واگن به تبریز رسیده و ۵ واگن دیگر نیز تا اردیبهشت ماه سال‌ آینده می‌رسد تا فاز اول به بهره‌برداری برسد و البته شهرداری عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کرده است.

وی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی و مترو عین عدالت بوده و همه امکان استفاده از آن را دارند و مترو در عین هزینه زیاد در عین عدالت است.

وی یادآور شد: خط سوم نیز به صورت سرمایه‌گذاری خواهد بود و مذاکراتی نیز صورت گرفته است زیرا مترو باید درآمدزا بوده و بتواند سودآوری نیز داشته باشد چنانچه در حال حاضر بسیاری از متروها در شهرهای مهم جهان درآمدزا هستند.