با توجه به افزایش جمعیت و تولید مقدار زیادی پسماند در شهرها و همچنین لزوم توجه به مسائل زیست محیطی برای داشتن محیطی پاک، مدیریت پسماند در کلانشهرها به چالشی مهم تبدیل شده است. در این میان همکاری مردم در کنار تلاش سازمان ها و ارگان های متولی این امر ضروری است و فرهنگسازی در این زمینه می تواند تا حدودی مشکلات موجود را رفع کند. تبریز یکی از شهرهایی است که دفع زباله در آن همواره با حواشی مختلفی همراه بوده است. در حدود دو دهه قبل دفع بدون کارشناسی زباله در بیابانهای اطراف تبریز و نفوذ شیرابه های حاصل از این زباله ها موجب نگرانیهایی در مورد سلامت آبهای زیر زمینی تبریز شد و در یکی دو سال اخیر نحوه جمع آوری زباله های عفونی و صنعتی دوباره خبرساز شده است. برخی شهروندان از نحوه جمع آوری و دفن زباله های مختلف احساس نگرانی می کنند در سالهای اخیر اخباری مبنی بر احداث نیروگاه زباله سوز در تبریز منتشر شد و شهروندان منتظر بهره برداری از این نیروگاه هستند. نیروگاهی که احداث و به کار گیری آن نیازمند فراهم کردن پیش زمینه های نرم افزاری در زمینه های آموزشی و کارگاه های تخصصی است . تا کنون سه کارگاه تخصصی در این زمینه برگزار و نظرات کارشناسان مربوطه بررسی شده است . این کارگاه ها در حالی برگزار می شود که شهروندان تبریز انتظار دارند نیروگاه زباله سوز تبریز هرچه سریعتر آغاز به کار کنند تا مشکلات زیست محیطی این شهر کاهش پیدا کند.
تولید دو نیم درصد درصد زباله کشور در تبریز
کارشناس محیط زیست و پسماند با اشاره به اینکه بیش از دو و نیم درصد زباله های کشور در تبریز تولید می شود می گوید: بار مالی جمع آوری و دفن پسماند در کل کشور بالاست و جمع آوری و دفن این زباله ها در کشور جز هزینه چیزی دیگری نیست. در حالی که در کشورهای پیشرفته اولویت اصلی در مدیریت زباله تبدیل آن به انرژی است
سجاد رحیمی عنوان می کند: دفن زباله علاوه بر اینکه دفن میلیاردها تومان هزینه و پول به حساب می آید در آینده به یک معضل زیست محیطی همانند کمبود آب در تبریز تبدیل شده و آبهای زیر زمینی نیز آلوده شده و امکان بهره برداری از آبهای زیرزمینی برای مصارف شرب و بهداشتی با ریسک و محدودیت همراه خواهد بود.
وی یکی از اهداف احداث کارخانه زباله سوز تبریز را توجه به محیط زیست و کاهش فشار به زمین دانست و گفت: کاهش نسبت پسماند تر در تبریز در مقایسه با سایر شهرها از این شهر الگویی موفق در زمینه مدیریت پسماندهای شهری به دست داده و حرکت به سمت اجرای طرح جامع مدیریت پسماند و احداث سریععتر نیروگاه زباله سوز می تواند گام بلند زیست محیطی به حساب آید.
وی می افزاید: باید یکی از دغدغه های سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز، حرکت به سمت الگوهای جهانی باشد و با توجه به اولین بودن تبریز در بسیاری از زمینه ها این شهر می تواند به به عنوان الگویی در کشور مطرح بوده و از مرکز کشور نیز وضعیت بهتری داشته باشد. در حال حاضر نیز در برخی شاخصهای پسماند تبریز وضعیت بهتری از تهران دارد که البته مولفه های جمعیتی و حجم زباله نیز در این میان مهم است.
رحیمی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا برای مدیریت زباله، اعتبارات کلانی از سوی دولت پرداخت میشود و آموزش شهروندان در اولویت قرار دارد در تبریز نیز در زمینه تفکیک زباله های تر و خشک که یکی از شاخصه های توسعه به حساب می آید، نیاز به فرهنگ سازی داریم.شورای شهر پیگیر مدیریت صحیح پسماند در تبریز


عضو شورای اسلامی تبریز می گوید: به عنوان عضو شورایی که که از آغاز به کار شورای چهارم و پنجم در خدمت مردم بوده ام پیگیر موارد مرتبط به مقوله مدیریت پسماند بوده ام و در شورای چهارم نیز این مهم با جدیت دنبال میشود.
فریدون بابایی اقدم ادامه می دهد: تولید انرژی از پسماند از سیستم های قابل قبول و تثبیت شده در دنیا است و با تصویب شورای شهر و همچنین تطبیق مصوبات ، می توان گامی مهم و بزرگ در راستای توسعه مدیریت پسماند و احداث هرچه سریعتر نیروگاه زباله سوز به عنوان بزرگترین پروژه محیط زیستی تبریز برداشته شود .
تبریز پیشگام نیروگاه های زباله سوز در کشور
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز میگوید: در شهر تبریز، سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان برای زباله هزینه می شود که ۵۰ میلیارد تومان آن، مربوط به هزینه های دفن در مقصد است که با احداث نیروگاه زباله سوزاین هزینه ها کاهش پیدا می کند.
علیرضا اصغری ادامه می دهد: با وجود محدودیت های مدیریتی و وجود مخالفتهای متعدد پس از چهار سال زمینه برای احداث نیروگاه زباله سوز در تبریز فراهم شده و این شهر به قطب اول زباله سوزی در میان شهرهای بزرگ کشور مبدل می شود.
به گفته این مسئول شهری پس از بررسی شاخص های مدیریت پسماند، تصمیم گرفته شد ، نیروگاه زباله سوزی در تبریز راه اندازی شده و بعد از شهر تبریز، وزارت کشور هشت شهر دیگر را نیز برای این موضوع انتخاب کرده است.
وی یادآور میشود: طبق گزارش سازمان محیط زیست، بالای ۸۰ درصد زباله های کشور دفن می شود و نیاز به یک نگرش نو در این زمینه هست چرا که دفن زباله در کشور، یک فاجعه است و بزرگترین بحران بعد از کم آبی، همین موضوع زباله بوده و تا ۱۵ سال آینده، معضلات و مخاطرات زیست محیطی دفن زباله، تبدیل به یک بحران بزرگ خواهد شد، مگر این که برای این فاجعه زیست محیطی، چاره ای در شهرهای بزرگی مانند تبریز اندیشیده شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز ادامه می دهد: در پایتخت کشور همسایه توانسته اند ۶۰۰ تن زباله شهری را به ۴۲ مگاوات برق در هر ساعت تبدیل کرده و نگرش سنتی به مدیریت پسماند، جوابگوی کلانشهرها نیست و در حال حاضر مسئولان و کارشناسان همگی موافق احداث و فعالیت نیروگاه زباله سوز هستند.

اصغری با بیان این که تولید زباله تر در تبریز با فرهنگ سازی های لازم کاهش یافته است، تاکید می کند: زباله سوزی در جهان، از ۱۳۴ میلیون تن فراتر رفته و کاهش حجم زباله، دفع پسماند خطرناک، کاهش بوو کاهش میزان آلاینده های هوا از جمله مزایای زباله سوزی است در تبریز نیز می توان از نتایج این زباله سوز استفاده ویژه ای کرد.